name | autoweek.cz

Britové překonali nejstarší rychlostní rekord

Britové překonali nejstarší rychlostní rekord

25.10.2009 | Vladimír Rybecký | Trendy

Trvalo více než sto let, než byl překonán rychlostní rekord Freda Marriotta a jeho vozidla Stanley Rockett. Britský tým musel k nevelkému zlepšení jeho výkonu vynaložit obrovské úsilí a použít nejmodernější technologie.

V roce 1906 vytvořil Američan Fred Marriott světový rychlostní rekord výkonem 205,5 km/h a stal se tak prvním člověkem, který se pohyboval rychlostí větší než 200 km/h. Jeho vůz Stanley Rockett. Pozoruhodné na tomto vozidle bylo to, že měl parní pohon.
Teprve nyní se objevil parní automobil, který jeho výkon překonal. Britský tým BSCC (British Steam Car Challenge) postavil aerodynamické vozidlo s cílem prolomit hranici 150 mph (240 km/h).
Britské vozidlo mělo ocelový rám, zatímco karoserie je kombinací hliníku (zadní část) a uhlíkových kompozitů (přední část). Vozidlo je dlouhé 7663 mm, jeho šířka i výška jsou shodně 1700 mm a pohotovostní hmotnost 3 tuny. Ve voze je 60 l LPG a 140 l destilované vody (její teoretická spotřeba by byla 1000 l za 25 l).
K pohonu sloužilo 12 kotlů, v nichž byly asi tři kilometry trubek, jimiž procházelo 40 l destilované vody za minutu. K ohřevu vody sloužily propan-butanové hořáky o výkonu 3 MW. Přehřátá pára o teplotě 400 °C a tlaku 4 MPa (40 bar) se vháněla do dvoustupňové turbíny dvojnásobnou rychlostí zvuku. Výkon turbíny byl 268 kW (360 k) a otáčky 13 000/min. Poháněna jsou zadní kola vozidla. Pneumatiky jsou Goodyear Speed Eagle na ráfcích 15\". Teoretická největší rychlost je 274 km/h.
Konstruktérem vozidla je Glynne Bowsher. Projekt Team Inspiration byl odstartován v roce 2005 pod vedením Billa Riche.
Do vozu usedl na Edwardsově základně v Kalifornii Charles Burnett III. Měl k dispozici dráhu dlouhou 2,5 míle (4 km) pro rozjezd, měřený úsek v délce jedné míle (1,6 km) a dalších 2,5 míle na zastavení. Měřený úsek musel projet oběma směry během 60 minut. Při dvanáctém pokusu (jen dva ale byly na ostro) dosáhl průměru 225,06 km/h, přičemž ve druhé jízdě jel 242 km/h. Následující den do vozu usedl i testovací řidič Don Wales, což je synovec legendárního Donalda Campbella, a úspěšně zaútočil na rekord na letmý kilometr - jeho výkon byl 238,6 km/h.