name | autoweek.cz

Reakce na průzkum týkající se stáčení tachometrů

Reakce na průzkum týkající se stáčení tachometrů

03.08.2020 | | Tiskové zprávy

Až třem pětinám kupujících prý nevadí stočený tachometr a chtějí jen slevu. Podle šéfa asociace autobazarů APPAA Petra Přikryla  to je nesmysl.

Podle průzkumu, který publikovala společnost Cebia, prověřující u ojetin stavy ujetých kilometrů, není stočený tachometr pro 59 % kupujících důvodem, aby vůz nekoupili. Šéf Asociace autobazarů APPAA Petr Přikryl považuje takový výsledek za nesmysl a zpochybňuje metodiku průzkumu.
 
„V České republice není stáčení tachometrů doposud kvalifikováno jako trestný čin. Považujeme proto za krajně nezodpovědné, obzvláště od společnosti, která se snaží bojovat proti nekalým praktikám při prodeji použitých vozů, zveřejňování výsledků takového „průzkumu“ aniž by byla známa jeho metodika,” říká Petr Přikryl z APPAA.
 
Podle Přikryla je metodika provádění průzkumu klíčová a má svoje jasná pravidla. Není-li taková metodika dodržena, jedná se spíše o anketu, kde ale respondent může například reagovat i na zavádějící otázky. Výsledky anket pak pochopitelně bývají méně vypovídající a dvě stejné ankety mohou ve výsledku dopadnout dokonce I úplně opačně. Vždy záleží na tom, kdo průzkum zadává a financuje. V České republice se veřejně publikovanými výzkumy veřejného mínění zabývá například Centrum pro výzkum veřejného mínění, agentury Median, Kantar TNS a STEM. „Takovéto průzkumy soukromých společností je proto potřeba brát s určitou rezervou,” míní Přikryl.
 
Předseda APPAA upozorňuje na fakt, že v rámci zveřejněných výsledků průzkumu nebylo uvedeno, zda se takové jednání odehrává v autobazarech nebo při nákupu vozu tzv. na ulici. Podle Přikryla totiž všechny autobazary sdružené v Asociaci prodávané vozy pečlivě prověřují.
 
„Takto interpretovaný výsledek hází na autobazary špatné světlo a nepovažujeme jeho umístění do mediálního prostoru ze strany společnosti Cebia za korektní,” říká Přikryl. Podle něj by takto renomovaná společnost měla spíše nabádat společnost k nákupu u prověřených a certifikovaných prodejců než vzbuzovat u veřejnosti dojem, že stočené kilometry jsou něco úplně normálního a že prodejci jsou ochotni vyjednávat u takových vozů o slevě. „To ke kultivaci prostředí obchodu s ojetými vozy rozhodně nepřispěje,” uzavírá Přikryl.