name | autoweek.cz

Svérázné představy o elektromobilech

Svérázné představy o elektromobilech

27.09.2021 | | Tiskové zprávy

Představy českých řidičů o elektromobilech jsou vskutku svérázné a vzdálené realitě. Ideální elektromobil má podobu kombi nižší střední třídy a za 30 minut se nabije na dojezd 200 km. Obavy mají u elektromobilů z požáru, životnosti akumulátorů i řídké sítě dobíjecích stanic.
Podle průzkumu Generali České pojišťovny už třetina Čechů zvažuje pořízení elektromobilu. Průzkum mezi českými motoristy zjišťoval, jaký pohon by zvolili pro svoje budoucí auto. Výsledek překvapil. Nejvíce (28 %) motoristů zmínilo hybridní pohon, který kombinuje spalovací motor v kombinaci s elektromotorem. Následují motory na benzin (22 %) a naftu (14 %).
 
Pro plug-in hybridy (PHEV), tzn. hybridy s vnějším dobíjením by se rozhodlo 13 %. Čistě elektrický pohon láká 10 % motoristů, zatímco LPG/CNG a mildhybridní technologie shodně oslovuje 5 % dotázaných. Zbývající 3 % odpovědí mířila k vodíkovému pohonu. Online dotazování ve 2. čtvrtletí roku 2021 proběhlo na vzorku 884 respondentů-řidičů ve věku 18+.
 
Jaké požadavky na auta s akumulátory Češi mají?
Největší smysl dává Čechům využití čistě elektrického pohonu u osobních automobilů a autobusů. V případě osobního automobilu by 28 % dalo přednost variantě kombi, dalších 24 % hatchbacku a 15 % liftbacku. SUV by v elektrické verzi zvolilo jen 9 % motoristů.
 
Preferovanou kategorií Čechů by byla obecně nižší střední třída, kterou uvedlo 37 % respondentů. Střední třídu by v elektroverzi chtělo 32 % dotázaných. Trio uzavírají s 21 % malá auta. Pouhá 2 % by preferovala elektroauta nejvyšší třídy.
 
Předpoklady vyšších nákladů
Ačkoliv obliba sdílené ekonomiky roste, Češi mají stále ve zvyku věci vlastnit a ne si je půjčovat. Elektromobil by si jich raději koupilo 79 %, než pronajali (21 %). Zaplatit by chtěli maximálně 300 000 Kč (38 %) a 61 % lidí by si k zakoupenému vozu rovnou sjednalo jak povinné ručení, tak havarijní pojištění. S tím, že proti vozům se spalovacími motory budou pořizovací náklady vyšší počítá 85 % z dotazovaných. Stejně tak jsou smířeni s dražším provozem (76 %) i servisem (80 %).
 
200 km za 30 minut nabíjení
Nejkontroverznější otázkou u vozů na čistě elektrický pohon jsou pro Čechy jejich vysoká pořizovací cena (54 %) a délka dobíjení (38 %).
„Je zajímavé, že motoristé v průzkumu deklarují poměrně velkou trpělivost při čekání na plné nabití akumulátoru. Ačkoliv třetina lidí (34 %) je ochotna čekat na dobití maximálně 15 minut, téměř polovina (46 %) by vydržela čekat 20 až 30 minut. Češi zároveň nemají žádný problém dobíjet svůj vůz doma, jak uvedlo 75 % z nich,“ popisuje senior manažer autopojištění z Generali České pojišťovny Tomáš Kabele.
 
Dvě třetiny respondentů (66 %) má také obavu z nedostatku dobíjecích stanic. Zřejmě i proto je pro ně důležitý dojezd auta. Pokud by auto dobíjeli 30 minut, tak 45 % Čechů očekává, že vůz musí urazit alespoň 200 km, 43 % by dokonce stačil dojezd jen 100 km.
 
Pojišťovny se musí připravit na zcela nové situace na českých silnicích. „Už nyní jsme přizpůsobili naše asistenční služby, které jsou plnohodnotné i pro majitele elektromobilů, a počítají třeba s tak banální situací, jakou je neschopnost jízdy kvůli vybitým akumulátorům,“ doplňuje Tomáš Kabele.
 
Elektromobilita a obavy Čechů
Koupím si elektromobil, ale kde ho budu při cestování dobíjet? Tuto otázku si pokládá většina Čechů, 66 % z nich má přitom obavu právě z nedostatku dobíjecích stanic. V případě nehody se pak obávají hrozby požárů, jejichž vznik je vzhledem k elektronice a akumulátorům stále velmi nepředvídatelný.
 
Požár a celková destrukce elektromobilu jsou krajní situace. Obvykle se jedná o totální škody. Pokud vozidlo nestráví plameny, je nutné ho speciálním způsobem hasit, což předpokládá jeho zatopení. O totální škodu pak jde vždy, když je auto zatopené do výšky více než 40 cm. To se děje obvykle při povodních, ale hašení elektromobilu ve speciálním kontejneru je stejný případ.
 
Z našeho pohledu jde o regulérní pojistnou událost. Fakt, že hasiči zasáhli tímto způsobem, nic nemění na tom, že by šlo o totální škodu. Bez zásahu hasičů by automobil téměř jistě celý shořel,“ vysvětluje senior manažer likvidace pojistných událostí motorových vozidel z Generali České pojišťovny Patrik Nauš.
 
Pojistnou událost dále prodražuje i práci hasičů. Ti si tento zásah mohou vyúčtovat a následně se hradí z povinného ručení, taková je praxe v případě požárů vozidel. Hodinová sazba, kterou hasiči účtují, je přitom paušálně nastavena na 5600 Kč/h.
 
Změna chování
Elektromobily kladou velké nároky i na změnu chování jejich uživatelů. Nejvíce by Češi byli ochotni akceptovat fakt, že by svůj elektromobil dobíjeli z domácí sítě (75 %), dokázali by se smířit i s pomalejší jízdou kvůli úspoře energie (68 %) či mnohem více než dosud plánovat dojezdové cíle vzhledem ke vzdálenosti (56 %). Na opačném spektru se pak ukazuje jejich nevůle déle čekat u dobíjecí stanice na její uvolnění (neakceptovatelné pro 62 %) či kombinovat jízdu elektromobilem s prostředky hromadné dopravy (52 %).
 
Šetrnost k životnímu prostředí s otazníky
Z průzkumu Generali České pojišťovny vyplynulo, že čtyři pětiny Čechů považují elektromobily za ekologické (71 %). Největší smysl v tomto ohledu našincům dávají hlavně díky snížení emisí v ulicích města (62 %) a snížení hluku (20 %). Pro ženy jsou elektroauta šetrná k životnímu prostředí více (82 %) než pro muže (60 %). Za neekologické je Češi považují ze tří hlavních důvodů - kvůli likvidaci použitých akumulátorů (72 %), způsobu těžby a zpracování drahých kovů pro výrobu akumulátorů (66 %) a 60 % respondentů se domnívá, že se problém s emisemi od výfuků aut přesunuje jinam.