name | autoweek.cz

Dobrá zpráva jen pro Carlose Tavarese

Dobrá zpráva jen pro Carlose Tavarese

10.10.2020 | Vladimír Rybecký | Statistiky

Na začátku roku 2021 nesmí pro jednotlivé výrobce automobilů prodávající v Evropě překročit emise CO2 ze všech prodaných vozidel průměr 95 g/km jinak riskují vysoké pokuty. Jelikož se osudové datum rychle blíží je čas na průběžnou bilanci.
Různé mechanismy umožňují relativně velkou flexibilitu v cílových hodnotách lišícím se od průměru 95 g/km. Především se zatím nezapočítává 5 % nových registrací u nejvíce emitujících modelů osobních automobilů. To ušetří mezi 2 a 5 gramy. Stále je možné dosáhnout snížení až 7 g za nově nasazené ekologické inovační technologie. Kromě toho je poskytován tzv. superkredit, který se rovná dvojnásobnému započtení vozidel s emisemi nižšími než 50 g CO2/km, a to stále ještě podle normy NEDC. Výsledkem proto jsou velmi odlišné cíle pro jednotlivé výrobce - od 92 g pro PSA až po 109 g pro Volvo.
 
A konečně, díky možnosti kupčení s kredity CO2 se skupiny mohou spojovat s výrobci, kteří vyrábějí pouze elektrická vozidla. Tedy Tesla pomáhá snížit emise pro FCA (Alfa Romeo, Fiat, Jeep, Lancia) a čínské MG pro Volkswagen (Audi, Porsche, Seat, Škoda, VW). Naopak alianční partneři Renault a Nissan zůstávají oddělení, stejně jako Kia a Hyundai. Pro Mercedes je přirozeně pomocí dožívající Smart.
 
Podle výpočtů nevládní organizace ICCT (International Council on Clean Transportation) pouze francouzská skupina PSA včetně německého Opelu a britského Vauxhallu odvádí nejlepší práci, protože jako jediná v roce 2020 splní své cíle stanovené pro ni po korekturách na hmotnost prodávaných vozidel na 92 ​​g CO2/km. To je dobrá zpráva pro jejího šéfa Carlose Tavarese, protože automobilkám, které nesplní své cíle, bude uložena pokuta ve výši 95 eur za gram překročení vynásobený počtem prodaných vozidel. Tento účet může snadno dosáhnout astronomické výše.
 
Dobrý výsledek by měly dosáhnout také Volvo a Nissan s pouhými 2 gramy nad jejich stanovené cíle - u švédské značky v čínském vlastnictví je to dáno velkým podílem plug-in hybridních modelů (26 %) a u japonské se o to stará odpočet díky elektromobilu Leaf v kombinaci s dramatickým poklesem prodeje jejích standardních vozů. Jen těsně za nimi je na tom relativně dobře také Renault jen se 3 gramy nad stanoveným cílem díky úspěšnému prodeji elektromobilu Zoe. Jeho bilanci by do konce roku mohlo zlepšit uvedení nových hybridních a plug-in hybridních verzí jeho nejprodávanějších modelových řad.
 
V dolní části žebříčku najdeme Daimler, Fiat Chrysler a Volkswagen, kteří nejvíc zaostávají za svými cíli. Pro Fiat Chrysler zatím není dostatečná ani výpomoc vyplývající ze sdílení emisí s výrobcem elektromobilů Tesla. Uvedené hodnoty z konce srpna také ještě nezohledňují partnerství Volkswagenu s čínským MG, které bylo dohodnuto až koncem září.
 
Průměrná úroveň emisí CO2 u většiny výrobců v srpnu mírně poklesla a je v průměru 7 g/km nad cílovou úrovní pro rok 2020.
 
Pozn. k tabulce: Kredity za dodržování předpisů: PI = zaváděcí hodnota (za 5 % nezapočtených aut), EC = ekologické inovace, SC = superkredit