name | autoweek.cz

Jak českou ekonomiku ohrozí zpomalení v Číně?

Jak českou ekonomiku ohrozí zpomalení v Číně?

26.02.2020 | | Tiskové zprávy

Analýza České spořitelny, kterou představili ekonomové David Navrátil a Radek Novák, nabízí pohled na vyhlídky automobilového průmyslu a domácí ekonomiky v důsledku zpomalení v Číně.

Čínskou ekonomiku čeká výrazné zpomalení růstu díky COVID-19, v prvním čtvrtletí možná dokonce mezičtvrtletní pokles. Mezinárodní měnový fond snížil výhled růstu Číny o 0,4 % za celý rok.
 
Pokud vyjdeme ze zkušeností s dopady syndromu SARS, tak v letech 2002 až 2003 Čína zaznamenala pokles HDP o 1,05 %. Podíl Číny na globálním HDP se od té doby zvýšil 2,3x, takže lze podle analytiků České spořitelny odhadovat pokles HDP v Číně v důsledku COVID-19 asi o 2 %. Přímý český vývoz do Číny ale je velmi malý.
 
„I pokud by růst čínské ekonomiky zpomalil o 2 % za celý rok, tak by dopad na českou ekonomiky přes nižší vývozy, a to nejen do Číny, byl zanedbatelný, asi 0,03 % HDP,“ upozorňuje David Navrátil.
 
Rizikem pro českou ekonomiku může být ale i pokles dovozu z Číny, například některých subdodávek pro český průmysl. V roce 2018 Čína vyvezla autodíly za 35 miliard USD, přičemž třetina z toho směřovala do USA. I zde je ale dovoz do ČR z Číny velmi malý. Vážnější dopad může mít dlouhodobější přerušení dodávek na automobilový průmysl v Německu, což by se ale zpětně odrazilo i na poklesu subdodávek z České republiky do Německa. Zatím se ale zdá, že to nehrozí, protože výroba se v čínských závodech opět začíná rozebíhat.
 
„Podíl mezispotřeby, tedy podíl součástek a dílů dovezených z Číny, představuje 4 %. Pro srovnání z Německa je to 18 %. Nejvíce spoléhá na Čínu výroba počítačů s podílem 20 %, což nepůjde snadno vykompenzovat dovozem z jiných zemí. Ale v případě aut jde jen o 2 %,“ David Navrátil.