name | autoweek.cz

Malé BMW narostlo

Malé BMW narostlo

29.05.2019 | | Nové modely

Nejmenší BMW se vyvíjí. Třetí generace řady 1 poprvé využívá novou architekturu BMW s pohonem předních kol, která kombinuje radost z jízdy a dynamiky s výrazně zvětšeným vnitřním prostorem.

BMW řady 1 se poprvé představilo v roce 2004 a koncem roku 2018 překonalo hranici 1,3 milionu prodaných vozů. Velké oblibě se řada 1 těší zejména v Evropě.  V roce 2018 se zde prodalo 80 % těchto vozů. Největšími trhy byly Německo (přibližně 25 %) a Velká Británie (více než 20 %), následované Itálií, Francií a Japonskem.
 
BMW do pětiletého vývoje nové řady 1 začlenilo všechny zkušenosti získané v posledních letech s technologií pohonu předních kol u jiných modelů. Díky moderní architektuře s pohonem předních kol BMW nabízí v nové řadě 1 větší prostor s téměř stejným obestavěným prostorem. Zvláště se zvětšil prostor pro cestující vzadu a také zavazadlový prostor. Kromě pohonu předních kol se bude nabízet i s inteligentním pohonem všech kol xDrive
 
Výhradně pětidveřové BMW řady 1 je s délkou 4319 mm o 5 mm kratší než jeho předchůdce. Na šířku (1799 mm) získalo 34 mm a na výšku (1434 mm) 13 mm. Rozvor náprav je 2670 mm, takže je o 20 mm kratší než druhá generace. Objem zavazadlového prostoru se zvětšil o 20 l na 380 l, se sklopenými opěradly zadních sedadel má objem 1200 l.
 
V pohledu zepředu ukazuje řada 1 svou novou tvář, kde jsou charakteristické ledviny větší, zřetelnější a poprvé i v této modelové řadě uprostřed spojené. Přední světlomety, na přání Full LED, jsou nově sešikmené.
 
Přímo před řidičem je umístěn přístrojový panel tvořený displejem10,25“. To je také velikost doprovodného dotykového displeje orientovaného na řidiče. Tyto dva displeje společně tvoří soubor displejů BMW Live Cockpit Professional, které si řidič může uzpůsobit podle vlastních požadavků. Za příplatek se dodává plně barevný 9,2“ head up displej.
 
Ve vozidle se spalovacím motorem má premiéru omezovač prokluzu ARB, známý z elektricky poháněného BMW i3s. Ten by měl umožnit ještě citlivější ovládání s rychlejší reakcí. ARB je standardní výbavou nové řady 1. Využívá regulaci prokluzu, která se nachází přímo v řídicí jednotce motoru a nikoliv v řídicí jednotce stabilizačního systému DSC.
 
Kromě standardního podvozku a M sportovního podvozku se světlou výškou sníženou o 10 mm lze volit také Adaptivní podvozek s aktivně řízenými tlumiči. Všechny verze jsou vybaveny víceprvkovou zadní nápravou.
 
Nové BMW řady 1 používá tříválcové i čtyřválcové motory nejnovější generace z řady BMW EfficientDynamics, které jsou díky mnoha detailním vylepšením úspornější, mají nižší emise a přitom jsou v některých případech i výkonnější. Motory splňují emisní normu Euro 6d-Temp, 116d již přísnější normu Euro 6d. Zážehové motory jsou vybaveny filtry částic, vznětové jsou s filtrem pevných částic, katalyzátorem pro ukládání NOx a selektivní katalytickou redukcí SCR.
 
Při uvedení na trh budou v nabídce tři turbodiesely motory a dva zážehové motory s výkony od 85 kW (116 k) ve verzi 116d až po 225 kW (306 k) pro BMW M135i xDrive s inteligentním pohonem všech kol. Tento nový motor je nejvýkonnějším čtyřválcem BMW. BMW M135i xDrive zrychlí z 0 na 100 km/h za 4,8 s, se sadou M Performance dokonce za 4,7 s (k dispozici bude od 11/2019), a nejvyšší rychlost má elektronicky omezenu na 250 km/h. Navzdory tomuto výraznému výkonu se podle BMW spokojí s kombinovanou spotřebou 6,8 až 7,1 l/100 km (155 až 162 g CO2/km).
 
Místem konání výstavní premiéry nové řady 1 bude Mezinárodní autosalon IAA ve Frankfurtu nad Mohanem v září 2019. Zahájení prodeje se plánuje na 28. září 2019.