name | autoweek.cz

Nový roadster ze Smržovky

Nový roadster ze Smržovky

16.04.2018 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Malá firma Kaipan ze Smržovky představila novou generaci svého roadsteru. Kaipan 57a plní emisní normu Euro 6 a i nadále je možné si jej pořídit jako stavebnici.
Původně si chtěl majitel firmy Michal Hradský postavit jen jeden sportovní vůz sám pro sebe. Později ho začali oslovovat další zájemci z řad kamarádů a známých, a tak byla roku 1991 založena dílna, později továrna na auta Kaipan. První automobil byl postaven ve stanu. Firma sídlila na různých místech v Praze a okolí během prvních 12 let se 8x stěhovala. Až v roce 2003 přesídlila do prostor bývalé továrny na plechovky ve Smržovce.
 
První modely a experimenty
První prototyp ve stylu Lotusu Seven byl představen na podzim roku 1992. Roku 1997 byl Kaipan 47 schválen pro provoz na pozemních komunikacích. V roce 2003 ho nahradil model 57. V roce 2006 byl představen Kaipan 14, který byl přestavbou Škody Favorit. Toho bylo vyrobeno a jako stavebnice dodáno 130 vozů. V srpnu 2008 byl představen Kaipan 15 s motorem ze Škoda Fabia.
 
Na konci roku 2010 byla kvůli přísnějším emisním normám ukončena výroba modelů Kaipan 57 a 15, ale výroba Kaipanu 14 pokračuje. Od založení v roce 1991 až do konce roku 2012 vyrobila firma Kaipan přes 400 vozů. Kromě České republiky byly vyexpedovány i do Německa, Nizozemska, Srbska, Černé Hory, Bulharska, Rakouska, Švýcarska, Chorvatska a na Slovensko. V prosinci 2011 byl představen Kaipan 16. S motorem Škoda Fabia 1,2 TSI/77 kW má evropské schválení pro malosériovou výrobu a provoz na pozemních komunikacích. V současnosti plní emisní normu Euro 5.
 
Od dubna 2009 firma Kaipan spolupracuje i s Technickou Univerzitou v Ostravě na vývoji vozu s elektrickým pohonem Kaipan VoltAge. Byla též vyvinuta hybridní verze s doplňkovým zážehovým motorem a vůz byl osazen i vodíkovým palivovým článkem. V roce 2016 byl předveden prototyp Kaipan Baby pro 15leté řidiče a Kaipan 415 s elektrickým pohonem pro 15leté řidiče.
 
Nový Kaipan 57a
V lednu 2018 byl schválen pro sériovou výrobu nový model Kaipan 57a, který plní emisní normu Euro 6. Tento typ vychází z Kaipanu 57, avšak má upravený motor, nový podvozek, jiná světla a detaily karoserie, kotoučové brzdy s ABS, anatomické sedačky a řadu dalších vylepšení a inovací. I když je stále podobný původnímu vzoru, Lotusu Seven, a svému předchůdci 57, jedná se o nový vůz plnící všechny předpisy EU.
 
Kaipan 57a pohání zážehový motor Volkswagen/Škoda Octavia 1,8 Turbo AUM Euro 6 se zdvihovým objemem 1781 cm3. Největší výkon je 110 kW při 5700/min a točivý moment 210 N.m při 1750 - 4600/min. Pětirychlostní přímo řazená převodovka Ford Sierra, pohon zadních kol.
 
Rám svařovaný z ocelových trubek nese karoserii z kombinace kompozitních materiálů a hliníkového plechu. Brzdy jsou kotoučové s ABS. Vůz je dlouhý 3650 mm, široký 1730 mm a vysoký 1130 mm. Pohotovostní hmotnost je jen 744 kg. Díky tomu Kaipan 57a dosahuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,9 s a nejvyšší doporučenou rychlost 180 km/h. Kombinovaná spotřeba 7,4 l/100 km.
 
Výroba na zakázku
Kaipan 57a se vyrábí zakázkovým způsobem. To znamená, že zákazník si automobil objedná, zaplatí zálohu a zároveň si určí barvu a případné další doplňky. Po dohodnuté době je automobil vyroben a při doplacení zbytku kupní ceny je včetně dokladů předán zákazníkovi. Všechna vozidla Kaipan 57a se vyrábějí stejnou technologií, avšak jedná se o zakázkovou výrobu a každému vozidlu je věnována individuální péče. Každé vozidlo je tak jedinečný originál. Základní cena hotového vozu je 1 280 000 Kč s dodací lhůtou 6 měsíců. Další možností, jak získat Kaipan 57a, je formou tzv. stavebnice.
 
Auto jako stavebnice
Základní stavebnice typ C zahrnuje rám, karoserii, přední ramena, zadní ramena, rám předního okna a některé další díly. Cena této stavebnice je 174 000 Kč a dodací lhůta 3 měsíce. Typ D je jako typ C s většinou ostatních potřebných dílů kromě motoru, převodovky a kol. K tomu kompletní návod na výrobu dalších komponent a jejich sestavení. Cena je 359 600 Kč a dodací lhůta 4 měsíce.
 
Další variantou je typ F. Jedná se o sestavený, spasovaný, nenalakovaný vůz, ve kterém není pohonná jednotka, je však pro její osazení připraven. V ceně není započítána cena motoru s příslušenstvím, převodovky, laku karoserie a kol. V ceně jsou započteny i mechanické úpravy pro motor tak, aby všechny hadice a trubice byly správně propojitelné. Cena je 710 000 Kč a dodací lhůta 5 měsíců.
 
Vozidlo musí být po sestavení osazeno pouze schváleným motorem VW/Škoda 1,8 Turbo 20V (např. z vozu Škoda Octavia). Po sestavení se automobil přiveze do továrny Kaipan, kde je zkontrolován, zda se shoduje se schváleným typem. Pak je na vozidlo vydán technický průkaz. U všech typů stavebnic se při závěrečné prohlídce hotového vozu před vydáním technického průkazu účtuje za tuto prohlídku 35 000 Kč.
 
Vozidlo je koncipováno tak, aby jeho výroba či složení nebyly náročným technickým problémem a bylo jej možno složit i v omezených podmínkách domácích dílen či garáží. Nabízí se tak možnost získání tohoto atraktivního automobilu i pro méně movité, zato však zručné, šikovné či jinak fundované zákazníky.