name | autoweek.cz

Firmy trápí dlouhé dodací lhůty aut

Firmy trápí dlouhé dodací lhůty aut

22.09.2021 | | Tiskové zprávy

Zájemci o firemní vozy využívají flexibilní pronájmy a přecházejí na zánovní vozy.
Nedostatek mikročipů má nepříznivý dopad na výrobu aut. Výsledkem jsou prodlužující se dodací lhůty nových automobilů. Firemní klienti řeší nedostupnost nových vozidel různými způsoby. Například leasingová společnost LeasePlan jim nabízí prodloužení operativního leasingu, flexibilní pronájmy, ale i přechod k zánovním vozidlům, která jsou na rozdíl od nových aut k dispozici ihned.
 
Většina firem svůj autopark kontinuálně obnovuje podle předem stanoveného dlouhodobého plánu. Typické je to hlavně pro operativní leasing, který je založen na pravidelné obměně ojetých vozů novými. Když se blíží konec leasingového cyklu, zákazník si s předstihem objedná u leasingové společnosti nové auto. Po vrácení ojetého služebního vozu pak pracovník plynule přesedne do nového. Nyní se však čekání na nový automobil výrazně protahuje, často i o několik měsíců.
 
Zájem o flexibilní pronájmy aut stoupá od počátku pandemie. Některé firmy je začaly upřednostňovat před objednávkami nových vozidel, protože se obávaly dalšího vývoje a nechtěly se upisovat k dlouhodobým závazkům. Jiní zákazníci, například rozvážkové společnosti, naopak pomocí flexibilních pronájmů řešili opačný problém. Při prudkém nárůstu poptávky po jejich službách se těmto firmám nedostávalo aut a čekat na nové vozy z výroby si nemohly dovolit.

LeasePlan proto začal nabízet střednědobé pronájmy osobních i užitkových automobilů v rámci produktu FlexiPlan. Za užívání vozu platí konstantní měsíční splátku a už po měsíci užívání jej mohou kdykoli vrátit bez jakýchkoli poplatků. Díky FlexiPlanu tak mohou řešit třeba krátkodobý nárůst poptávky anebo si vyzkoušet novou službu bez zbytečných nákladů.

Některé společnosti řeší problém s horší dostupností nových modelů tím, že se začínají zajímat o zánovní vozidla. Například mezinárodní platforma pro prodej zachovalých ojetých automobilů CarNext v posledních týdnech zaznamenává výrazné navýšení zájmu především ze sektoru firemní klientely.

Centrum pro výzkum automobilismu předpokládá, že nedostatek polovodičů, které tvoří základ mikročipů, bude ovlivňovat produkci aut až do začátku roku 2023.