name | autoweek.cz

Poptávka po EV a SUV stále roste

Poptávka po EV a SUV stále roste

28.07.2020 | Vladimír Rybecký | Statistiky

V červnu se na evropském trhu nových automobilů rozšířila nejistota. Ačkoliv došlo k velkému poklesu prodeje o 24 % proti minulému roku, došlo k pozitivnímu zlepšení s nejsilnějším výsledkem od února 2020. Daří se elektrifikovaným vozidlům ale i velkým SUV.
Podle údajů společnosti JATO Dynamics bylo v Evropě v červnu zaregistrováno 1,13 milionu nových osobních aut, což znamenalo pokles o 24 % ve srovnání s 1,49 milionu nových automobilů zaregistrovaných v červnu 2019. Podobně výsledky za první pololetí 2020 odrážejí chaos způsobený pandemií, když celkový objem prodeje 5,09 milionu vozidel je o 39 % nižší než v pololetí 2019.
 
Globální analytik společnosti JATO Dynamics Felipe Munoz k tomu řekl: „Momentálně nemůžeme mluvit o zotavení, protože pandemie je v Evropě stále přítomna. Spotřebitelé však pomalu reagují na nové nabídky a pobídky zaváděné za účelem oživení prodeje.“
 
Poptávka po EV stále roste
Globální pandemie v Evropě urychlila přijetí elektrických, hybridních a plug-in automobilů. Červen v tomto ohledu nebyl výjimkou z tohoto trendu. Zatímco registrace vozidel na benzin a naftu klesly o 32 % resp. 31 % ve srovnání s červnem 2019, objem nově registrovaných elektricky poháněných vozidel (BEV, HEV a PHEV) vzrostl ze 111 300 v červnu 2019 na 183 300 vozidel minulý měsíc, tedy o 65 %. Tržní podíl EV byl 16,2 %, což ve srovnání s tržním podílem automobilů na naftu zmenšuje odstup na méně než 8 %. V červnu zaznamenaly silný růst všechny tři hlavní technologie EV.
 
Munoz to vysvětluje: „Navzdory poklesu důvěry spotřebitelů a nezaměstnanosti se zdá, že nová situace nabízí pro elektrifikovaná auta lepší příležitost, s jakou se od jejich uvedení na trh nesetkala. Kombinace vyšších pobídek, lepších nabídek výrobců a lepšícího se povědomí spotřebitelů o ekologické budoucnosti zvyšuje zájem o elektricky poháněná vozidla více než kdy jindy.“
 
Mezi nejúspěšnější hybridy patřily vozy značek Suzuki, Ford a Fiat, které díky technologii mild-hybridního pohonu dohnaly tradičně dominující značky Kia a Lexus. Na trhu plug-in hybridů dominovaly tři prémiové značky Volvo, Mercedes-Benz a BMW, přičemž dříve vedoucí značka Mitsubishi klesla až na šesté místo. V segmentu čistě elektricky poháněných vozidel se udržel Renault na prvním místě, protože jeho objem prodeje se více než zdvojnásobil, na rozdíl od Tesly na druhém místě se 42% poklesem.
 
Více než 450 000 SUV
Navzdory obtížné ekonomické situaci se nadále relativně dobře prodávají SUV. Přestože objem jejich registrací klesl o 18 %, dokázaly zvýšit svůj podíl na trhu na 40 %. Je zajímavé, že největší a nejdražší SUV vykázala nejlepší výsledky, přičemž registrace klesly pouze o 2 % na 24 100 jednotek. Kompaktní SUV zaznamenala pokles o 21 % a byly předstižena malými SUV, jejichž objem prodeje činil 184 800 jednotek.
 
Největším prodejcem v tomto segmentu byla skupina Volkswagen s tržním podílem 25 %. Ford, Volvo a Mercedes-Benz však hlásí rekordní růst o 1 %, 39 % a 24%.
 
Renault Clio poráží Volkswagen Golf
Volkswagen Golf byl podruhé v řadě svržen z trůnu Renaultem Clio. Hlavním problémem zůstává dostupnost produktů nové generace. Pátá generace Renault Clio je k dispozici na všech evropských trzích a její objem představuje 79 % z celkových registrací tohoto modelu, zatímco osmá generace Volkswagenu Golf ještě nedorazila na všechny trhy, takže představovala jen 28 % celkového objemu prodeje.
 
Clio nebylo jediným modelem od Groupe Renault, který si v červnu vedl dobře. Francouzská skupina umístila Renault Captur a Dacii Sandero na třetí a čtvrtou pozici. Captur, podpořený příchodem nové generace, byl také během června nejprodávanějším SUV v Evropě. Také Toyota Yaris si vedla dobře, zejména s ohledem na to, že její nová generace představovala pouze 6 % objemu prodeje.
 
Pozoruhodný úspěch v červnu dosáhly vozy Peugeot 2008 (+10 %), Renault Twingo (+8 %), Volvo XC40 (+56 %, přičemž jde o druhé nejprodávanější prémiové auto), Volkswagen T-Cross (+1 %), Ford Puma a Hyundai Kona (+14 %), Škoda Kamiq a Volvo XC60 (+28 %), Mercedes-Benz CLA (+31 %), Kia Niro (+27 %), Fiat Ducato (+62 %) a Volvo S60/V60 (+6 %).