name | autoweek.cz

Audi představilo RS Q e-tron pro Dakar

Audi představilo RS Q e-tron pro Dakar

26.07.2021 | Vladimír Rybecký | Trendy

Audi Sport zahájilo testování hybridního vozu RS Q e-tron, s nímž se v roce 2022 zúčastní Rallye Dakar. Audi bude první automobilkou, která nastoupí s hybridním pohonem s cílem bojovat o celkové vítězství.
„Quattro změnilo podobu mistrovství světa v rallye, Audi bylo první značkou, která vyhrála 24 hodin Le Mans s elektrifikovaným hnacím ústrojím a nyní chceme zahájit novou éru při Rallye Dakar testováním a dalším vývojem naší technologie e-tron v extrémních podmínkách. Náš RS Q e-tron byl vytvořen od čistého listu papíru v rekordním čase a znamená Náskok díky technice,“ uvedl ředitel Audi Sport Julius Seebach. Taktně nepřipomenul, že Audi také bylo první, které v Le Mans zvítězilo s turbodieselem.
 
Charakteristika Rallye Dakar staví techniky před náročný úkol. Maraton trvá dva týdny a denní etapy jsou dlouhé až 800 km. Protože v poušti nejsou žádné možnosti dobíjení, Audi zvolilo hybridní pohon spojující motor TFSI s elektrickým pohonem. Vzhledem k tomu, že spalovací motor se používá pouze jako generátor, může pracovat v nejefektivnějším rozsahu mezi 4500/min a 6000/min s požadovanou specifickou spotřebou paliva výrazně pod 200 g/kWh.
 
Přední i zadní náprava jsou vybaveny motor/generátorovou jednotkou (MGU) z vozu Audi e-tron FE07 formule E vyvinutou v Audi Sport pro sezónu 2021. Pro použití MGU v Rallye Dakar byly nutné pouze drobné úpravy. Třetí MGU identické konstrukce je součástí měniče energie a slouží k dobíjení vysokonapěťového akumulátoru během jízdy. Energie se navíc rekuperuje při brzdění. Akumulátor má hmotnost 370 kg a kapacitu 50 kWh.
 
„Akumulátor je patentovaný. Jeho vývoj jsme realizovali společně s partnerem. Jako technici vidíme vývojový potenciál v každé komponentě. Ale pokud jde o systém pohonu, ve formuli E jsme již dosáhli účinnosti systému přes 97 %, takže zde už není větší prostor pro zlepšení. Situace je zcela odlišná pokud jde o správu akumulátoru a energie. Zde je největší vývojový potenciál v elektromobilitě obecně. To, co se dozvídáme z extrémně náročného projektu Dakar, přejde do budoucích produkčních modelů. Jako vždy na tomto projektu úzce spolupracujeme také s kolegy z vývoje silničních vozidel,“ řekl vedoucí vývoje pro projekty motoristického sportu v Audi Sport Stefan Dreyer.
 
Maximální systémový výkon elektrického hnacího ústrojí je 500 kW. Kolik z toho bude možné během Rallye Dakar využít organizátoři stále finalizují. Vůz bude jezdit pouze s jedním rychlostním stupněm vpřed. Elektrický pohon znamená, že mnoho různých systémů musí mezi sebou komunikovat. Kola přední a zadní nápravy nejsou mechanicky spojena - software zvládne rozdělení točivého momentu mezi kola obou náprav a vytvoří virtuální, volně konfigurovatelný mezinápravový diferenciál, což má pozitivní vedlejší účinek v tom, že se tím dokáže ušetřit hmotnost a prostor, které by vyžadovaly kloubové hřídele a mechanický diferenciál.
 
Účast v Rallye Dakar se uskuteční ve spolupráci s Q Motorsportem, vedeným Svenem Quandtem, a s podporou Red Bullu. Novou kapitolu v historii motoristického sportu s ním napíší tři legendy - Mattias Ekström, Stéphane Peterhansel a Carlos Sainz až se 1. ledna 2022 postaví na start v Ha’ilu v Saúdské Arábii s cílem alespoň dojet 14. ledna do cíle.
 
Stéphane Peterhansel (55 let) je obhájcem vítězství v autech a s neuvěřitelným počtem 14 vítězství při 33 startech v automobilech a s motocykly je také nejúspěšnějším závodníkem Rallye Dakar všech dob. K novému dobrodružství říká: „Pravděpodobně to bude poslední krok, který mohu jako profesionální řidič udělat. Budoucnost je elektrická. Za 10 let budou všichni řídit jen elektrická auta. Dakar bude extrémní zkouškou této technologie.“