name | autoweek.cz

Škoda Scala - krok vzhůru

Škoda Scala - krok vzhůru

07.12.2018 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Škoda výrazně posiluje své postavení v segmentu kompaktních vozů v Evropě s hatchbackem Scala. Ten sice nahrazuje model Rapid, ovšem ambice značky Škoda jsou s novým modelem mnohem větší. Má k tomu opravdu všechny předpoklady po stránce techniky i designu.
Novinka české automobilky byla představena v Tel Avivu na akci, jíž se zúčastnilo 400 hostí ze 22 zemí včetně izraelského ministra dopravy včetně izraelského ministra dopravy Yisraela Katze a českého velvyslance v Izraeli Martina Stropnického.
 
Izrael je vedoucí zemí v investicích do technického rozvoje a Škoda Auto toto zázemí využívá. Spolupracuje zde s universitami i mnoha vývojovými a technologickými firmami, zejména s těmi, které se zaměřují na umělou inteligenci, kyberbezpečnost, vývoj snímačů a nejnověji i na vývoj ultrarychlého dobíjení. Navíc zde bylo otevřeno i oddělení Škoda DigiLab Israel. Podle generálního ředitele společnosti Škoda Auto Bernharda Maiera je to součástí strategie, v jejímž rámci se Škoda mění z masového výrobce v globálního hráče.
 
Ne nová generace ale zcela nově definovaný model
Špičková technika, zahrnující vyspělé bezpečnostní, asistenční a komunikační systémy na vysoké úrovni, a k tomu atraktivní design poskytují novému modelu Scala mnohem silnější pozici než měl Rapid, který byl v podstatě jen náhradou za předchozí generaci modelu Octavia a snažil se oslovit především ty zákazníky, pro něž je základním kritériem prodejní cena. Rapid byl důležitým modelem, s nímž Škoda vstoupila do nejmasovějšího segmentu evropského trhu. Nyní po třech letech intenzivního vývoje ale přichází zcela nový model, který má ambice přinést značce významné rozšíření prodeje v segmentu kompaktních vozů. Proto byl tento model zcela nově definován, aby nabízel víc, než se od typického vozu značky Škoda očekává.
 
Velký potenciál růstu
Bernhard Maier připomenul potenciál, který pro značku Škoda segment kompaktních vozů nabízí. Škoda zaujímá podíl 4,6 % evropského trhu, ovšem podíl modelu Rapid v segmentu kompaktních vozů činil jen 2,3 %. Je proto logické od novinky očekávat nejméně zdvojnásobení prodeje v porovnání s modelem Rapid. Další potenciál růstu plyne z toho, že s modelem Scala může značka vstoupit na nové trhy, pro něž model Rapid nebyl vhodný. Aby to bylo splnitelné, přináší Scala zásadní změny především ve třech klíčových oblastech - nabídce nejmodernějšího infotainmentu dostupného v rámci VW Group, digitalizovaný interiér s tzv. virtuálním kokpitem a největším displejem v segmentu 9,2“ (základní verze je 6,5“) a nabídku být neustále on-line.
 
Nová platforma, osvědčený koncept
Scala je prvním modelem značky Škoda, který byl navržen s využitím modulární platformy MQB A0 koncernu VW Group, jejíž vývoj má nyní značka Škoda na starosti (to jen na připomenutí těm, kteří stále opakují hloupost o českém automobilovém průmyslu jako o montovnách). Použití této platformy umožnilo nabídnout zákazníkům ty nejnovější technologie za dostupnou cenu, například adaptivní tempomat spojený s radarem.
 
Scala přebírá základní koncept karoserie z modelu Rapid Spaceback, tedy vozu, který už je na pomezí hatchbacku a kombi. Scala je širší a delší než Spaceback, navíc má prodloužený rozvor náprav na 2649 mm. Má délku 4363 mm, což je o více než 100 mm víc než u premianta tohoto segmentu Volkswagenu Golf. Dlouhý rozvor a prodloužený zadní převis vytvářejí kabinu o rozměrech téměř jako Octavia. Zavazadlový prostor má objem 467 l, resp. až 1410 l.
 
Zážehové i vznětové motory
V nabídce motorů jsou tři zážehové - dva tříválce 1,0 TSI (také jejich vývoj pro celý koncern má na starosti Škoda Auto) o výkonu 70 kW (95 k) nebo 85 kW (115 k) a čtyřválec 1,5 TSI/110 kW (150 k) - a turbodiesel 1,6 TDI/85 kW (113 k) se systémem selektivní katalytické redukce. Všechny motory jsou vybaveny filtry pevných částic. Později v roce 2019 se přidá verze s tříválcem 1,0 G-Tec/66 kW (90 k) s pohonem na zemní plyn (CNG).
 
Scala vychází z konceptu Vision RS, vystaveného v říjnu na autosalonu v Paříži. Ten měl hybridní pohon spojující elektromotor se čtyřválcem 1,5 TSI. O tomto systému pohonu při prezentaci novinky v Tel Avivu nepadlo ani slovo. Generální ředitel Bernhard Maier jen připomenul, že už v roce 2019 nabídku značky rozšíří revoluční novinka Superb s plug-in hybridním pohonem s tím, že se tento vůz bude vyrábět v České republice. Náznaky počtu elektrifikovaných modelů se značkou Škoda nicméně naznačují vysokou pravděpodobnost této verze i u modelu Scala, ovšem ne dřív než v roce 2021.
 
Prodej ve druhém čtvrtletí
Škoda Auto oznámí ceny modelu Scala v lednu 2019 a první vozy by měly být dostupné během druhého čtvrtletí příštího roku. Podle Bernharda Maiera Škoda věří, že s modelem Scala osloví mnoho nových, především mladých zákazníků. Proto si klade za cíl být s modelem Scala zcela na vrcholu po stránce konektivity a infotainmentu. Především mladí zákazníci by pak měli na základě každodenní zkušenosti ocenit, že jim Scala činí život jednodušší a pohodlnější. Systémy infotainmentu a satelitní navigace vozu se mohou aktualizovat na dálku prostřednictvím vestavěné karty SIM, která zajišťuje stálé připojení k Internetu.
 
Scala se bude vyrábět, stejně jako Rapid, v Mladé Boleslavi. Tam ještě dobíhá produkce obou verzí Rapidu, přičemž liftback se bude ještě nějaký čas vyrábět s modelem Scala, protože v některých zemích je o tento typ karoserie velký zájem.