name | autoweek.cz

Čipová krize výrazně dopadá na český autoprůmysl

Čipová krize výrazně dopadá na český autoprůmysl

17.10.2021 | | Tiskové zprávy

Prohlubující se čipová krize výrazně zasahuje do výkonnosti automobilového průmyslu v České republice. Informuje o tom Sdružení automobilového průmyslu AutoSAP.
V dosavadním průběhu roku bylo vyrobeno 831 653 osobních vozidel, tj. pouze o 2,9 % více než v minulém „covidovém“ roce. Již od srpna je však výroba výrazně ovlivňována omezováním výroby a statistika za září potvrzuje negativní trend. Na základě aktuálních dat tak lze kvůli nedostatku čipů očekávat, že v letošním roce nebude v Česku vyrobeno přes 250 000 osobních vozidel a tuzemský autoprůmysl kvůli této globální krizi přijde o zhruba 200 miliard Kč na tržbách.
 
Sdružení automobilového průmyslu proto apeluje na zavedení dočasné podpory zaměstnanosti z programu Antivirus, který na základě objektivně stanovených kritérií podpoří nejvíce zasažené podniky dodavatelského řetězce. Dopomůže jim k udržení cash-flow i k připravenosti na následný restart a zároveň podpoří schopnost firem udržet investice do modernizace na požadované úrovni.
 
„Globální nedostatek polovodičů výrazně překoná i negativní dopady pandemických odstávek v roce 2020. Jestliže jsme ještě letos v červnu očekávali, že se závěrem roku přijde narovnání trhu a výrobci doženou zameškanou produkci, vývoj v létě a v průběhu podzimu posouvá výkonnost odvětví bohužel na opačnou stranu. Oproti původním odhadům se kvůli nedostatku čipů nevyrobí v České republice více než 250 000 vozidel. To odpovídá ztrátám na tržbách ve výši zhruba 120 miliard Kč na straně automobilek a dalších zhruba 80 miliard Kč u dodavatelů,“ konstatuje výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.
 
„Trvající poptávka zákazníků nicméně ukazuje, že tuzemský autoprůmysl stojí na pevných základech. Zůstává klíčovým průmyslovým odvětvím a významným zaměstnavatelem ve všech regionech ČR. Vítáme proto, že se o problémech autoprůmyslu ve spojení s čipovou krizí povede jednání na úrovni Tripartity s cílem nalézt východiska pro reaktivaci krátkodobé podpory zaměstnanosti z programu Antivirus. Ten by měl dočasně nahradit chystaný systémový nástroj kurzarbeit, jenž stále nebyl finalizován. Jsme přesvědčeni, že stejně jako je tomu v některých dalších evropských zemích, je i v zájmu českého státu podpořit domácí firmy, které tak v momentě narovnání dodavatelských řetězců budou připraveny začít opět naplno vyrábět. Tato připravenost nám umožní podpořit ekonomický růst, a tak jako v uplynulých letech dlouhodobě zajišťovat České republice prosperitu,“ dodává Zdeněk Petzl.
 
Osobní vozidla
Současné krizi zatím úspěšně odolává nošovický závod automobilky Hyundai. Ve třech čtvrtletích tohoto roku zde bylo vyrobeno 207 300 vozidel, tj. meziročně o 26,8 % víc. V září ale výroba meziročně poklesla o 5,7 %. Naprostá většina produkce směřovala na zahraniční trhy, exportováno bylo 195 368 automobilů, tj. o 26,9 % meziročně víc. Také na domácím trhu automobilka umístila o více než čtvrtinu více vozidel než v minulém roce.
 
Škoda Auto vyrobila v tuzemských závodech v letošním roce zatím celkově 514 309 vozidel (meziročně -3,7 %). Na český trh bylo umístěno 62 957 vozidel (+1,1 %), na zahraniční trhy bylo určeno 451 776 vozidel (-4,6 %).
 
Také produkce Toyoty v Kolíně se pohybuje na úrovni loňského roku, když ve třech čtvrtletích vyrobila celkem 110 044 automobilů (meziročně -0,5 %). Z nich bylo 109 065 exportováno (-0,8 %) a 979 uplatněno na tuzemském trhu (+ 46,6 %).
 
Z celkového počtu vyrobených osobních vozidel bylo celkem 90 856 ks elektricky poháněných, což odpovídá podílu na celkové produkci ve výši 10,92 %. Elektromobilů s akumulátory bylo vyrobeno 52 706 (tj. 6,34 %), plug-in hybridů (PHEV) 38 150 (tj. 4,59 %). V září podíl elektrifikovaných vozidel vzrostl na 17,45 %, z toho 11,69 % BEV a 5,75 % PHEV. Škoda Auto vyrobila od ledna do září 37 482 BEV a 21 217 PHEV, Hyundai 15 224 BEV a 16 933 PHEV.