name | autoweek.cz

Nová Octavia s efektivnějšími motory

Nová Octavia s efektivnějšími motory

17.03.2020 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Dlouho očekávané představení nejdůležitějšího modelu mladoboleslavské automobilky spojené s prvními jízdami vzalo za své. Namísto jízd po klikatých silnicích ostrova Kréta se s touto významnou novinkou seznamujeme jen prostřednictvím internetu. Začněme s pohonnými jednotkami.
Od roku 1996, kdy byla uvedena první moderní Octavia, se jedná již o čtvrtou generaci, která má dále upevnit postavení nejprodávanější modelové řady a jednoho z nejprodávanějších modelů v Evropě (Octavia se dlouhodobě drží v první desítce evropských bestsellerů). S více než sedmi miliony vyrobených vozů je Octavia historicky nejprodávanějším modelem značky vůbec.
 
Octavia vždy svou prostorností přerůstala standardy kompaktní třídy. Ta nová přesto dále narostla, takže je s 4689 mm o 19 mm delší než předchůdce, v případě Combi o 22 mm při nezměněném rozvoru náprav 2686 mm. Objem zavazadlového prostoru, největšího ve své třídě,  narostl u vozu Octavia Combi o 30 l na 640 l a u liftbacku o 10 l na 600 l.
 
Rozšířená nabídka
Moderní, vylepšené motory TDI a TSI společně s výrazně lepšími aerodynamickými vlastnostmi snižují spotřebu paliva a emise výfukových plynů. Výkonové spektrum motorů sahá od 81 kW (110 k) až po 150 kW (204 k). Poprvé jsou u značky Škoda některé zážehové motory vybaveny mild-hybridní technologií, poprvé se u Octavie představuje také plug-in hybridní pohon a poprvé jsou vznětové motory vybaveny systému úpravy výfukových plynů SCR se dvěma katalyzátory Twin Dosing. Nabídka zahrnuje i variantu G-Tec s pohonem na zemní plyn. Na výběr jsou čtyři verze podvozku a samozřejmě i verze s pohonem všech kol.
 
Nová Octavia přichází s novou generací přímo řazené převodovky MQ281, která v porovnání s předchozí MQ250 snižuje emise CO₂ motoru 1,5 TSI/110 kW v režimu WLTP o 1,4 g/km a v porovnání s MQ350 u motoru 2,0 TDI/110 kW snižuje emise CO₂ v režimu WLTP o 2,4 g/km.
 
Turbodiesel 2,0 TDI Evo se systémem Twin Dosing
Díky optimalizaci systému úpravy výfukových plynů SCR se dvěma katalyzátory mají vznětové motory 2,0 TDI Evo až o 80 % méně oxidů dusíku. Během procesu Twin Dosing dochází k vstřikování AdBlue před dva SCR katalyzátory, které jsou řazené za sebou. Nový motor 2,0 TDI se dodává ve třech výkonových variantách - 85 kW (115 k), 110 kW (150 k) a 147 kW (200 k). Díky optimalizaci klikové hřídele se podařilo snížit úniky tepla, což má za následek vyšší rychlost spalování a vyšší teplotu spalovací komory. Toto opatření spolu s variabilní geometrií lopatek turbodmychadla vedlo ke snížení spotřeby až o 0,4 l/100 km v porovnání se srovnatelnými motory předchozí generace.
 
Deaktivace válců nebo Millerův cyklus
Také zážehové motory jsou nové generace Evo. Čtyřválcový 1,5 TSI Evo/110 kW (150 k) je vybaven technologií deaktivace válců ACT, která při nízké zátěži automaticky odpojuje dva válce a snižuje tak spotřebu. Tříválec 1,0 TSI Evo/81 kW (110 k) je vybaven turbodmychadlem s proměnlivou geometrií rozváděcích lopatek a pracuje v hospodárném Millerově spalovacím cyklu, v němž je maximální točivý moment k dispozici již o 35 % dříve než v běžných cyklech. Oba motory mají na plochu válců nanesen speciální nástřik, který zvyšuje účinnost motoru, a pracují se vstřikovacími tlaky 350 bar, které zajišťují nižší hydraulické ztráty a nižší spotřebu paliva.
 
Poprvé mild-hybrid e-Tec
Motory TSI Evo se nabízejí také s mild-hybridní technologií e-Tec, která se ve vozech Škoda objevuje vůbec poprvé. U motorů 1,0 TSI a 1,5 TSI je v kombinaci se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG použit 48 V řemen poháněný startér-generátor a 48 V lithio-ionový akumulátor. Díky tomu je možné shromažďovat energii získanou rekuperací při brzdění, využít točivý moment elektromotoru pro zlepšení dynamiky nebo plachtit se zcela vypnutým spalovacím motorem. Tím lze dále snížit spotřebu paliva a emise CO₂.
 
Vrcholným zážehovým motorem je nová generace 2,0 TSI/140 kW (190 k).
 
Poprvé plug-in hybrid iV i G-Tec
Nová generace je poprvé k dispozici také jako Octavia iV s plug-in hybridním pohonem, který se skládá ze zážehového motoru 1,4 TSI/110 kW (150 k) a elektromotoru o výkonu 85 kW. Maximální systémový výkon je 150 kW (204 k), resp. 180 kW (245 k) ve verzi Octavia RS iV. Lithio-ionový akumulátor má kapacitu 13 kWh a díky tomu v čistě elektrickém módu vůz ujede 60 km (WLTP).
 
Octavia se nabízí také ve variantě G-Tec s ekologickým pohonem na zemní plyn, která produkuje o 25 % nižší emise CO₂ než verze na benzin i mnohem méně oxidů dusíku (NOx) a nevypouští žádné saze. Motor 1,5 TSI G-Tec má výkon 96 kW (130 k) a díky třem nádržím na 17,7 kg CNG jen na zemní plyn ujede až 523 km.
 
Čtyři varianty podvozku
Čtvrtá generace modelu nabízí pohon všech kol, více možností nastavení podvozku a Adaptivní podvozek (DCC) s volbou jízdního režimu (Driving Mode Select)
 
Kromě standardního podvozku se nabízí sportovní podvozek, který je snížený o 15 mm, a o 15 mm zvýšený podvozek v rámci paketu pro špatné cesty. Na přání je k dispozici také Adaptivní podvozek (DCC) s volbou jízdního režimu (Driving Mode Select), který automaticky upravuje tlumicí charakteristiku a který v rámci volby jízdního režimu poprvé nabízí i možnost navolit si jednotlivé parametry, například tlumicí charakteristiku, charakteristiku řízení nebo řazení automatickou převodovkou DSG, pomocí posuvné lišty dle vlastních preferencí. V případě modelu plug-in hybrid zůstává světlá výška v kombinaci s DCC stejná, u ostatních verzí se snižuje o 10 mm.