name | autoweek.cz

Audi schválilo naftu HVO pro mnoho motorů V6 TDI

Audi schválilo naftu HVO pro mnoho motorů V6 TDI

16.03.2022 | Vladimír Rybecký | Trendy

Audi rozšiřuje kompatibilitu svých vznětových motorů s palivy z obnovitelných zdrojů, která přispějí k dosažení klimatických cílů. Nafta HVO, vyráběná z odpadu, vylepšuje bilanci emisí CO2.
Audi, stejně jako celý koncern Volkswagen, uskutečňuje vizi mobility s neutrální bilancí emisí CO2 a klimaticky neutrální bilance hodlá dosáhnout do roku 2050. Audi se přitom nejvíc zaměřuje na akumulátorové elektromobily, ale kromě toho také zvyšuje ekologičnost svých spalovacích motorů. Audi nyní schválilo naftu HVO (Hydrotreated Vegetable Oil - hydrogenovaný rostlinný olej) z obnovitelných zdrojů pro mnoho aktuálních verzí svých šestiválcových vznětových motorů.
 
Paliva z obnovitelných zdrojů (reFuels) umožňují provozovat spalovací motory způsobem, který je ohleduplnější vůči klimatu. Jsou osvědčeným prostředkem k dosažení odklonu od používání fosilních paliv v krátkodobém horizontu i po roce 2033, kdy v Evropě opustí montážní linku poslední vůz značky Audi se spalovacím motorem.
 
Vozy Audi se vznětovými motory V6 o výkonu až 210 kW (286 k), které se předávají od poloviny února, mohou čerpat naftu HVO podle evropské normy EN 15940. S tímto palivem lze snížit emise CO2 v porovnání s fosilní naftou o 70 až 95 %. Další výhodou je výrazně vyšší cetanové číslo, které oproti běžné naftě umožňuje hospodárnější a čistější spalování. O 30 % vyšší cetanové číslo zvyšuje vznětlivost paliva ve válcích, což představuje citelný přínos především při studeném startu.
 
„Před schválením paliva HVO jsme při specifických testech ověřili jeho vliv na různé díly motoru, výkonovou charakteristiku a emise výfukových plynů,“ říká vedoucí vývoje pohonů V-TFSI, TDI a PHEV ve společnosti Audi Matthias Schober. Přitom byly upřednostněny varianty motorů vyráběné v největším počtu, aby možnost používat paliva z obnovitelných zdrojů získalo co nejvíce zákazníků.
 
Biologický odpad jako základ pro HVO
HVO se vyrábí z odpadu, například z použitého stolního oleje nebo zbytků ze zemědělství. V procesu hydrogenace dochází k reakci s vodíkem a olej se přeměňuje na uhlovodíkové řetězce. Vlastnosti rostlinných olejů se tím přizpůsobí požadavkům na použití ve vznětových motorech. Tato paliva lze přimíchávat do nafty, aby nahradila část fosilního paliva, nebo je lze používat jako 100% čisté palivo.
 
HVO patří do kategorie paliv BTL (Biomass-to-Liquid), vyráběných přeměnou biomasy v kapalné palivo. Kromě BTL lze syntetickou naftu produkovat ze zemního plynu GTL (Gas-to-Liquid) nebo z elektrické energie PTL (Power-to-Liquid), kde se HVO získává trvale udržitelně z ekologicky vyráběné elektrické energie, vody a CO2 z atmosféry. Pro tato paliva se podle normy EN 15940 používá označení XTL (X-to-Liquid) kde X symbolizuje variabilní výchozí složku. Tímto symbolem jsou označeny čerpací stojany s příslušnými palivy. Schválené modely Audi mají nálepku XTL na víku palivové nádrže.
 
Nafta HVO byla schválena pro velký počet modelů
Palivo HVO mohou čerpat všechny vznětové motory V6 o výkonu až 210 kW (286 k) pro modelové řady A4, A5, A6, A7, A8, Q7 a Q8, které byly vyrobeny od poloviny února 2022. Pro Q5 bude schválení paliva HVO následovat na začátku března, pro A6 allroad ve verzích o výkonu až 180 kW (245 k) v létě. Značka Volkswagen umožní čerpání trvale udržitelné nafty majitelům vozů Touareg ve výkonových variantách 170 kW (231 k) a 210 kW (286 k).
 
V Evropě jsou pro provoz na HVO schváleny také od července 2021 vyráběné vznětové čtyřválce v modelech A3, Q2 a Q3. V modelech A4, A5, A6, A7 a Q5, jejichž základem je modulární platforma s podélně uloženým motorem MLB, mohou naftu HVO spalovat od poloviny loňského roku řadové čtyřválce TDI dodávané pro trhy ve Švédsku, Dánsku a Itálii.
 
Nafta HVO je k dispozici u více než 600 čerpacích stanic v Evropě. Většina z nich je ve Skandinávii, kde jsou požadavky na ekologii mimořádně přísné. V Německu je nafta HVO nabízena zatím jen ojediněle, ale počet čerpacích stanic se postupně zvyšuje, protože technická norma EN 15940 pro paliva není dosud uvedena v německé legislativě pro kvalitu paliv, na rozdíl od většiny ostatních zemí EU.
 
Kompatibilita spalovacích motorů s palivy z obnovitelných zdrojů (reFuels)
Značka Audi získala z různých pilotních projektů, například z provozování zařízení PTG (Power-to-Gas) na výrobu zemního plynu pomocí ekologické elektrické energie, cenné zkušenosti pro výrobu trvale udržitelných paliv. Tyto zkušenosti, využívané v celém koncernu Volkswagen, jsou také důležitým základem pro vývoj konceptů energetického systému, který by byl celkově trvale udržitelný. Koncern spolupracuje s ropnými společnostmi a dalšími dodavateli energie. Své technické know-how využívá k tomu, aby byla zajištěna kompatibilita současných motorů s palivy kategorie reFuels.
 
U čerpacích stanic ve výrobních závodech Audi v Ingolstadtu a Neckarsulmu se tankuje ekologická nafta R33 Blue Diesel. Ta má podíl složek z obnovitelných zdrojů - v tomto případě se jedná výhradně o odpad až ze 33 %. Nafta R33 nabízí dvě velké výhody: snižuje emise CO2 nejméně o 20 % v porovnání s fosilní naftou pokud se zohledňuje celková bilance od těžby až po spotřebu a jedná se o prémiové palivo, které má díky speciálním aditivům pozitivní vliv na opotřebení a životnost motoru.
 
Nafta R33 Blue Diesel splňuje dnes běžnou normu EN 590, a je tedy schválena pro použití ve všech vozidlech poháněných vznětovým motorem, a to i staršího data výroby. Na vývoji tohoto paliva se podílel koncern Volkswagen. Jeho odborné znalosti se uplatnily při přípravě této ekologické nafty pro uvedení na trh. Nové palivo je k dispozici nejen na čerpacích stanicích ve výrobních závodech značek Audi a Volkswagen, ale také u některých veřejných čerpacích stanic. V Německu je však stále standardem fosilní nafta s až 7% podílem bionafty B7. Zanedlouho bude následovat palivo R33 Blue Gasoline pro zážehové motory - benzinová obdoba nafty R33 Blue Diesel. Stejně jako ekologickou naftu může i tento benzin používat veškerý současný vozový park.
 
Audi společně s celým koncernem Volkswagen plánuje schválení dalších spalovacích motorů pro používání syntetických paliv z obnovitelných zdrojů, čímž podpoří proces odklonu od fosilních paliv.