name | autoweek.cz

PSA hlásí za první pololetí zisk

PSA hlásí za první pololetí zisk

29.07.2020 | Vladimír Rybecký | Statistiky

Společnost Peugeot PSA Group navzdory poklesu příjmů v důsledku pandemie Covid-19 dosáhla v prvním pololetí zisk. Její generální ředitel Carlos Tavares k tomu dodal, že v červnu na hlavních evropských trzích došlo k výraznému oživení prodeje.
Společnost PSA znovu udělala dojem svými finančními výsledky. Zatímco její tržby v první polovině roku klesly téměř na polovinu, skupině se podařilo zůstat zisková.
 
Francouzská společnost PSA, stejně jako její konkurenti, utrpěla ztráty při uzavření svých obchodních zastoupení a na čas byla nucena zastavit výrobu. Nyní oznámila, že přes velký pokles prodeje udržela svůj střednědobý cíl týkající se ziskovosti a její výsledky se pohybují v černých číslech. Francouzská skupina si pro roky 2019 - 2021 ve své automobilové jednotce stanovila za cíl dosažení průměrné marže přes 4,5 %. V prvním pololetí jí klesla na 3,7 % z hodnoty 8,5 % na konci roku 2019.
 
„Červen přinesl velmi silné oživení prodeje a v červenci zaznamenáváme podobný trend," řekl finanční ředitel PSA Philippe de Rovira. Generální ředitel Carlos Tavares dodal, že knihy objednávek byly na konci první poloviny roku vynikající podpořené zvýšenou poptávkou po nových generacích modelů Peugeot 208 a Opel Corsa ihned po obnovení prodejní činnosti.
 
Pod Tavaresovým vedením PSA drasticky snížila výrobní náklady, takže dokáže generovat hotovost i při polovičním objemu prodeje než obvykle. Carlos Tavares zopakoval své časté tvrzení: „Kritické situace prověří společnosti a nakonec uspějí ty agilní a skromné. Je to docela jednoduché a v době tak extrémní krize, jako je ta současná, způsobená pandemií Covid-19, se to plně potvrzuje.“
 
Čistý zisk skupiny za první pololetí roku 2020 zůstal na pozitivním hodnotě 595 milionů eur, což znamená pokles z 1,83 miliardy eur dosažené před rokem. Přitom příjmy klesly o 34,5 % na 25,12 miliard eur. V první polovině roku bylo prodáno pouze 266 000 značek Opel a Vauxhall, takže pokles tržeb o 53,1 % byl výrazně výraznější než u ostatních značek skupiny. Přesto divize Opel/Vauxhall přispěla do provozního zisku skupiny 111 miliony eur. „Opel dokázal svou odolnost prokázat,“ uvedl Carlos Tavares.
 
„Nežádali jsme vládní garance,“ konstatoval Tavares. Tím se PSA liší od domácího konkurenta Renaultu, který se kvůli finančním problémům spoléhá na státem garantovanou půjčku ve výši pěti miliard eur. Kromě toho PSA splní i přísné požadavky Evropské unie týkající se emisí CO2 a nebude po politicích žádat zmírnění stanovených cílů v oblasti klimatu. Tavares za skupinu uvedl, že bude plně v souladu s evropskými mezními hodnotami, takže za rok 2020 nebude muset platit žádné pokuty.
 
Společnost PSA uvedla, že experimentuje s rozšiřováním online prodeje, a to i s vlastními zaměstnanci jak ve Francii, tak v celé Evropě, a očekává, že se tato forma bude získávat rostoucí podíl v její obchodní činnosti.
 
Tavares také potvrdil záměr skupiny vybudovat ve Francii a Německu továrny na články akumulátorů. Vlády v Paříži a Berlíně těmto projektům poskytují masivní podporu aby snížily závislost tohoto odvětví na dovozu z Asie. Plánují se zde investice ve výši přibližně dvou miliard eur. Plány jsou založeny na síti PSA, dceřiné společnosti Opel a společné dceřiné společnosti s Totalem Saft.
 
Skupina PSA je v polovině příprav na fúzi s italsko-americkou společností Fiat Chrysler Automobiles, která ji otevře nové trhy především v Severní Americe. Tavares k tomu řekl, že fúze s FCA, která má v prosinci vytvořit čtvrtou největší automobilku na světě pod názvem Stellantis, se stále přibližuje. Antimonopolní regulátoři EU zkoumají kombinovaný podíl FCA a PSA na trhu zejména u lehkých užitkových vozidel a čekají na další údaje. „Pokud budeme muset něco vyřešit, tak to vyřešíme. Nevidím zde žádné riziko pro spotřebitele,“ řekl k tomu Tavares. Zdůraznil také, že krize přesně ukazuje důležitost přeskupení sil, ale také znamená, že finalizace dohody bude záviset na finanční situaci obou skupin.