name | autoweek.cz

Pohodlný polykač kilometrů Citroën C5 X

Pohodlný polykač kilometrů Citroën C5 X

12.04.2021 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Citroën se s C5 X opět pokusí prosadit se mezi luxusními sedany. Nabízí prostor i pohodlí aby pomohl oživit prodej značky na jejích hlavních trzích, tedy v Číně a Evropě.
Francouzská automobilka Citroën se vrací do prestižního segmentu velkých sedanů uvedením nového modelu C5 X s vírou, že jí pomůže oživit prodej v Evropě po pandemické krizi a zastavit šestiletý pokles v Číně.
 
Citroën se s C5 X vrací do segmentu, který v Evropě opustil před čtyřmi roky po dvou generacích modelu C5. Je to jeho další pokus prosadit se ve vyšší střední třídě v níž zažil naprosté fiasko s modelem C6, když se jej v letech 2005 až 2012 prodalo necelých 25 000 kusů. Přitom do tohoto segmentu Citroën vyslal nově vytvořenou specializovanou značku DS.
 
Tento segment, jemuž dlouhodobě kraluje Volkswagen Passat, zaznamenal v posledních letech výrazný pokles zájmu kupujících, kteří od sedanů a kombi přecházejí k SUV. Ford už proto postupně končí výrobu Mondea a Renault už dal najevo, že model Talisman nedostane nástupce. Přesto je tu značka, která v tomto segmentu sklízí úspěchy - Škoda! Ta se skvěle se doplňujícími modely Octavia a Superb dokazuje, že zájemců o tyto klasické vozy je stále hodně. Proto v Mladé Boleslavi dostali za úkol vyvinout i další generaci Passatu a Superbu tak, aby pokračovala ve sklízení úspěchů v Evropě i Číně a v případě Passatu i v USA. Stejnou cestou se vydává i Citroën - se stejným autem chce uspět v Evropě i Číně, ovšem vyrábět jej bude pouze v Číně!
 
Citroën C5 X přichází s novým konceptem karoserie na pomezí sedanu (liftbacku), kombi (či spíše shooting brake) a SUV podobně, jako nová generace kompaktního modelu C4. Tento crossover s rozvorem náprav 2785 mm při délce 4805 mm slibuje spoustu prostoru. Zavazadlový prostor má objem 545 l, po sklopení zadních sedadel 1640 l.
 
O komfortní jízdu se starají prvky programu Citroën Advanced Comfort, zejména aktivní tlumiče Citroën Advanced Comfort a sedadla Advanced Comfort. C5 X umožní semiautonomní řízení 2. stupně systémem Highway Driver Assist, který kombinuje adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go a systém udržování vozu v jízdním pruhu.
 
Citroën, který je součástí skupiny Stellantis, vytvořené na začátku letošního roku sloučením společností PSA Group a Fiat Chrysler, uvedl, že C5 X bude vyrábět ve městě Čcheng-tu v Číně. Prodávat se začne ve druhé polovině roku na čínském i evropském trhu. Bude k dispozici ve verzích se zážehovými motory i jako plug-in hybrid s celkovým výkonem až 165 kW (225 k) a čistě elektrickým dojezdem 50 km.
 
Generální ředitel Vincent Cobee očekává, že Citroën do roku 2025 zvýší svůj podíl z prodeje mimo Evropu na 30 % z loňských 15 % a že za pět let chce dosáhnout roční prodej mezi 1,3 až 1,5 milionu automobilů. V loňském roce Citroën prodal 717 190 vozidel a zaznamenal šestý rok poklesu po sobě.