name | autoweek.cz

Kia XCeed zaplňuje další mezeru

Kia XCeed zaplňuje další mezeru

28.06.2019 | | Nové modely

Po vozidlech SUV (Sport Utility Vehicles) se Kia pochlubila dalším vylepšením: crossoverem XCeed odvozeným z kompaktních vozů a SUV. Používá pro něj zkratku CUV, což znamená Crossover Utility Vehicle. Zahájení prodeje v České republice je naplánováno na 3. čtvrtletí 2019.

Od 21. září rozšíří nový model XCeed modelovou řadu Ceed. Bude prostornější a pohodlnější než kompaktní hatchback Ceed a sportovnější než SUV Sportage.
 
Rodina Ceed je již velmi různorodá. Jejím základem je kompaktní hatchback Ceed, tradičně je zde verze kombi nazvaná Ceed Sportswagon a z té byla odvozena rafinovaná verze ProCeed označovaná jako Shooting Brake. Ale to není vše. Jako čtvrtá přichází nová varianta CUV nazvaná XCeed. Ta už brzy nabídne sportovní vyžití, které mnoho zákazníků postrádá u SUV Sportage, a zároveň zaujme prostorností a přehledem o okolí vozidla, které potenciální kupci mohou postrádat u klasického kompaktního hatchbacku Ceed.
 
Konkrétně v číslech: s délkou 4395 mm je XCeed o 85 mm delší než kompaktní hatchback Ceed. Současně je nové CUV o 90 mm kratší než SUV Sportage. S výškou 1483 mm XCeed překonává Ceed o 43 mm, ale je stále o 155 mm nižší než Sportage. Důležité je, že XCeed má nižší polohu těžiště než Sportage, takže je dynamičtější. Na druhé straně je poloha sedadla o 42 mm vyšší než v Ceedu, takže poskytuje lepší přehled než konvenční kompaktní vůz. I světlá výška je mezi osobními vozy a SUV - se 16“ koly 174 mm, s 18“ 184 mm.
 
Vzhledem k tomu, že rozvor náprav je stejný pro všechny verze Ceedu - 2650 mm - poskytuje dostatek místa pro pět cestujících a prodloužený zadní převis umožnil zvětšit zavazadlový prostor na 426 l, takže je o 31 l větší než v Ceedu, přičemž maximálně má 1378 l.
 
Základ podvozku v podobě předních vzpěr typu McPherson a víceprvkové zadní nápravy zůstal zachován. Konstruktéři však jinak naladili všechny prvky podvozku - pružiny jsou měkčí a na přední nápravě přibyly tlumiče s hydraulickými dorazy.
 
Kia XCeed se vyrábí, stejně jako jeho sourozenci Ceed, Ceed Sportswagon a ProCeed, v závodě u Žiliny na Slovensku. Za svou podobu vděčí stylistům z Kia Design Center ve Frankfurtu. Působí jemněji a dynamičtěji než Ceed, z něhož převzal pouze přední dveře. Delší kapota přispívá ke sportovnějšímu vzhledu XCeedu, stejně jako LED světlomety vpředu i vzadu.
 
V Evropě rozhoduje nejen vzhled, ale i jízdní vlastnosti. Proto XCeed absolvoval rozsáhlý testovací program po silnicích celé Evropy, především Německa, Španělska, Švédska a Anglie. S novým naladěním se pro XCeed podařilo splnit požadavek být jasně sportovnější než SUV.
 
Co se týče výbavy je XCeed z velké části na stejné úrovni jako jeho sourozenci. Nicméně nové CUV je první Kia, která nabídne12,3“ plně digitální HD přístrojový panel. Ten se bude dodávat za příplatek, standardem budou tradiční analogové ukazatele s displejem palubního počítače mezi nimi. Po stránce konektivity, infotainmentu, asistenčních systémů a bezpečnostního vybavení XCeed dostal všechny dobře známé prvky. To platí i pro záruku: i na XCeed ji Kia poskytuje na sedm let resp. 150 000 km.
 
Základní technické údaje: pětidveřový pětimístný crossover (CUV), délka 4395 mm, šířka (bez zrcátka) 1826 mm, výška 1483 mm a rozvor náprav 2650 mm. Objem zavazadlového prostoru 426/1378 l. Pohotovostní hmotnost 1257 kg (s motorem 1,0 T-GDI), celková hmotnost 1820 kg a užitečné zatížení 563 kg.
 
Pod kapotou najdeme výhradně přeplňované motory. Zážehové jsou tříválec 1,0 T-GDI/88 kW (120 k) a čtyřválce 1,4 T-GDI/103 kW (140 k) a 1,6 T-GDI/150 kW (204 k). Turbodiesel 1,6 CRDi Smartstream je ve dvou verzích 85 kW (115 k) nebo 100 kW (136 k). Převodovky jsou k dispozici šestirychlostní přímo řazená a sedmistupňová dvouspojková DCT. Už v příštím roce nabídku rozšíří mild-hybrid a také plug-in hybridní verze s dojezdem čistě na elektřinu 50 km.