name | autoweek.cz

Taycan je úplně jiné Porsche

Taycan je úplně jiné Porsche

05.09.2019 | Vladimír Rybecký | Nové modely

V novém Porsche Taycan okamžitě pochopíte, že toto je úplně jiné auto, než ostatní modely značky. Zcela tu chybí obvyklé dramatické mručení turbodmychadlem přeplňovaného plochého šestiválce. Na rozdíl od jiných elektromobilů ale má dva rychlostní stupně.
Taycan představuje velkou sázku automobilky Porsche na elektrická vozidla. Dlouho očekávaná novinka se představila současně v Evropě u solární elektrárny v Neuhardenbergu poblíž Berlína, v Severní Americe u Niagarských vodopádů na hranici mezi státem New York a provincií Ontario reprezentujících vodní energetiku a v Číně na větrné farmě na ostrově Pingtan 150 km od čínského města Fu-čou v provincii Fu-ťien.
 
Tři místa symbolizující tři způsoby trvale udržitelného hospodaření s energiemi odkud se premiéra současně vysílala do celého světa prostřednictvím živého streamu. Jako by to vše ukazovalo na paradox takzvaných čistých energií - proč se muselo vynaložit tolik energie aby se auta dopravila na tak odlehlá místa jen proto, aby se ukázala světu? A proč se kvůli tomu muselo vynaložit tolik energie, aby se tato akce dala přenášet do celého světa?
 
„Taycan jezdí jako Porsche, vypadá jako Porsche, voní jako Porsche a má v sobě duši Porsche - i když má elektrický pohon,“ řekl vedoucí vývoje Taycanu Stefan Weckbach. Jenže tichá jízda EV je odvážným krokem pro značku založenou na úžasném zvuku svých motorů. Nechá na tento v očích příznivců Porsche nedostatek zapomenout senzační zrychlení z 0 na 100 km/h za 2,8 s? Zrychlení je tak silné, že na druhé straně každý vzlet letadla téměř vypadá jako start turistického vlaku. Ale rychlostí 100 km/h stále ještě nejsou vyčerpány možnosti akcelerace, protože za pouhých 9,8 s Taycan zrychlí z 0 na 200 km/h, což znamená, že potřebuje jen 7 s ke sprintu ze 100 na 200 km/ h a maximem je 260 km/h.
 
S Taycanem Porsche vstupuje na zcela nový trh výkonových elektromobilů, tedy do segmentu vytvořeného značkou Tesla. Ve stopách Tesly se vydaly prémiové automobilky včetně Mercedes-Benz, BMW, Audi a Jaguar. Příprava jim trvala dlouho, protože vývoj technicky vyspělých automobilů a zajištění jejich kvalitní výroby není nic jednoduchého a nikdo se nechce dopustit stejné chyby jako Tesla, pro kterou kvalita výroby není prioritou.
 
Taycan však pro Porsche není jen atraktivní odpovědí na Teslu Model S. Má se stát předvojem celé flotily automobilů poháněných pomocí akumulátorů, kterou Porsche plánuje pro příští desetiletí, a to včetně crossoverů a roadsterů. Je to velká sázka za velké peníze. „Očekáváme, že do roku 2025 bude více než 50 % všech vozidel, která prodáme na celém světě, vybaveno zástrčkou - buď jen pro akumulátor nebo pro plug-in hybridní pohon,“ tvrdí generální ředitel společnosti Porsche Cars North America Klaus Zellmer.
 
Vedení Porsche Taycan uvádí jako model, který značce získá nové zákazníky. Taycan už před oficiální premiérou celosvětově získal více než 30 000 rezervací, což Porsche přimělo přehodnotit počáteční produkční prognózy.
 
Taycan je prvním sériovým elektromobilem, který pracuje se systémovým napětím 800 V namísto obvyklých 400 V. Díky tomu řidič Taycanu může během pěti minut dobít akumulátor na dalších až 100 km jízdy - podmínkou ovšem je stejnosměrná vysokovýkonná dobíjecí stanice.
 
Taycan Turbo S a Taycan Turbo už lze objednávat za základní cenu v Německu 185 456 eur resp. 152 136 eur. Špičková verze Turbo S poskytne výkon 560 kW (761 k), zrychlení z 0 na 100 km/h za 2,8 s a dojezd až 412 km. (podle WLTP). Turbo vystačí s 500 kW (680 k) a na 100 km/h zrychlí za 3 s. Maximální dojezd ovšem je 450 km (podle WLTP). Nejvyšší rychlost obou vozů s pohonem všech kol činí 260 km/h.
 
Úspora energie zahrnuje vysoký rekuperační výkon až 265 kW. Podle výrobce se k rekuperaci využívá 90 % veškerého zpomalování. S využitím druhého rychlostního stupně Taycan jede v úsporném režimu, takže ztratí trochu na dynamice, nicméně stále zrychlí z 0 na 100 km/h za 5 s, ale dlouhé zpřevodování prodlouží dojezd.
 
Přestože dopad elektrických automobilů na životní prostředí stále ještě není optimální, vývojáři Taycanu věří, že radost z jízdy a ekologie se vzájemně nevylučují. Jenže přijatelná cena, včetně dotací, by se měla podle zasvěcených snížit asi na polovinu.
 
Porsche se rozhodlo pro použití označení Turbo, ač jde o vozidlo bez spalovacího motoru a přeplňování turbodmychadlem. Pro Porsche totiž Turbo údajně je spíš zkratkou pro výkon než odkaz na použitou techniku motoru. „Subbrand Turbo je něco, co má u Porsche dlouhou historii. Rozhodli jsme se, že ji přeneseme na našeho nového dobyvatele v plně elektrickém světě,“ řekl Stefan Weckbach.