name | autoweek.cz

Unikátní technika Audi e-tron GT

Unikátní technika Audi e-tron GT

09.10.2020 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Audi e-tron GT je prvním elektromobilem značky vyráběným v Německu. Automobil stylu Gran Turismo začne na konci roku 2020 sjíždět z montážní linky speciálního provozu Audi Böllinger Höfe, která patří k závodu Neckarsulm.
Elektricky poháněné gran turismo Audi e-tron GT se už brzy začne vyrábět ve speciálním provozu Audi Böllinger Höfe, který spadá pod závod Neckarsulm a kde se vyrábějí supersporty R8. K výrobě se zde využívají nové technologie, ale mnoho úkonů také ručně vykonávají řemeslníci.
 
Unikátní výroba
Malosériová výroba prošla rozšířením a modernizací o digitální procesy a inteligentní technologie. Plánovači výroby při rozšíření využili nové virtuální metody. Zkoušky pracovních postupů při montáži a logistických procesů probíhaly poprvé virtuálně. Výroba modelu e-tron GT byla koncipována bez fyzických prototypů, což je u Audi novinka.
 
Nosná struktura vozu kombinuje je z velké části vyrobena z ultravysokopevnostní ocele (především podlaha) kombinované s plastem vyztuženým uhlíkovými vlákny a se střechou z hliníku. Karosárna kombinuje řemeslné dovednosti zaměstnanců s automatizovanou výrobou. Výroba nosné struktury je z 85 % automatizována a zahrnuje 10 pracovních stanic s celkem 34 roboty. Cestu na inovativní lince pro montáž karoserií absolvuje každý skelet dvakrát. Klíčový je úsek, na němž deset robotů připevňuje ke skeletu vnitřní a vnější boční díly. Navzdory množství pro tuto výrobu speciálně upravených robotů zůstává významný lidský zásah. Zkušení řemeslníci připevňují ke skeletu vnější díly a kontrolují povrchovou úpravu hotových karoserií, protože design klade vysoké nároky na kvalitu výroby.
 
Rozšířená montážní linka, kterou-tron GT sdílí s modelem R8, zahrnuje 36 místo dosavadních 16 pracovních taktů. Oba modely se pohybují na stejných bezobslužných přepravních vozidlech a elektricky poháněném zavěšeném dopravníku. Na jedné montážní stanici probíhá bezprostřední spolupráce mezi lidmi a roboty. Každý automobil po dokončení absolvuje 40 km dlouhý okruh po veřejných silnicích, který zahrnuje také úseky s dálnicí a městským provozem.
 
Audi během své prezentace poukázalo na složitost montáže modelu R8 V10 přičemž výroba modelu e-tron GT nebude jednodušší. Oba vozy totiž mají podobný počet dílů. To může znít překvapivě, protože se obvykle tvrdí, že elektrická mobilita zjednoduší výrobu s ohledem na to, že v průměru používá desetkrát méně dílů v elektromotoru ve srovnání se spalovacím motorem.
 
GT potřebuje patřičný zvuk
Protože dynamické GT musí mít také dobrý zvuk, zkomponovala značka Audi pro model e-tron GT speciální zvukový projev s hudebním citem a technickým know-how aby nový elektromobil zněl silně jako pravé Audi. Inženýři koncipovali progresivní elektronický zvuk na počítači, ve zvukové laboratoři, za jízdy i během poslechových testů se zákazníky.
 
Stejně jako všechny elektromobily je i e-tron GT vybaven legislativou vyžadovaným akustickým výstražným systémem AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System), který však disponuje širším akustickým spektrem. Zvuk vychází z reproduktoru na přídi vozidla. Pokud si zákazník objedná na přání dodávaný zvukový paket, doplní jej druhý, velký reproduktor na zádi. Emocionální akustické zážitky zajišťují současně dva reproduktory v interiéru. Zvuk je optimalizován dvěma řídicími jednotkami v závislosti na různých parametrech, například rychlosti jízdy nebo poloze pedálu plynu. Řidič si v systému Audi drive select nastaví, zda chce zvuk poslouchat a v jaké intenzitě.
 
Audi potvrdilo příchod GT ke všem evropským prodejcům na jaře 2021. Bude to však omezený počet vzhledem k relativně pomalé výrobě. Audi e-tron GT by měl mít akumulátor s kapacitou 96 kWh, umožňující dojezd kolem 400 km. Dvojice trakčních elektromotorů by měla mít výkon 434 kW (590 k) a možnost směrování točivého momentu mezi zadními poháněnými koly a řízení zadních kol pro dynamické a přesné projíždění zatáček velkou rychlostí.