name | autoweek.cz

Odvážná premiéra: Citroën C4 a ë-C4 - 100 % ëlectric

Odvážná premiéra: Citroën C4 a ë-C4 - 100 % ëlectric

01.07.2020 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Citroën uvedl svou zásadní novinku, s níž se vrací do segmentu kompaktních vozů, zcela novou formou - on-line prezentací, které se zúčastnilo 2500 novinářů z celého světa, kteří měli i možnost využít rozhovory s představiteli značky.
Nová generace modelu C4 je pro značku Citroën velmi důležitá. Citroën ji označuje jako desátou s návazností na první model C4 z roku 1928. Celkem už bylo prodáno 12,5 milionu kompaktních vozů legendárních modelů Ami 6/Ami 8, GS/GSA, BX, ZX, Xsara, C4 (generace 2004 a 2010) a C4 Cactus, z nichž nejúspěšnější byly ZX a BX s více než dvěma miliony prodaných vozů.
 
Originální koncept s charakteristickými prvky Citroënu
Nová generace C4 se vrací k základním charakteristickým vlastnostem vozů značky Citroën. Navazuje na styl SUV vozů C3 Aircross a C5 Aircross, v návaznosti na model C4 Cactus přichází s ochrannými panely Airbumb na spodní části boků a nechybějí ani mimořádně rozsáhlé možnosti personalizace s 31 variantami vnějšího vzhledu.
 
Citroën současně přichází s originálním konceptem kompaktního hatchbacku. Posledních deset let se stále více zákazníků přiklání k vozům SUV - nikoliv proto, že by chtěli jezdit v terénu, ale protože se jim líbí vyšší poloha sedadel, pohodlnější nastupování, mají i lepší přehled o okolí a získávají pocit bezpečí. Jsou to logické a racionální požadavky. Citroën se proto rozhodl spojit je s elegantním vzhledem hatchbacku. C4 proto má vysokou kapotu, profil kupé a výtečnou aerodynamiku.
 
Prostornost a pohodlí
Vůz s dlouhým rozvorem 267 cm je dlouhý 456 cm a vysoký 152,5 cm. Je největším modelem využívajícím platformu CMP EMP1. Z originálního profilu vyplývá jedna z jeho hlavních předností, kterou je prostornost v dokonalé symbióze s komfortem. Nabízí bezkonkurenční prostor na zadních sedadlech pro hlavu i kolena a přitom to není na úkor velikosti zavazadlového prostoru (380 l).
 
Také nová generace C4 navazuje na úspěšnou strategii značky z posledních let, kladoucí důraz na maximální komfort v příslušném segmentu v rámci programu Citroën Advanced Comfort, mj. díky tlumičům s progresivními hydraulickými dorazy PHC (Progressive Hydraulic Cushions) a sedadlům Advanced Comfort.
 
Vstříc uživatelskému komfortu
V interiéru zaujme centrální dotykový displej 10“ multimediálního systému. Pod ním ale najdeme i tradiční ovladače jako důkaz toho, že Citroën reaguje na rostoucí kritiku řidičů nespokojených s přesunem všech ovládacích prvků na displej. Jednoduchost ovládání je pro Citroën zcela zásadní.
 
Další reakcí na kritiku je i další proměna - C4 je orientován nejen na řidiče, ale snaží se maximálně vyjít vstříc i spolujezdci, například originálním patentovaným upevněním tabletu Smart Pad Support Citroën.
 
Také s elektrickým pohonem
Zcela zásadní novinkou je, že zákazníci mohou kromě motorů na benzin a naftu volit také plně elektrický pohon, což je v tomto segmentu naprosto unikátní. O elektrickém pohonu sice mluví všichni, ale v segmentu kompaktních vozů jej zatím má jen Nissan Leaf. Tam, kde se konkurence spoléhá na různé formy hybridizace přichází Citroën s možností volby plně elektrického pohonu.
 
Citroën bude verzi ë-C4 - 100 % ëlectric nabízet po celém světě, což rovněž nemá obdobu. Citroën tak bude mít do konce letošního roku už šest elektrifikovaných modelů zasahujících do všech hlavních segmentů, a příští rok budou následovat další. Elektrická verze plně vychází z filosofie značky. Jde tedy o automobil, který může zastávat roli hlavního vozu v rodině, ne jako doplněk vozidla se spalovacím motorem. I v tomto ohledu tedy Citroën poskytuje klientům možnost volby.
 
Elektrický pohon je stejný jako u malých modelů i užitkových vozů skupiny PSA, tedy s trakčním elektromotorem o výkonu 100 kW (136 k) a s točivým momentem 260 N.m. Akumulátor s kapacitou 50 kWh umožňuje dojezd 350 km podle WLTP.
 
Spalovací motory v nabídce pro novou generaci C4 reprezentují zážehové tříválce 1,2 l PureTech 100 S&S (74 kW) s přímo řazenou šestirychlostní převodovkou a 1,2 l PureTech 130 S&S (96 kW) s přímo řazenou šestirychlostní nebo automatickou osmistupňovou převodovkou. Turbodiesely budou k dispozici 1,5 l BlueHDi 110 S&S (80 kW) s přímo řazenou šestirychlostní převodovkou a 1,5 l BlueHDi 130 S&S (96 kW) s automatickou osmistupňovou převodovkou.
 
Možnost i on-line koupě
Citroën uvede C4 i ë-C4 - 100 % ëlectric současně. Objednávky se začnou přijímat do konce třetího čtvrtletí a první vozy dorazí k zákazníkům ještě před koncem letošního roku. Ve Francii bude možné jej zakoupit i on-line jako městské vozítko Ami.
 
Předpokládaný podíl elektrické verze má pro začátek být 6 %, ale cílem je brzké dosažení podílu 10 %. Generální ředitel Citroënu Vincent Cobée je ovšem přesvědčen, že reálný je dokonce rychlý růst až na podíl 20 %. Pro dosažení toho jsou důležité nejen státní dotace, ale také pochopení zákazníky, že elektromobil jim přináší další výhody - není nutné navštěvovat čerpací stanice (přes 90 % jízd je kratších než 50 km, takže se většinou vystačí s dobíjením doma), nedělá hluk i skutečnost, že celkové provozní náklady (TCO) už dnes činí elektrický pohon plně konkurenceschopným.
 
Citroën novou generaci koncipoval s ohledem na to, aby oslovila soukromé kupující jako rodinný automobil, i firemní klientelu. Vyrábět se bude, stejně jako C4 Cactus, ve španělském Villaverde nedaleko Madridu. Vzhledem k chaotickému vývoji trhu v posledních týdnech zatím není stanovená cena - Citroën bude reagovat tak, aby byla konkurenceschopná  v rámci značek středního proudu.