name | autoweek.cz

Kia Venga - perspektivní auto z české produkce

Kia Venga - perspektivní auto z české produkce

12.12.2009 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Společnost Kia Motors Czech představila v Relax Parku Modrá Stodola v Horoměřicích jednu z nejočekávanějších novinek letošního roku. Malé MPV Venga se začalo vyrábět v Nošovicích a jeho prodej už byl zahájen.

Při hledání prostoru pro zcela nový evropský model vedení Kia Motors vsadilo na rychle se rozvíjející segment malých MPV. Zde je v Evropě stále předpoklad dalšího růstu a přitom je možné se lepším autem prosadit na úkor konkurence lépe, než v jiných kategoriích. Venga je po modelu cee\'d druhým kompletně navrženým v evropském Výzkumném a vývojovém středisku v Rüsselsheimu a její podoba byla navržena v evropském studiu pod dohledem Petera Schreyera.

Design byl předveden už na jaře ve formě studie nazvané No.3, kterou jsme poté mohli vidět i na červnovém autosalonu v Brně. Sériový vůz se od ní liší jen v detailech.

Venga je ve skutečnosti mnohem větší auto, než se může na první pohled zdát. Se 1760 mm jde o nejširší vůz v kategorii malých MPV. Má rovněž velmi dlouhý rozvor 2615 mm. To dohromady vytváří velký vnitřní prostor.

Zadní asymetricky dělená sedadla jsou podélně posuvná o 130 mm. Jejich sklápění je velmi jednoduché bez potřeby vyjímání opěrek hlavy. Po sklopení vzniká zcela rovná ložná plocha. Zavazadlový prostor má objem 444 až 570 l - podle polohy zadních sedadel. Dalších 18 l úložného prostoru se nachází pod podlahou zavazadelníku. Tuto podlahu lze umístit ve dvou polohách - kromě základní ještě ve zvýšené o 163 mm.

Turbodiesely CRDi řady U2 jsou 1,6 l, známý z modelové řady cee\'d, a ve voze Kia poprvé použitý 1,4 l, který se už objevil u Hyundaie i20. Oba jsou v této kategorii pozoruhodné pohonem rozvodu řetězem. Ten mají i zážehové motory řady Gamma s proměnlivým časováním rozvodu CVVT a hliníkovým blokem. Oba jsou stejné jako v cee\'du. Všechny motory je možné kombinovat se systémem ISG (Idle Stop & Go), který se dodává v rámci sady EcoDynamic s indikátorem řazení za pouhých 7000 Kč.

Jak je u značky Kia zvykem, přijíždí i Venga v základní verzi Active se značně nadprůměrnou základní výbavou, zahrnující u vozu této kategorie ojedinělých osm airbagů (kromě dvou čelních a dvou bočních i oponové vpředu a vzadu), aktivní opěrky hlavy, ESC/TCS, systém usnadnění rozjezdu do stoupání HAC, centrální zamykání a elektricky ovládaná okna. To vše se zaváděcí cenou u motoru 1,4 CVVT 279 980 Kč. Příplatek za rádio s počítačem je 10 000 Kč a klimatizace přijde na 20 000 Kč. Podobně jako cee\'d přichází i Venga do prodeje se sedmiletou zárukou. V souladu s požadavky mnoha českých zákazníků se ve druhém čtvrtletí objeví i ještě verze Fresh, jejíž cena bude dále snížena na úkor některých prvků bezpečnostní výbavy.

Pro zájemce o špičkovou techniku jsou připraveny i kamera na zádi s projekcí do displeje na okraji zpětného zrcátka nebo využívající 6,5\" obrazovku integrované navigace spojené s Bluetooth (to je i s hlasovým ovládáním), spouštění motoru tlačítkem či panoramatickou střechu.

Zajímavé je, že vedení Kia Motors novinku řadí ve své nabídce výš, než je obvyklé u konkurence, tedy mezi kompaktní hatchback cee\'d a kombi cee\'d SW, v podstatě tedy paralelně s lifestylovým modelem Soul.

Výroba se od začátku listopadu rozeběhla v Nošovicích. Tam by v továrně nově nazývané Hyundai/Kia Motors Manufacturing Czech měla představovat asi 40 % produkce, v příštím roce tedy asi 45 000 kusů. Proto se už rozeběhla kampaň sázející na označení CzeKia, které je odezvou na velmi úspěšné uvedení cee\'du na Slovensku jako SlovaKia. Pro značku Kia by se měla Venga stát dalším významným příspěvkem na lepšícím se postavení značky na českém trhu. Proti svým konkurentům, především Fordu Fusion a Škodě Roomster, sází na větší možnosti při volbě podoby interiéru, lepší základní výbavě a větším vnitřním prostoru.