name | autoweek.cz

Šest z deseti Čechů čeká s výměnou auta až na poslední chvíli

Šest z deseti Čechů čeká s výměnou auta až na poslední chvíli

03.09.2014 | | Tiskové zprávy

Kdy je ten správný čas pořídit si nový automobil? Pro 59 % Čechů to je až ve chvíli, kdy začne ten jejich dosavadní dosluhovat. A jak také vyplývá z dat Seznam.cz Výzkumník, lidé, kteří v tuto chvíli řeší výběr automobilu, nejčastěji hledají mezi ojetinami (63 %).

Průměrný věk osobních automobilů v České republice je podle statistik Sdružení automobilového průmyslu 14,2 roku.

Seznam.cz Výzkumník pátral po důvodech: nejčastěji nákup dalšího auta brzdí finance, ale také spokojenost se současným autem či obava riskovat změnu. Na druhou stranu 27 % řidičů mění svůj vůz po několika letech. Na otázku proč nejčastěji odpovídali, že automobil po 2-3 letech si stále drží svoji hodnotu.

„O kupce takto starých aut není nouze. Čím dál tím větší skupina řidičů preferuje nákup ojetého vozu ve stáří 3-4 roky. Je to hlavně díky stále se zvyšující kvalitě automobilů a také nabízeným zárukám. Například některé vozy nabízejí záruku až 7 let. Čtyři roky starý ojetý vůz tak stále bude ještě 3 roky v záruce. Na druhoustranu takto mladých aut je na trhu žalostný nedostatek“ řekl Michal Zadák, manažer Sauto.cz.

V případě nákupu nového mobilního prostředku si čeští řidiči vybírají především z aut ojetých (63 % dotázaných).

„Důvodem preference ojetých aut je jednoznačně cena. I u ojetých aut je ale pro kupující většinou důležité, aby auto bylo „jako nové“ - po jednom majiteli, co nejnovější, co nejméně najeto,“ řekl Zadák. Podle průzkumu si nová auta vybírají častěji lidé s vyšším vzděláním, ve vyšším věku (starší  55 let preferují ve 44 % nové auto) a Pražané.

 

Peníze až na prvním místě

Není asi překvapení, že nejdůležitějším aspektem při výběru vozidla je cena (velmi důležitá je pro 64 % řidičů). Zajímavé je ovšem druhé místo: překvapivě se nejedná ani o stav tachometru či rok výroby, ale o druh karoserie.

„Krom základních kritérií v tabulce uživatelé vždy zvažují účel nákupu automobilu. Podstatná proto je velikost kufru pro rodiny s kočárky, čtyřkolky pro chalupáře převážející náklady po špatném terénu a podobně,“ řekl Zadák.

Čím dál náročnější jsou řidiči i v oblasti povinné výbavy. To co považují jako nutnost je posilovač řízení (88 %), airbagy (84 %) a ABS (78 %). Naopak, co majitelé motorových nepovažují za nutnost, jsou parkovací senzory a hliníková kola (oba faktory důležité jen pro 17 % řidičů), vyhřívaná sedadla (12 %) a zabudovanou navigaci (11 %). Zajímavostí je, že lidé, kteří aktuálně řeší pořízení nového či ojetého vozu, se dívají i po alternativních palivech.