name | autoweek.cz

Prostornější nová Škoda Fabia

Prostornější nová Škoda Fabia

05.05.2021 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Nová Fabia je všestranný model, který jasně navazuje na tradici předchozích. Posun v technice oproti předchozí generaci umožnilo použití platformy MQB-A0.
Po 22 letech od premiéry první generace a prodeji 4 547 000 vozů přichází Škoda Fabia ve čtvrté generaci. Nejúspěšnější tento model dosud byl v Německu s 834 100 dodanými vozy, v České republice s 592 400 vozy, Velké Británii se 368 300 vozy a Polsku s 354 000 vozy. Na všech trzích dominuje prodej hatchbacků, pouze v České republice se prodej dělí mezi hatchback a kombi rovným dílem. V rámci nové strategie značky v rámci koncernu VW přichází nová generace s cílem oslovit zákazníky na rozvíjejících se trzích, ale velké ambice bude mít i v Evropě, kde se bude prodávat s cenou začínající pod hranicí 14 000 eur (v přepočtu 362 000 Kč).
 
Nová platforma
Fabia ve čtvrté generaci poprvé využívá koncernovou modulární platformu MQB-A0 jako Volkswagen Polo a Seat Ibiza. Platforma umožnila inženýrům Škody využít mnohá moderní technická řešení. Fabia díky tomu získala větší prostor v interiéru a mnoho praktických prvků výbavy. Za příplatek může mít Fabia poprvé v historii také špičkové Full LED světlomety, a to jak vpředu, tak vzadu.
 
Půdorysné rozměry vozu narostly, zatímco výška nikoli. Délka se protáhla oproti předchozí generaci o 111 mm na 4108 mm a šířka o 48 mm na 1780 mm. Rozvor se prodloužil na 2564 mm, což je o 94 mm víc než u předchůdce a zároveň víc než u první generace modelu Octavia. Zavazadlový prostor se zvětšil o 50 l na 380 l, po sklopení zadních sedadel to je 1190 l. Navzdory nárůstu rozměrů prakticky nevzrostla hmotnost vozu díky použití vysokopevnostní oceli v nosné struktuře.
 
Aerodynamika
Zlepšení hospodárnosti provozu pomáhá špičková aerodynamika. Technická inovace v podobě lamel před chladičem, které lze v případě nižší zátěže uzavřít, přináší v rychlosti 120 km/h úsporu 0,2 l/100 km. Za pozornost stojí i větší a protaženější zadní spoiler s jedinečnou konstrukcí z jednoho kusu. Pomáhá usměrňovat proudění vzduchu za automobilem a výrazně snižuje jeho aerodynamický odpor. Podobně se na vylepšení schopnosti auta prořezávat se vzduchem podílí i nově optimalizovaná kola. Fabia díky tomu všemu vyniká nejlepší hodnotou součinitele odporu vzduchu ve svém segmentu cx = 0,28.
 
Zážehové pohonné jednotky
Motory jsou zážehové tříválce 1,0 l. U základního motoru 1,0 MPI/59 kW (80 k), který byl vyvinut pro celý koncern Volkswagen a vyrábí se v České republice, se podařilo snížit spotřebu paliva a emise a zvýšit výkon o 4 kW. Dva přeplňované 1,0 TSI mají výkon 70 kW (95 k) a 81 kW (110 k). Standardem je pětirychlostní přímo řazená převodovka, jen nejvýkonnější tříválec má šestirychlostní nebo sedmistupňovou automatickou DSG. Ta bude standardem pro nejvýkonnější motor, čtyřválec 1,5 TSI/110 kW (150 k) s deaktivací válců ACT pro snížení spotřeby paliva, který se do prodeje dostane až v průběhu letošního roku.
 
Asistenční systémy
Fabia může mít až devět airbagů a poprvé nabízí i funkční celky jako jsou Asistovaná jízda 2.0 či Automatické parkování (Park Assist). Fabia tedy může být vybavena adaptivním tempomatem i systémem pro adaptivní vedení v jízdním pruhu, Asistent změny jízdního pruhu (Side Assist) dovede řidiče varovat před vozy v mrtvém úhlu nebo auty, která se blíží zezadu vysokou rychlostí.
 
Větší a prostornější interiér je komfortnější i díky vylepšenému odhlučnění a novým materiálům. V nabídce je poprvé u modelu Fabia dvouzónová klimatizace a výústky klimatizace pro cestující vzadu. Poprvé si mohou zákazníci objednat také vyhřívaný volant nebo vyhřívané čelní sklo.
 
Moderní infotainment
Nová Fabia díky platformě MQB A0 také dostává moderní infotainment s neustálým online připojením díky Službě Vzdálený přístup. Základem nabídky je systém Swing se 6,5“ dotykovým displejem, DAB rádiem a Bluetooth. Pokročilejší Bolero s 8“ displejem umožní propojení s chytrými telefony pomocí funkcí Wireless SmartLink, Android Auto a Apple CarPlay. Špičkou v nabídce infotainmentu je systém Amundsen s 9,2“ dotykovým displejem a možností ovládání gesty či hlasově prostřednictvím asistentky Laura. Také pro novou generaci modelu Fabia se nabízí možnost získat digitální přístrojový Virtuální kokpit s 10,25“ displejem.