name | autoweek.cz

Rekordní propad v Evropě

Rekordní propad v Evropě

19.01.2021 | Vladimír Rybecký | Statistiky

V roce 2020 nerostl žádný z hlavních světových trhů s automobily. Evropa byla z klíčových trhů postižena nejvíc. Čínský trh s automobily se už do značné míry zotavil z jarního šoku, což se zatím netýká jiných regionů.
Loňský rok byl nejhorší pro evropský automobilový trh od roku 1990, od kdy se vedou celoevropské statistiky. Ve srovnání s předchozím rokem klesly nové registrace osobních automobilů v roce 2020 o 23,7 % na 9,42 milionu vozidel v rámci EU, tedy o 3 miliony kusů, resp. o 24,5 % na 10,8 milionu vozů v celé západní Evropě včetně zemí EFTA a Velké Británie. Dvě vlny uzavření obchodů v minulém roce zanechaly ve statistikách těžké stopy. Velká nejistota mezi zákazníky, vyvolaná vážnými ekonomickými důsledky, měla navíc za následek zjevnou neochotu nakupovat.
 
Všech 27 trhů EU zaznamenalo v průběhu roku 2020 dvouciferný pokles. Mezi největšími trhy v regionu vykázalo Španělsko nejostřejší pokles (-32,3 %), těsně následovaný Itálií (-27,9 %), Francií (-25,5 %) a Německem (-19,1 %). Brexitem procházející Velká Británie hlásí pokles o 29,4 %.
 
Pohled na průběh roku ukazuje, že pouze v září došlo k růstu registrací, ve všech ostatních měsících byly počty nižší, v některých případech dokonce výrazně. Duben dokonce vytvořil negativní rekord s poklesem registrací nových automobilů ve srovnání s předchozím rokem o 76,3 %.
 
V prosinci se situace poněkud vylepšila s poklesem nově registrovaných automobilů v Evropské unii jen o 3,3 % ve srovnání se stejným měsícem loňského roku. V Německu dokonce zaznamenali růst  o 9,9 % a v Dánsku o 46,8 %. Nárůst hlásí mj. i Česká republika o 8,7 %. Ostatní hlavní evropské trhy si ale pohoršily: ve Španělsku zůstaly nové registrace ve srovnání s předchozím rokem prakticky shodné, ale ve Francii poklesly počet téměř o 11,8 % a v Itálii dokonce o 14,9 % a ve Švédsku o 28,0 %.
 
Mezi jednotlivými značkami vykazují výrazněji menší ztrátu v porovnání s průměrem Porsche (-10,3 %), DS (-11,6 %), Toyota (-12,5 %), Mercedes (-14,2 %), Kia (-14,8 %) a Škoda (-14,9 %). Naopak mimořádně velké ztráty vykazují Jaguar (-46,7 %), Mazda (-42,5 %), Opel/Vauxhall (-40,3 %), Alfa Romeo (-31,4 %), Honda (-30,8 %) a Ford (-30,6 %).
 
Čína má nejhorší za sebou
Také ostatní hlavní automobilové trhy na světě klesly. V USA uzavřel trh lehkých vozidel (osobní a lehké užitkové automobily) rok 2020 s téměř 14,5 miliony prodaných vozidel, což znamená pokles o 15 %. Poprvé od roku 2012 americký trh nepřekročil hranici 15 milionů prodaných aut. Prodej osobních automobilů poklesl o 28 %, zatímco v segmentu lehkých užitkových vozidel (kromě pick-upů se patří i MPV a velká SUV), který nyní tvoří 76 % trhu s lehkými vozidly, klesl prodej o 10 %. V prosinci bylo prodáno o 6 % méně lehkých vozidel než v prosinci 2019.
 
Čína naproti tomu již do značné míry překonala koronavirovou pandemii a její důsledky pro prodej automobilů. Díky rychlému zotavení se počet registrací v roce 2020 snížil na 19,8 milionu vozů, tedy o 6 %. V prosinci bylo čínským zákazníkům prodáno o 7 % víc aut oproti předchozímu roku, což znamenalo už osmý měsíc v řadě s meziročním růstem.
 
Japonský trh s novými automobily zůstal o 11 % za výsledkem z předchozího roku s 3,8 miliony prodaných vozů. To znamená, že prodej poprvé od roku 2011 klesl pod hranici 4 milionů. Přitom v prosinci se prodalo o 11 % víc než ve stejném měsíci roku 2019.
 
V Rusku loni poklesl prodej lehkých vozidel o 9 % na 1,6 milionu vozů.
 
Indický trh s auty v roce 2020 výrazně poklesl přesto, že ve druhé polovině roku vykázala v některých případech růst. Ztráty z měsíců s uzavřenými obchody nebylo možné vyrovnat. S celkovým počtem 2,4 milionu nových vozidel poklesl prodej o 18 % na desetileté minimum.
 
Také v Brazílii zaznamenal trh s lehkými vozidly v roce 2020 výrazný pokles o 27 % na 2,0 milionu vozů. Tím se dramaticky skončila tříletá fáze obnovy.