name | autoweek.cz

Bosch prodlužuje životnost akumulátorů

Bosch prodlužuje životnost akumulátorů

18.07.2019 | Vladimír Rybecký | Trendy

Bosch propojuje akumulátory z elektromobilů s cloudem a výrazně zlepšuje jejich výkon a životnost. Kolektivní inteligence z cloudu pomáhá akumulátorům udržovat si plnou kapacitu delší dobu. Inteligentní algoritmy rozpoznají stresové faktory akumulátoru a optimalizují proces nabíjení.
Stres způsobuje rychlejší stárnutí buněk. To, co genetičtí výzkumníci již dávno prokázali u buněk živých organismů, platí také pro články akumulátorů elektromobilů. Čím jsou akumulátory starší, tím nižší je jejich výkon a kapacita a tím kratší je i dojezd elektromobilu. Aby akumulátor vydržel déle, Bosch vyvíjí nové služby založené na cloudu doplňující řízení akumulátoru vozidel.
 
„Bosch propojuje akumulátory z elektromobilů s cloudem. Novými službami založenými na datech výrazně zlepšujeme výkon a životnost akumulátorů,“ říká jednatel společnosti Robert Bosch Markus Heyn.
 
Chytré softwarové funkce na cloudu průběžně analyzují stav akumulátoru a přijímají opatření proti stárnutí článků. Dokáží snížit opotřebování nejdražší součásti elektromobilu až o 20 %. Rozhodující roli přitom hrají data o vozidle a jeho okolí v reálném čase. Cloudové služby využívají tyto údaje pro optimalizaci každého jednotlivého nabíjení a poskytují řidičům přímo na displeji na míru šité tipy, které se týkají šetření baterie.
 
Prvním zákazníkem nových služeb, které Bosch shrnuje pod souhrnným názvem Battery in the cloud, je čínský poskytovatel v oblasti mobility DiDi s vedoucím postavením na trhu. Společnost vybaví pilotní vozový park v čínském Xiamen akumulátorovým servisem Bosch.
 
Přesná analýza v reálném čase
Podle odborníků je průměrná životnost dnešních lithio-ionových akumulátorů 8 až 10 let a 500 až 1000 nabíjecích cyklů. Většinou je garantovaný kilometrový výkon v rozmezí 100 000 až 160 000 km.
 
Rychlé nabíjení, velké množství nabíjecích cyklů, příliš sportovní způsob jízdy a extrémně vysoké nebo příliš nízké teploty však představují pro akumulátory stres. To způsobuje jejich předčasné stárnutí. Úkolem služeb Bosch, založených na cloudu, je rozpoznat takovéto spouštěče stresu a bránit se jim.
 
K tomuto účelu se nejprve přenesou všechna relevantní data týkající se akumulátoru - například aktuální teplota okolí a chování při nabíjení - v reálném čase na cloud, kde se pomocí algoritmů strojového učení data vyhodnotí. Bosch tak nezobrazuje jen aktuální stav akumulátoru v jakémkoliv okamžiku, ale poprvé také dokáže poskytnout spolehlivou prognózu ohledně jeho zbývající životnosti a výkonu. To je novinka, protože doposud ještě nebylo možné přesně předpovědět, jak rychle se akumulátor v elektromobilu opotřebuje.
 
„Výkonné akumulátory s dlouhou životností dále zvýší vhodnost elektromobility pro každodenní využití,“ říká Heyn.
 
Dalším rysem inteligentních softwarových funkcí je využití kolektivního „swarm“ principu: algoritmy použité při analýze totiž vždy vyhodnocují údaje celého vozového parku, nikoliv pouze jednotlivých vozidel. Tato kolektivní inteligence představuje klíč k ještě rychlejšímu rozpoznání ještě většího množství stresových faktorů pro baterie vozidel.
 
Opatření proti zatížení článků
Nové poznatky o aktuálním stavu akumulátorů umožňují společnosti Bosch chránit je i před stárnutím. Příklad: plně nabité akumulátory stárnou při zvlášť vysoké nebo nízké teplotě rychleji. Pokud se ovšem stav nabití sníží o pár procent, chrání to akumulátor před nechtěným opotřebením. Služby Bosch založené na cloudu se tak starají o to, aby se akumulátory nenabíjely na 100 % pokud je příliš teplo nebo zima.
 
Na základě údajů z cloudu bude možné akumulátory do budoucna také lépe udržovat a opravovat. Pokud bude například rozpoznána vada nebo defekt, dostane řidič nebo provozovatel vozového parku okamžitě upozornění. Pokud to bude možné, bude akumulátor v servisu opraven ještě dřív než by se neopravitelně poškodil nebo došlo k jeho úplnému výpadku.
 
Jedna z největších překážek pro široké uplatnění elektromobility je, že existuje riziko trvalé ztráty kapacity akumulátoru. Chytrý software na cloudu vypočítá individuální křivku nabíjení pro každý jednotlivý proces nabíjení. Akumulátor tak načerpá vždy optimální výkon a zároveň se články šetří.
 
Zatímco stávající aplikace s časovači nabíjení umožňují řidičům pouze časově řízený proces nabíjení v momentě nízké poptávky po elektřině, řešení Bosch jde nabízí speciálně vyvinutý proces dobíjení jako součást nových služeb společnosti.