name | autoweek.cz

Modernizovaný Jeep Renegade

Modernizovaný Jeep Renegade

26.06.2018 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Stranou větší pozornosti proběhl v Turíně ve Valentino parku čtvrtý ročník obnoveného autosalonu. Jedinou větší zajímavostí na něm byl modernizovný Jeep Renegade s novou nabídkou přeplňovaných motorů Fiat MultiJet III - tříválcem 1,0 l a čtyřválci 1,4 l.
Nejmenší z řady Jeep dostal pro modelový rok 2019 přepracovanou přední část s moderněji vyhlížejícími LED světlomety a 19“ kola. V interiéru najdeme 4. generaci komunikačního systému Uconnect s HD dotykovým displejem o rozměru 5“, 7“ nebo 8,4“.
 
Tříválec od Fiatu
Modernizovaný Renegade je ale především první automobil koncernu Fiat Chrysler Automobiles vybavený novou generací zážehových turbomotorů MultiAir III 1,0 a 1,3 l. Menší tříválec 1,0 l dosahuje výkon 88 kW (120 k) a větší čtyřválec 1,3 bude ve dvou verzích - 110 kW (150 k) a 132 kW (180 k).
 
V Turíně se tříválcům dlouho vyhýbali - raději dávali přednost dvouválcům. Nakonec ale i oni podlehli módním trendům, resp. tlaku emisních limitů. Nový tříválec se čtyřválcem sdílejí mnoho komponent, protože jsou tvořeny jednoválcovými moduly, které mají shodné vrtání 70 mm i zdvih 86,5 mm. Oba motory jsou celohliníkové s ocelovými vložkami válců.
 
Jen jeden vačkový hřídel
Motory mají čtyři ventily na válec ​​a pouze jeden vačkový hřídel, který ovládá výfukové ventily. Otevírání sacích ventilů má na starosti třetí generace elektrohydraulického systému MultiAir, který Fiat vyvíjí ve spolupráci se společností Schaeffler. Klasický vačkový hřídel zde nahradily aktuátory, které dokáží otevírat a zavírat ventily zcela nezávisle. Výsledkem je přesnější nastavení cirkulace vzduchu ve válcích, méně pohyblivých částí a podle konstruktérů i vyšší odolnost a spolehlivost. Na výdrži si konstruktéři Fiatu dali speciální záležet. Malé turbo podstoupilo přes 75 000 hodin virtuálních testů, 60 000 hodin fyzických testů mimo motor a pět milionů kilometrů v útrobách testovacích prototypů.
 
Turbo se pyšní velmi malou setrvačností, takže reakce motoru na sešlápnutí plynového pedálu by měly být rychlé. Součástí dmychadla je elektricky ovládaný obtokový ventil a mezichladič stlačeného vzduchu, pracující na principu vzduch-voda.
 
Motory jsou standardně vybaveny filtrem pevných částic GPF aby splnily emisní standard Euro6d Temp platný od září tohoto roku.
 
Od 88 do 132 kW
Tříválec o objemu 999 cm3 dosahuje výkon 88 kW (120 k) při 5750/min. Největší točivý moment je 190 N.m při 1750/min. V Jeepu Renegade spolupracuje výhradně se šestirychlostní přímo řazenou převodovkou a pohonem předních kol.
 
Čtyřválec má objem 1332 cm3 a v základní verzi má výkon 110 kW (150 k) při 5750/min a největší točivý moment 270 N.m při 1850/min. Jeep ho kombinuje s šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DCCT a pohonem předních kol. K dispozici bude také výkonnější varianta se 132 kW (180 k) a 270 N.m kombinovaný s devítistupňovou  automatickou převodovkou s měničem a pohonem všech kol.
 
I nadále také s turbodiesely
Pro Jeep Renegade i nadále zůstávají v nabídce také turbodiesely MultiJet II vybavené systémem selektivní katalytické redukce SCR pro zachytávání emisí NOx. Jde o motory 1,6 l/88 kW (120 k) a 2,0 l/103 kW (140 k) nebo 125 kW (170 k). Stejně tak je stále možnost výběru ze dvou systémů pohonu všech kol Jeep Activity Drive a Jeep Activity Drive Low.
 
Jeep z Itálie s motory z Polska
Výrobou nové generace motorů MultiAir III byla pověřena motorárna v polské Bielsko-Bialej. Motory se postupně objeví i v dalších modelech koncernu Fiat Chrysler Automobiles (FCA): tříválec má za úkol nahradit dvouválec 0,9 TwinAir a čtyřválec vystřídá současný 1,4 MultiAir i motor 1,6 E-Torq. Ještě do konce letošního roku se k Jeepu Renegade přidají další modely, například Fiat 500 X.
 
Modernizovaný Jeep Renegade modelový rok 2019 bude v Evropě i s novými motory v prodeji od září 2018. Jeep Renegade se vyrábí v italském závodě Fiatu v Melfi.