name | autoweek.cz

Volvo sází na konec spalovacích motorů

Volvo sází na konec spalovacích motorů

03.03.2021 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Automobilka Volvo oznámila, že do roku 2030 přejde zcela na elektrický pohon. Nyní představila první z elektricky poháněných modelů SUV C40 Recharge i s přechodem k plně on-line prodeji.
Strategie společnosti Volvo Cars se zaměřuje na nejrychleji rostoucí segment globálního automobilového průmyslu: luxusní elektrické automobily. Kompletní modelová nabídka automobilů Volvo proto bude mít do roku 2030 plně elektrický pohon. Švédská automobilka Volvo, kterou vlastní skupina Zhejiang Geely Holding se sídlem v Chang-čou, se tak připojila k rostoucímu počtu výrobců automobilů, kteří plánují do konce tohoto desetiletí vyřadit z výrobního programu motory na fosilní paliva.
 
„Jsem zcela přesvědčen, že zde nebudou žádní zákazníci, kteří by skutečně chtěli setrvat u motorů na benzín. Jsme přesvědčeni, že elektromobil je pro zákazníky atraktivnější,“ prohlásil generální ředitel společnosti Volvo Cars Håkan Samuelsson při představení prvního čistě elektricky poháněného modelu značky C40 Recharge.
 
Švédská automobilka uvedla, že do roku 2025 by 50 % jejího celosvětového prodeje měly být plně elektricky poháněné vozy a druhá polovina hybridních modelů. Číňany kontrolovaná společnost Volvo v příštích několika letech představí novou rodinu elektromobilů, které se budou všechny prodávat pouze on-line. První z těchto modelů, C40 Recharge, je plně elektricky poháněné SUV s dojezdem 420 km. Jedná se o vůz postavený na základě platformy CMA a současně o první Volvo navržené jen pro elektrický pohon. Vyrábět se bude v belgickém Gentu.
 
Volvo bude pro své elektrické modely poskytovat bezdrátové aktualizace a opravy. To znamená, že softwarové vybavení C40 Recharge bude v průběhu času rozšiřováno pomocí softwarových aktualizací OTA (Over-the-air).
 
Automobilka Volvo Cars současně zásadním způsobem mění komunikaci se svými zákazníky. Rozhodla se opustit stávající obchodní model a zcela se přesune do online prostředí. Proto radikálně sníží složitost nabídky svých modelových řad a poskytne zákazníkům transparentní ceny. Zákazníci získají možnost vybrat si z předem konfigurovaných elektrických vozů. Celosvětová síť automobilky s 2400 tradičními prodejci se showroomy zůstane otevřená pro servisní vozidla a pomoc zákazníkům s on-line objednávkami. Online prodej plně elektrických modelů bude v průběhu letošního roku spuštěn i v České republice. 
 
Podle Samuelssona Volvo dosud nebylo ovlivněno globálním nedostatkem polovodičových čipů, který dočasně uzavřel řadu montážních závodů po celém světě. Je to podle něho díky neustálé komunikaci s dodavateli. „Zatím, musím klepat na dřevo, jsme nemuseli zastavit žádnou montážní linku. Ale může se to stát každým dnem,“ řekl Samuelsson.
 
Elektrifikace je pro výrobce automobilů drahá a vzhledem k tomu, že elektricky poháněná vozidla mají méně pohyblivých částí, očekává se pokles zaměstnanosti v automobilovém průmyslu. Generální ředitel společnosti Volvo Samuelsson k tomu uvedl, že elektrifikace bude mít v automobilovém průmyslu největší dopad na závody vyrábějící motory a dodavatele poskytující vše od olejových filtrů po vstřikovače paliva a zapalovací svíčky. „To je samozřejmě spousta zaměstnanců, nicméně celkově si nemyslím, že to bude velký rozdíl,“ uvedl Samuelsson
 
Výrobci automobilů přecházejí na modely s nulovými emisemi CO2, protože musí čelit emisním limitům v Evropě a Číně, a navíc se v některých zemích objevují zákazy vozidel na fosilní paliva. Před měsícem společnost Ford Motor uvedla, že v Evropě bude do roku 2030 prodávat jen plně elektricky poháněná auta. Společnost Jaguar Land Rover, patřící indickému koncernu Tata Motors, uvedla, že její luxusní značka Jaguar bude do roku 2025 zcela elektrická a všechny modely Land Roveru budou mít do roku 2030 elektricky poháněnou verzi. Už v listopadu luxusní automobilka Bentley, kterou vlastní německý Volkswagen, uvedla, že všechny její modely budou mít do roku 2030 elektrický pohon.