mercedes-benz stále věří vodíku | Trendy | autoweek.cz

Mercedes-Benz stále věří vodíku

Mercedes-Benz stále věří vodíku

20.09.2011 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Mercedes-Benz připomenul 125 let automobilu konceptem bezemisního vozidla F125! Mercedes-Benz F-125! Concept vybočoval na autosalonu ve Frankfurtu z řady ostatních studií. Nešlo o další z mnoha městských vozítek, ale o velký luxusní sedan dlouhý 4990 mm.

Podle Mercedesu představuje F125! Concept „radikální novou interpretaci sportovního sedanu“. Ač byl mnohde označován za předobraz podoby příští generace třídy S, ve skutečnosti jde o pohled nejméně o celou generaci dál až do roku 2025. Přitom je tento výzkumný automobil bližší realitě než jiné ve Frankfurtu předvedené koncepty.

Společnost Daimler u tohoto Plug-in hybridu zdůrazňuje své mínění o nejperspektivnějším způsobu pohonu osobních automobilů. Náhradou ropných produktů by se měl stát vodík a motory s vnitřním spalováním by měl nahradit elektrický pohon, ovšem napájený z palivových článků.

Koncept vznikl ve spolupráci oddělení technického výzkumu a vývoje Mercedesu s designovými studii v německém Sindelfingenu a Carlsbadu v Kalifornii. Podle Mercedesu je vnější podoba konceptu další vývojovou fází současné designové strategie, zahrnující účelné využití povrchu karoserie, dynamický vzhled s kabinou směřující dopředu a krátké převisy. „Skutečná síla spočívá v elegantních, svalnatých ohybech a kolech, symbolizovaných elektromotory s cívkami“ říká šéf designu Mercedesu-Benz Gorden Wagener.

Nosná struktura byla vytvořena z kombinace uhlíkových kompozitů, hliníku a vysokopevnostních slitinových ocelí. Výsledkem je hmotnost pouhých 250 kg, tedy asi o 40 % méně, než je dnes běžné. Aktivní vzduchové pérování kontinuálně upravuje charakteristiku tlumení i světlou výšku vozu například pro zlepšení jeho aerodynamických vlastností při rychlé jízdě.

Do dveří vestavěná deformační struktura umožnila odstranit středové sloupky. Přístup do kabiny ke čtyřem samostatným sedadlům tak usnadňují dvoje vzhůru se vyklápějící dveře. Ty se otevírají pomocí elektrohydraulického systému s pneumatickým tlumením.

Mimořádně velký vnitřní prostor byl dosažen extrémně dlouhým rozvorem náprav 3333 mm. Asymetrické uspořádání interiéru navrhlo středisko designu v italském Comu. Interiér je rozdělen do dvou polovin a kontrast mezi nimi je vizuálně zdůrazněn barevným schématem: tmavou barvou vlevo vpředu a světlou vpravo vzadu.

Velká péče byla věnována snížení aerodynamického odporu. Přední kapota je vytvořena z jediného kusu společně s blatníky. Součástí architektury přídě se stala i změněná maska, jejíž nové uspořádání umožnily menší požadavky systému pohonu na chlazení. Také použití LED světlometů snížilo energetickou náročnost, protože vyžadují o 100 W méně než konvenční osvětlení.

Základem pohonu je blok palivových článků vycházející ze stejných, jaké byly použity u trojice vozů Mercedes-Benz třídy B Fuel-Cell, které na jaře objely celý svět za 125 dní. Zde je ovšem nedoplňují lithio-ionové akumulátory, ale nové vysokonapěťové lithio-sirné (Li-S) o kapacitě 10 kWh. Parametry akumulátorů jsou ale dvojnásobně nadnesené s odhadem toho, čeho dosáhnou až se začnou sériově vyrábět. Akumulátory jsou umístěné za zadními sedadly a umožňují ujet okolo 50 km bez použití palivových článků. Jejich další inovací je možnost dobíjení indukcí bez nutnosti připojení do zásuvky. Mnohem výkonnější, než je dosud běžné, je i systém rekuperace energie.

Nádrž na vodík zde netvoří obvyklé vysokotlaké válcové nádoby na 70 MPa (700 bar). Snížení tlaku na 3 MPa (30 bar) umožnilo její integrování do nosné struktury vozu. Do nádrže se přitom vejde až 7,5 kg vodíku, což postačuje na ujetí 1000 km.

Vůz pohánějí čtyři elektromotory umístěné u kolech. Jejich celkový výkon je 170 kW (231 k), špičkově až 230 kW (313 k). Systém pohonu všech kol e4MATIC používá upravené komponenty z Mercedesu-Benz SLS AMG E-ELL. Pomocí elektronického rozdělení točivého momentu mezi jednotlivá kola se zlepšuje ovladatelnost vozu ve velké rychlosti.

Vůz může dosáhnout rychlosti až 220 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,9 s. Vůz spotřebuje 0,79 kg vodíku na 100 km, což odpovídá energetickému ekvivalentu 2,7 l nafty na 100 km.

Mercedes-Benz F125! přináší i další inovace. Umožňuje například autonomní manévrování při jízdě v koloně, při změně jízdních pruhů a dokonce i při předjíždění. S využitím radiové komunikace Car to X si vyměňuje informace s jinými vozidly a prvky dopravní infrastruktury, například dopravní signalizací či infocentry. To vozu umožňuje předcházet kritickým situacím. Přitom jde o systémy, jejichž použití se už nyní ověřuje.

Snad jediné, co je možné zatím opravdu označit za fantazii, je informační systém @yourCOMAND s ovládáním hlasem, dotykem i pouhými gesty ruky.

 

  • Mercedes-Benz stále věří vodíku
  • Mercedes-Benz stále věří vodíku
  • Mercedes-Benz stále věří vodíku
  • Mercedes-Benz stále věří vodíku
  • Mercedes-Benz stále věří vodíku
  • Mercedes-Benz stále věří vodíku
  • Mercedes-Benz stále věří vodíku
  • Mercedes-Benz stále věří vodíku
  • Mercedes-Benz stále věří vodíku
  • Mercedes-Benz stále věří vodíku