name | autoweek.cz

BMW i Vision Circular: udržitelnost i luxus

BMW i Vision Circular: udržitelnost i luxus

10.09.2021 | Vladimír Rybecký | Trendy

BMW s konceptem i Vision Circular ukazuje svou představu o prémiovém kompaktním voze zaměřeném na udržitelnost a luxus pro rok 2040. Označení Circular nevyjadřuje jen jeho tvary, ale především symbolizuje důsledné využití oběhového hospodářství.
BMW proklamuje proměnu ze specialisty na radost z jízdy a výkon v producenta zabývajícího se udržitelným rozvojem.
 
Plně elektricky poháněný čtyřmístný i Vision Circular s délkou 4 m nabízí velkorysý vnitřní prostor. Navenek vypadá jako aerodynamicky optimalizovaný minivan s nápadně velkými zasklenými plochami a futuristickými světlomety, přičemž na zádi se po celé šířce rozprostírá široký pás diod a vpředu je spousta diagonálních světelných pásů, které graficky vytvářejí podobu charakteristických „ledvin“ BMW. Interiér s od sebe otevíranými dveřmi a absencí středního sloupku zajišťuje obzvláště široký vstupní otvor.
 
Vnější podoba ani interiér zde ovšem nejsou to hlavní. BMW i Vision Circular je důsledně koncipován podle principů oběhového hospodářství aby podpořil ambice skupiny BMW stát se nejudržitelnějším výrobcem individuální prémiové mobility.
 
„BMW i Vision Circular ukazuje, jak komplexně a důsledně přemýšlíme o udržitelné mobilitě. Znamená to, že jsme prohlásili, že jsme průkopníkem v rozvoji oběhového hospodářství. Chceme rozšířit naši vedoucí pozici v efektivním využívání zdrojů ve výrobě na celý životní cyklus našich vozidel. Jde také o udržitelnost podnikání, protože současný vývoj cen surovin ukazuje, jaké efekty musí průmysl závislý na omezených zdrojích očekávat,“ řekl při jeho uvedení na IAA Mobility šéf BMW Oliver Zipse.
 
Cílem vývojářů bylo navrhnout vozidlo, které je optimalizováno pro uzavřené cykly materiálů a dosahuje 100 % recyklovaných materiálů oproti 30 % v současnosti nebo 100 % recyklovatelnosti. Kromě biologicky certifikovaných surovin byly také použity materiály, které již prošly životním cyklem výrobku - takzvané sekundární materiály. BMW i Vision Circular se záměrně vyhýbá použití vnějšího laku a místo toho představuje hliníkovou karoserii se světle zlatým eloxovaným povrchem.
 
Stejný přístup platí i pro systém ukládání energie. Podle společnosti BMW je polovodičový akumulátor v BMW i Vision Circular zcela recyklovatelný a téměř výhradně vyroben z materiálů, které pocházejí z recyklačního cyklu. Současně by měl dosáhnout výrazně vyšší hustotu energie s výrazně menším počtem nejcennějších zdrojů.
 
„Cílem interiéru BMW i Vision Circular je vytvořit luxusní atmosféru, jejíž materiály a výrobní procesy odrážejí zodpovědné využívání životního prostředí a zdrojů. Interiér BMW i Vision Circular tak jasně ukazuje, co bude v budoucnosti možné pokud jde o oběhovost a cílený výběr materiálů a jaká vzrušující estetika z toho může vyplývat. To zahrnuje použití správných materiálů a jejich kombinace bez lepení, aby byla zajištěna nejlepší možná demontáž a čistota. Aby se maximalizovalo snížení zmetků a zbytků, byly všechny součásti a materiály precizně vyrobeny například pomocí 3D tisku. Jakékoli přebytky byly důsledně vráceny zpět do materiálového cyklu,“ uvedl vedoucí designu BMW Adrian van Hooydonk.
 
BMW i Vision Circular umožňuje obousměrné nabíjení, takže vozidlo může zastávat roli mobilního zařízení pro ukládané elektrické energie a přenášet energii do svého okolí. Může také dodávat elektřinu do elektrické sítě a pomáhat tak tlumit špičky.
 
Výroba něčeho podobného, jako je BMW i Vision Circular, ovšem zatím není v dohledu. Zipse nicméně slíbil, že připravovaná nová třída s architekturou pro čistě elektrický pohon, která by měla přijít do výroby v polovině desetiletí, bude vyvinuta s ohledem na filosofii BMW i Vision Circular.