name | autoweek.cz

Audi A4 Avant g-tron na zemní plyn

Audi A4 Avant g-tron na zemní plyn

05.12.2015 | Vladimír Rybecký | Trendy

Nové Audi A4 Avant nabízí alternativní pohon na zemní plyn. Motor 2.0 TFSI s dvoupalivovým systémem pracuje s inovativním spalovacím procesem. Po modelu A3 Sportback g-tron se jedná o druhý model značky na zemní plyn, resp. na plyn Audi e-gas.
Nové Audi A4 Avant g-tron bude uvedeno na trh koncem roku 2016. Audi A4 Avant g-tron je sportovním a zároveň úsporným vozem. Zachovává si sportovní charakter a praktickou všestrannost pro každodenní provoz.
 
Motor vychází z nového 2,0 TFSI s vyspělým procesem velmi účinného spalování, vyvinutým značkou Audi. S přeplňováním turbodmychadlem poskytuje nejvyšší výkon 125 kW (170 k). Nejvyšší točivý moment 270 N.m je k dispozici od cca 1650/min.
 
Pro provoz na zemní plyn byly speciálně upraveny písty a ventily, které umožňují optimální kompresní poměr. Elektronická řídicí jednotka snižuje vysoký tlak zemního plynu z palivové nádrže (až 200 bar) na pracovní tlak 5 až 10 bar v motoru. Tato funkce řízení tlaku probíhá dynamicky v závislosti na výkonu požadovaném řidičem. Zemní plyn má díky tomu v přívodním potrubí i ve vstřikovacích ventilech vždy správný tlak - nízký pro hospodárnou jízdu s nižšími otáčkami nebo vysoký k dosahování vyššího výkonu a točivého momentu.
 
Audi A4 Avant g-tron spotřebuje v kombinovaném režimu EU necelé 4 kg CNG/100 km, čemuž odpovídají náklady na palivo ve výši přibližně 104 Kč (při průměrné ceně cca 26 Kč/kg CNG v říjnu 2015). Emise CO2 jsou méně než 100 g/km. Nádrže pojmou celkem 19 kg CNG, což umožňuje dojezd více než 500 km. Pokud množství zbývajícího zemního plynu klesne pod cca 0,6 kg (tomu odpovídá reziduální tlak 10 bar) přejde řídicí jednotka do režimu spalování benzinu. Dvoupalivové Audi A4 Avant g-tron tak může v tomto režimu překonat dalších 450 km. Celkový dojezd je srovnatelný s vozem poháněným motorem TDI.
 
Po čerpání paliva a ve velmi chladném počasí se motor spouští v režimu na benzin, ale co nejdřív přechází na spalování zemního plynu. Dva displeje na panelu přístrojů informují řidiče o aktuálním stavu paliva v nádržích.
 
Čtyři válcové nádrže na CNG jsou jako kompaktní modul v zadní části vozu. Nádrže jsou uloženy v ochranných pouzdrech z ocelového plechu a zajištěny upínacími pásy, aby byly chráněny před poškozením. Při výrobě je do nosné struktury karoserie montován kompletní modul nádrží na CNG, který zahrnuje také nádrž na 25 l benzinu. Vůz nemá prohlubeň pro náhradní kolo. Akumulátor je přemístěn ze zavazadlového prostoru do motorového prostoru. Podlaha zavazadlového prostoru je v úrovni prahu, takže je zachován plnohodnotný prostor pro zavazadla.
 
Nádrže na CNG s provozním tlakem 200 bar při teplotě 15 °C jsou o 56 % lehčí než srovnatelné nádrže z oceli. Vnitřní vrstva je tvořena plynotěsným polyamidem, nad ní následuje vrstva kombinující kompozity vyztužené uhlíkovými a skelnými vlákny, aby byla zaručena nejvyšší míra pevnosti. Třetí vrstva je tvořena výhradně kompozitem vyztuženým skelnými vlákny a slouží především snadné vizuální kontrole, protože poškozená místa získají mléčně bílou barvu. Při výrobě je každá nádrž před montáží do automobilu vyzkoušena tlakem 300 bar. Tlak, způsobující roztržení nádrže, je mnohem vyšší a výrazně převyšuje legislativní požadavky.