name | autoweek.cz

Modernizace Fordu Mondeo

Modernizace Fordu Mondeo

01.03.2019 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Modernizovaný Ford Mondeo přichází na český trh i s novou variantou Mondeo Hybrid kombi. Dalšími novinkami v nabídce jsou vznětový motor Ford 2,0 EcoBlue a osmistupňová samočinná převodovka.
Čtvrtá generace Mondea, která se začala prodávat v roce 2015, má v Evropě na kontě již více než 250 000 prodaných vozů. Mondeo se vyrábí v montážním závodě ve Valencii.
 
Jasnější rozdíly
Vzhledové úpravy exteriéru a interiéru posilují vizuální odlišení jednotlivých výbav.  Například nový tvar lichoběžníkové horní mřížky chladiče má pro Titanium chromované horizontální lišty, u ST-Line černé a matně stříbrné pro Vignale. Upravený design spodní mřížky u verzí Titanium a Vignale plynule přechází do vybrání pro mlhová světla. Nový je i design mlhových světel a LED denního svícení. Vzadu jsou nové koncové svítilny ve tvaru písmene V.
 
Soubor pokročilých asistenčních technologií Fordu Mondeo je doplněn adaptivním tempomatem, rozšířeným o funkci Stop & Go, která usnadňuje jízdu v hustém provozu s častým zastavováním, a inteligentní omezovač rychlosti. Novinkou je rovněž inteligentní omezovač rychlosti.
 
Nové Mondeo Hybrid kombi
Hybridní hnací ústrojí Mondea HEV prošlo optimalizací zaměřenou na kultivovanější spolupráci zážehového motoru a elektromotoru. Řídicí software nyní zajišťuje plynulejší akceleraci i efektivnější využití točivého momentu zážehového motoru.
 
Základem hybridního pohonu je speciálně vyvinutý nepřeplňovaný zážehový čtyřválec 2,0 l schopný pracovat v Atkinsonově cyklu. Ten využívá expanzní poměr větší než je kompresní, protože sací ventily zůstávají otevřeny i na začátku kompresního zdvihu a část směsi se proto vrátí do sacího potrubí, takže skutečná komprese nezačíná v dolní úvrati, ale až po uzavření sacích ventilů. Motor v režimu sání tedy jakoby měl menší zdvihový objem než ve fázi komprese.
 
Elektromotor v systému slouží buď jako podpora spalovacího motoru nebo jako generátor, jenž umožňuje rekuperační dobíjení kapalinou chlazené, recyklovatelné lithio-ionové akumulátory o kapacitě 1,4 kWh uložené za zadními sedadly. Celkový výkon hybridní soustavy činí 138 kW (187 k), kola jsou poháněna přes automatickou převodovku s plynule měnitelným převodem.
 
Rekuperací lze zachytit až 90 % energie, která se při zpomalování či brzdění jinak ztrácí. I díky tomu nabízí Mondeo kombi HEV mimořádně nízkou spotřebu paliva 4,4 l/100 km (tzn. emise 101 g CO2/km). K úspornější jízdě řidičům pomáhají rovněž podpůrné systémy jako ukazatel Smartgauge, který usnadňuje sledování spotřeby paliva a elektrické energie, řízení s elektrickým posilovačem a elektrický pohon klimatizace, chladicí soustavy a podtlakových systémů, což výrazně snižuje zatížení motoru.
 
Vzhledem k chybějící infrastruktuře dobíjecích stanic Ford nenabízí plug-in hybridní pohon, který přináší větší zátěž akumulátoru ale jeho přednosti se ve skutečnosti jen málo využívají. Hybridní pohon byl dosud k dispozici jen v kombinaci s karoserií sedan, o níž je ale mezi kupujícími v Evropě jen minimální zájem. Proto byla nově přidána i prostornější varianta kombi. Kombi má v základní konfiguraci zavazadlový prostor o objemu 403 l a až 1508 l po sklopení zadních sedadel. Pod podlahou zavazadelníku se nachází další úložný prostor.
 
U Fordu očekávají, že nyní podíl hybridní varianty dosáhne až 50 %. Cena verze Mondeo 2,0 Hybrid IVCT kombi 946 900 Kč je srovnatelná se stejně výkonnou variantou se vznětovým motorem. Hybridní Mondeo nabízí stejnou záruku jako ostatní varianty tohoto modelu, tedy pět let nebo 120 000 km.
 
Nový turbodiesel
Do Mondea poprvé přichází vznětový motor 2,0 EcoBlue. K dispozici bude ve třech variantách 88 kW (120 k), 110 kW (150 k) a 140 kW (190 k). Ke splnění emisní normy Euro 6d Temp mu pomáhá integrované sání s leštěnými povrchy kanálů, turbodmychadlo s nízkou setrvačností a vysokotlaké přímé vstřikování, které je preciznější a pohotovější než dříve. Redukci emisí NOx zajišťuje systém selektivní katalytické redukce SCR. Varianty 110 kW a 140 kW bude možné kombinovat s novou osmistupňovou samočinnou převodovkou. Mondeo 2,0 EcoBlue bude možné objednávat také s inteligentním pohonem všech kol.
 
V nabídce nadále zůstává i zážehový čtyřválec 1.5 EcoBoost/121 kW (165 k).