name | autoweek.cz

Škoda Octavia s plug-in hybridy i mild-hybridy

Škoda Octavia s plug-in hybridy i mild-hybridy

30.10.2019 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Nejprodávanější model značky Škoda je delší a širší než předchozí generace a nabízí také ještě větší zavazadlový prostor. Zcela nový koncept interiéru kombinuje funkčnost a jedinečný prostor. K tomu přidává mnoho nových možností konektivity a asistenčních systémů.
Čtvrtá generace Škody Octavia bude mít světovou premiéru 11. listopadu 2019 v Praze. Jako dosud slibuje velmi příznivý poměr ceny a užitné hodnoty v kombinaci se špičkovou kvalitou, typickou pro vozy Škoda.
 
Octavií už bylo vyrobeno více než 6,5 milionu kusů. Třetí generace tvořila přibližně třetinu celkového prodeje značky Škoda. Letos v srpnu, tedy na konci svého životního cyklu, byla Octavia druhým nejprodávanějším vozem v Evropě!
 
Nejprve přijede Octavia Combi
Téměř dvě třetiny prodaných vozů Octavia měly karoserii kombi. Octavia Combi je nejprodávanějším kombi v Evropě a nejoblíbenějším dováženým vozem v Německu. Škoda Auto proto netradičně nejnovější generaci svého bestselleru uvede na trh nejprve s karoserií kombi a liftback bude následovat o několik týdnů později. Nová Octavia bude při uvedení na trh nabízena ve výbavových stupních Active, Ambition a Style. V průběhu roku 2020 doplní nabídku Octavia Scout a sportovní Octavia RS.
 
V porovnání s třetí generací narostla délka Combi o 22 mm na 4689 mm a šířka o 15 mm na 1829 mm. Délka liftbacku je o 19 mm delší - 4689 mm. Rozvor činí 2686 mm. Objem zavazadlového prostoru narostl u Combi na 640 l, u liftbacku na 600 l.
 
Nový vzhled přídě charakterizují snížené ostře řezané světlomety s LED technologií. Významnou novinkou pro vrcholné verze budou full LED Matrix světlomety, které umožňují mít neustále rozsvícena dálková světla aniž by byli oslněni ostatní řidiči. Nové tvarové řešení přispívá i k výborné aerodynamice - liftback vykazuje součinitel odporu vzduchu Cx 0,24, Octavia Combi má Cx 0,26, takže se řadí k vozům s nejlepší aerodynamikou na světě.

Nové řešení interiéru
Displej nejnovější generace digitálního, individuálně konfigurovatelného virtuálního kokpitu má úhlopříčku 10“. Řidič může volit ze čtyř základních režimů zobrazení - Basic, Classic, Navigace a Asistenční systémy - a zobrazovaný obsah nastavovat ovládacími tlačítky multifunkčního volantu. Multifunkční verze volantu nabízí ovládání 14 různých funkcí pomocí tlačítek a nových otočných ovladačů. Octavia je první model značky Škoda, který nabídne tzv. head-up displej. Nová Octavia je vůbec první model značky Škoda, který nabízí ovládání automatické převodovky DSG elektronicky systémem shift-by-wire. Místo volicí páky se tak ve středové konzoli nachází ovládací modul s malým přepínačem.
 
Displej infotaintmentu má úhlopříčku až 10″. Pomocí integrované spodní lišty v displeji lze ovládat klimatizaci a pomocí nové dotykové lišty pod displejem lze ovládat hlasitost a přibližovat mapu navigace. Propojení s infotainmentem umožňuje až 5 USB-C konektorů (s tradičními USB ovšem neuspějete!). Na přání je také v nabídce 230V zásuvka vzadu.
 
Plug-in hybridy, mild-hybridy, CNG i technologie Twin Dosing
Motory TDI a TSI doplňuje varianta s pohonem na zemní plyn (CNG) a nově také verze s plug-in hybridním pohonem. Všechny motory TSI jsou vybaveny filtrem pevných částic.
 
Poprvé se ve voze Škoda objevují motory s mildhybridní technologií. U tříválcového motoru 1,0 TSI/ 81 kW (110 k) a čtyřválcového 1,5 TSI/110 kW (150 k) je v kombinaci se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG použit 48 V řemenový startér-generátor a 48 V lithio-ionový akumulátor. Motor 2,0 TSI/140 kW (190 k) je nabízen výhradně s pohonem všech kol a sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG.
 
Po modelu Superb iV také nová Octavia přijde s plug-in hybridním pohonem kombinujícím zážehový motor 1,4 TSI s elektromotorem. Octavia iV přijde dokonce ve dvou výkonových variantách - s celkovým systémovým výkonem 150 kW (204 k) a plánuje se i verze se 180 kW (245 k). Obě budou mít šestistupňovou automatickou převodovkou DSG.
 
Tři nové turbodiesely 2,0 TDI patří k nově vyvinuté generaci Evo s výkony 85 kW (115 k), 110 kW (150 k) a 147 kW (200 k). Motory jsou vybaveny filtrem pevných částic a novou evoluční řadou úpravy výfukových plynů Twin Dosing se vstřikováním AdBlue před dva SCR katalyzátory, které jsou řazené za sebou. Díky této metodě a druhému katalyzátoru se snižují emise NOx v porovnání s předchozí generací motorů o 80 %. Varianty motorů o výkonu 110 kW (150 k) a 147 kW (200 k) budou nabízeny i s pohonem všech kol.
 
Varianta G-Tec s motorem na zemní plyn má emise CO2 o 25 % nižší než při provozu na benzin, produkuje mnohem méně oxidů dusíku (NOx) a nevypouští žádné saze. Motor 1,5 TSI má při provozu na CNG 96 kW (130 k). Celková kapacita tří nádrží na zemní plyn činí 17,7 kg. V případě potřeby je k dispozici nádrž na benzin o objemu 9 l.
 
Různé varianty podvozku
Nová Škoda Octavia bude vedle standardního podvozku k dispozici také s o 15 mm sníženým sportovním podvozkem a v rámci paketu pro špatné cesty podvozkem zvyšujícím světlou výšku o 15 mm. Za příplatek bude k dispozici adaptivní podvozek DCC, který automaticky upravuje charakteristiku tlumení a pérování a v rámci volby jízdního režimu Driving Mode Select nabízí různé jízdní režimy. V případě Octavie iV s plug-in hybridním pohonem zůstává světlá výška v kombinaci s DCC stejná, u ostatních verzí je snížena o 10 mm.
 
Christian Strube, člen představenstva společnosti Škoda Auto odpovědný za oblast Technického vývoje, říká: „Bezpečnost našich vozů a cestujících, ale také ostatních řidičů má pro společnost Škoda Auto nejvyšší prioritu. Nejnovější asistenční systémy použité ve čtvrté generaci modelu Octavia, mezi které patří Asistent vyhýbání nebo Varování při vystupování z vozu, posouvají model Octavia na novou úroveň. Octavia je tak jedním z nejbezpečnějších vozů ve své třídě.“