name | autoweek.cz

První auta z Vietnamu

První auta z Vietnamu

06.10.2018 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Jednou z nejsledovanějších událostí autosalonu v Paříži byla premiéra sedanu a crossoveru střední třídy nové automobilky VinFast z Vietnamu. VinFast je nejlépe financovaným nově vznikajícím výrobcem automobilů. Před rozsahem investice a rychlostí realizace bledne i Tesla.
Velkolepých projektů se v poslední době představilo mnoho. Jenže po prezentaci plné optimistických plánů toho většinou mnoho nezbylo. V případě VinFastu se zdá, že by tomu mohlo být jinak.
 
Iniciátor projektu, vietnamský miliardář Phạm Nhật Vượng, kromě investice v bezkonkurenční výši 3,5 miliardy dolarů angažoval mnoho schopných a zkušených lidí. Do jejich čela postavil viceprezidentku VinGroup Le Thi Thu Thuy, která má za sebou přes 20 let působení ve světovém bankovním sektoru, a generálního ředitele Jamese de Lucu, který 37 let pracoval u General Motors.
 
Připravuje se výroba i prodej
Výroba v nově vybudovaném závodě v Hai Phongu, vybaveném nejmodernějšími technologiemi s využitím principů Průmyslu 4.0 začne v příštím roce se základní kapacitou 250 000 aut ročně. První dodávky vozů Lux A2.0 a Lux SA2.0 SUV se ve Vietnamu plánují na červen 2019. VinFast se už dohodl s General Motors, že převezme prodejní a servisní síť Chevroletu.
 
Následně Vinfast předvede několik dalších vozů, včetně malého městského vozu, automobilu s plně elektrickým pohonem a elektricky poháněného minibusu, které jsou již v procesu vývoje. Ty se budou vyrábět i v závodě v Hanoji, který VinFast odkoupil od General Motors. První dodávky zákazníkům těchto dalších modelů mají být realizovány v roce 2020. V roce 2025 chce VinFast vyrábět 900 000 aut ročně!
 
Evropský základ
Sedan Lux A2.0 a crossover Lux SA2.0 SUV jsou skvěle vypadající auta s výtečným rodokmenem. Motory i platformy pocházejí od BMW. Platformy BMW pro VinFast upravila firma Magna Steyr, kde na tomto projektu pracovalo 400 inženýrů.
 
Motory jsou turbodmychadlem přeplňované zážehové dvoulitrové čtyřválce BMW řady N20. Ty byly ve spolupráci s rakouskou firmou AVL zjednodušeny - například byl systém Valvetronic nahrazen novým ventilovým rozvodem a bylo použito twin-scroll turbo. Motory jsou nastaveny na emisní standard Euro 5, byť v regionu, pro nějž jsou vozy určeny, platí ekvivalent standardu Euro 4. Řídící elektronika a elektrická architektura jsou od firmy Bosch. AVL dodalo systém záznamu a analýzy dat AVL-Drive pro optimalizaci podvozku.
 
Originální design vozů nic nenapodobuje. Charakterizuje jej velké písmeno V na přídi a LED světlomety pro denní svícení. Původně zrodil v italském studiu Italdesign, ale posléze byl přenesen do ateliéru Pininfarina, který mu dodal konečnou podobu v nevídaně krátkém termínu - po prvotních návrzích se začalo pracovat vloni v listopadu a definitivní podoba byla pro výrobu prototypů předána v květnu letošního roku! Ve velmi jednoduchém, ergonomicky bezproblémovém interiéru s velkým centrálním dotykovým displejem není nic provokujícího jako u jiných asijských značek.
 
Sedan Lux A2.0
Platforma sedanu pochází z předchozí generace BMW řady 5 (F10). Sedan je dlouhý 4973 mm s rozvorem náprav 2968 mm.
 
Připraveny pro něj jsou dvě výkonové verze zážehového motoru 2,0 l twin-scroll turbo VVT s výkonem 130 kW (177 k) a točivým momentem 300 N.m resp. 170 kW (231 k) a 350 N.m. Převodovka je automatická osmistupňová ZF s měničem momentu a poháněna jsou zadní kola. Vůz dosahuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,9 s resp. 7,1 s.
 
Přední závěsy jsou tvořeny dvojitými lichoběžníky. Řízení je s elektrickým posilovačem EHPS. Zadní náprava je pětiprvková s trubkovým stabilizátorem.
 
SUV Lux SA2.0
Platforma crossoveru pochází z předchozího BMW X5 (F15). Vůz dlouhý 4940 mm má rozvor náprav 2933 mm. Pro crossover je určena jen výkonnější verze se 170 kW (231 k) a točivým momentem 350 N.m v rozsahu otáček 1750 až 4500/min. Převodovka je automatická osmistupňová ZF a poháněna jsou buď jen zadní kola nebo má crossover pohon všech kol dodávaný firmou BorgWarner. Zrychlení crossoveru je 8,9 s, u verze s pohonem všech kol 9,1 s.
 
Hodnotit použité materiály ani zpracování zde nemá smysl - jedná se o výstavní exponáty vyrobené jako koncepty u jednoho italského specialisty. Ve Vietnamu a po Evropě už ale prý jezdí přes 300 prototypů.