začíná návrat k normálu? | Statistiky | autoweek.cz

Začíná návrat k normálu?

Začíná návrat k normálu?

04.10.2019 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Září bylo letošním nejlepším měsícem v registracích osobních automobilů. Registrace osobních automobilů v ČR za tři čtvrtletí ovšem zatím vykazují meziroční pokles. Ostatní kategorie zaznamenávají celoroční nárůst.
Registrace osobních automobilů v září vzrostly meziročně o 8,52 %, přičemž se zvýšil zájem o auta na naftu a hybridní pohon. V období leden až září bylo v ČR registrováno celkem 191 110 nových osobních automobilů. Za stejné období minulého roku to bylo 207 784 nových osobních automobilů. Celkově tedy registrace klesly oproti roku 2018 o 8,02 %, tj. o 16 674 vozů.
 
Meziroční porovnání je ovšem problematické, protože vloni došlo k dramatickému růstu registrací před zavedením nové metodiky měření emisí WLTP, když se automobilky snažily do konce srpna vyprodat vozy homologované podle staré metodiky NEDC. Po výrazném letním růstu prodeje v září přišel dramatický propad, který trval až do konce roku. Růst registrací během září proto nelze vnímat jako náznak trendu růstu, ale především jako návrat k normálnímu stavu.
 
Loňský jarní a letní růst prodeje dosáhl rekordní výše, což znamenalo, že trh byl před letošním rokem přesycen. Tím budou ovlivněny i letošní celoroční prodejní výsledky, nicméně už brzy se začne projevovat další zpřísnění emisních limitů, k němuž dojde v září 2020.
 
Podíl firemních automobilů za 1-9/2019 činí 72 %, privátních 28 %, tedy stejný jako před rokem.
 
První je nadále značka Škoda s 64 656 registrovanými osobními vozy (podíl na trhu 33,83 %), následovaná Volkswagenem (15 990 vozů, tj. 8,37 %), zatímco na třetím místě Hyundai s 14 337 vozy (7,50 %) tentokrát předstihl značku Dacia s 12 393 vozy (6,48 %). Na dalších místech jsou Peugeot (8765 vozů, 4,59 %), dlouhodobě rostoucí Toyota (7794 vozů, 4,08 %), Renault (7558 vozů,3,95 %), Kia (7413 vozů,3,88 %) a dlouhodobě se v celé Evropě propadající Ford (7079 vozů, 3,70 %).
 
Značky s největším meziročním růstem za leden až září (jen značky s registracemi nad 150 ks):
Jaguar +43,5 %
Alfa Romeo +25,2 %
Lexus +17,1 %

Značky s největším meziročním růstem za leden až září podle počtu registrací
Dacia +837 ks
Peugeot +356 ks
Mazda +331 ks
Toyota +309 ks
Volvo +147 ks

Značky s největším meziročním propadem za leden až září (jen značky s registracemi nad 150 ks):
Nissan -66,6 %
Mini -52,2%
Subaru -34,8 %

Značky s největším meziročním propadem za leden až září podle počtu registrací
Volkswagen -4320 ks
Ford -3635 ks
Nissan -3191 ks
Hyundai -1798 ks
Opel -1044 ks
 
Z pohledu obchodních tříd jsou na prvním místě SUV všech kategorií s 61 300 registrovanými vozy (32,08 %), na druhém místě jsou nižší střední s 37 966 vozy (19,87 %), následují malé (30 386 vozů, 15,90 %), překvapivě dobře se držící MPV (24 356 vozů, 12,74 %), jimž pomohl i velký výprodej vozu Hyundai ix20, a střední třída s 21 444 vozy (11,22 %)
 
Z hlediska paliva vede benzin se 70,24 % (134 230 vozů). U nafty s 27,01 % (51 615 vozů) se zastavil pokles zájmu. Následuje CNG s pouhými 1351 vozidly, a to navzdory rostoucímu počtu plnicích stanic. Elektromobilů bylo registrováno jen 507 kusů. Do tohoto počtu se nezapočítávají vozy Tesla, které ve statistikách figurují jako individuální dovozy, při jejich připočtení to bylo celkem 586 elektromobilů. Meziroční růst prodeje elektromobilů je jen 25 %, tedy mnohem menší, než se očekávalo, takže elektrický pohon zaujímá pouhých 0,33 % trhu. Osobních vozů s hybridním pohonem bylo registrováno 5763 vozidel, což je o 2459 vozů (74 %) víc než za srovnatelné období loňského roku. Z toho plug-in hybridů bylo jen 251 (vloni 211, tj. nárůst o 19 %).
 
Podle karoserie jsou na prvním místě SUV s 32,08 % (61 299 vozů) a na druhém místě kombi s 21,44 % (40 971 vozů). Následují hatch/liftbacky se 17,25 % (32 959 vozů), MPV s 12,74 % (24 356 vozů) a sedany s 10,05 % (19 206 vozů).
 
Registrace dovážených ojetých osobních automobilů v období 1-9/2019 vzrostly meziročně jen o 0,5 % na 135 983 vozidel. Jejich průměrné stáří je ovšem 10,3 roku, přičemž podíl vozidel starších 10 let činí 51,45 %! Díky nevhodné politice tedy ochrana ovzduší i bezpečnost na našich silnicích trpí a není zde ani náznak, že by mohlo dojít ke změně.
 
Celkově registrace nových lehkých užitkových vozů v období 1-9/2019 vzrostly oproti roku 2018 o 6,79 % z 14 599 na 15 591 vozidel, tj. o 992 vozů. V září to bylo meziročně o 3,59 % víc. Z hlediska paliva vede nafta s 88,58 % (13 810 vozů), na druhém místě je benzin s 5,23 % (815 vozů), následuje CNG s 393 vozy, což je podíl 2,5 %. Benzin+LPG mělo 71 vozů a elektrický pohon 25 vozidel.
 
Celkově registrace nových nákladních vozů v období 1-9/2019 vzrostly oproti 1-9/2018 o 8,11 % ze 7129 na 7707 vozidel, tj. o 578 aut. V září klesly meziročně o 1,33 %. Celkově registrace nových autobusů v období 1-9/2019 vzrostly oproti 1-9/2018 o 18,39 % ze 783 na 927 vozidel, tj. o 144 vozů.
  • Začíná návrat k normálu?
  • Začíná návrat k normálu?
  • Začíná návrat k normálu?