name | autoweek.cz

Nový Range Rover Sport

Nový Range Rover Sport

14.05.2022 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Třetí generace Range Roveru Sport právě přijíždí. Více než 40 % Range Roverů prodaných za posledních pět let neslo příponu Sport.
Před 17 lety přišli v Gaydonu s Range Roverem Sport, s nímž do segmentu luxusních terénních vozidel přinesli více dynamiky - a zákazníci byli nadšení. Dosud se prodal víc než milion vozů Range Rover Sport.
 
Navenek evoluce, uvnitř zcela nový
Nová generace má délku 4946 mm při rozvoru náprav 2997 mm. Na první pohled vypadá povědomě. Také o něco menší bratr Range Roveru se vyznačuje krátkými převisy a nadčasovým tvarem bez ozdob. Tento styl se plně osvědčil a je charakteristický i pro design jejich mladších sourozenců Evoque a Velar. Jen zasklené plochy dostaly větší sklon, příď ještě robustnější prolis a nejužší přední světlomety jaké kdy Land Rover použil. Zapuštěné prosklení, zatahovací kliky a laserem svařovaná střecha rozhodujícím způsobem přispívají k dobrému součiniteli aerodynamického odporu cx = 0,29.
 
Přes vnější podobu byla třetí generace luxusního SUV nově vyvinuta úplně od základu s architekturou z různých kovů MLA-Flex, která poskytuje až o 35 % větší tuhost v krutu než měl předchozí Range Rover Sport.
 
V interiéru jsou vysoce kvalitní materiály, jejichž výběr byl zaměřen na udržitelnost. Jemná kůže je samozřejmě stále v seznamu výbav, ale používají se i veganské materiály z recyklovaných PET lahví dosahující údajně kvalitu jako klasická kůže. Díky ergonomicky optimalizované geometrii sedadel mají nyní cestující vzadu víc místa pro nohy než v předchozí generaci.
 
Zaoblený dotykový displej s úhlopříčkou 13,1“ infotainmentu Pivi Pro doplňuje 13,7“ interaktivní přístrojový panel s aktualizací softwaru Over The Air.
 
Bezkonkurenční pohodlí na silnici i v terénu
Nově vyvinutý vzduchový podvozek Dynamic Air Suspension s dvouventilovými aktivními tlumiči doplňuje Stormer Handling Pack, kombinující adaptivní podvozek Dynamic Response Pro, řízení všech kol, elektronickou aktivní uzávěrku diferenciálu s vektorováním točivého momentu za pomoci brzd Torque Vectoring by Braking a konfigurovatelné programy. Aby byly reakce vozu optimální, systém sleduje cestu před vozem pomocí navigačních dat eHorizon a preventivně jej připravuje na blížící se zatáčky.
 
K dispozici je plug-in hybridní pohon se šestiválcem 3,0 l, který poskytuje celkový výkon 375 kW (510 k) a dojezd 88 km, resp. ve druhé verzi má 324 kW (440 k). Na vrcholu nabídky je u zákazníků mimořádně oblíbený zážehový V8 twin-turbo 4,4 l, který poskytuje výkon 390 kW (530 k) a umožňuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,5 s. Nabídku motorů doplňují šestiválcové motory s mild hybridním 48 V systémem - zážehové 3,0 l turbo a vznětové 3,0 l Twin turbo v různých výkonových variantách.
 
Od roku 2024 bude pokračovat elektrifikace modelové řady s plně elektrickým Range Roverem Sport.
 
Točivý moment se přenáší přes osmistupňovou automatickou převodovku ZF a nejnovější vývojovou fázi inteligentního pohonu všech kol iAWD, který neustále analyzuje, jaká trakce je kde potřeba, a podle toho upravuje systémy, které vozu dodávají ještě větší rozsah dynamických schopností.
 
Mimo asfaltové silnice má Range Rover Sport ve své třídě bezkonkurenční schopnosti. Při jízdě v terénu se využívá patentovaný systém Terrain Response 2, pomocí něhož lze vozidlo přizpůsobit různým povrchům, včetně jízdy přes kameny. Nový Range Rover Sport je prvním modelem Land Roveru, který je vybaven novým adaptivním terénním tempomatem. Ten byl vyvinut aby se řidič mohl soustředit na řízení, přičemž systém zajišťuje plynulou a pohodlnou jízdu v obtížném terénu a rychlost se přizpůsobuje příslušným podmínkám. I když se jen málo zákazníků vydá do skutečně těžkého terénu, je pro ně uklidňující vědět, že Range Rover Sport dokáže vyšplhat do sklonu 45°.
 
Range Rover Sport pro modelový rok 2023 už lze objednávat u autorizovaných partnerů a jeho předběžná cena startuje od 2 487 008 Kč. První vozy budou dodány koncem léta.