name | autoweek.cz

Bude karoserie dobíjet akumulátory?

Bude karoserie dobíjet akumulátory?

05.12.2014 | Vladimír Rybecký | Trendy

Karoserie vybavené superkondenzátory mohou doplňovat akumulátory elektromobilů. Pracují na tom australští vědci z univerzity QUT. Podle nich by auta s elektromotory s ultratenkými superkondenzátory v panelech karoserie mohly vyjet do pěti let.

Tři výzkumníci z University of Technology v Queenslandu (QUT) v Austrálii vyvíjejí lehké superkondenzátory, které je možné integrovat do dílů karoserie, střechy, dveří a podlahy za účelem rychlého nabíjení akumulátoru během jízdy.

 

Superkondenzátory využívají technologii tenké vrstvy obsahující elektrolyt mezi dvěma uhlíkovými elektrodami. Dokáží poskytnout velkou hustotu energie a mohou se používat společně s běžným Li-Ion akumulátorem k pohonu automobilů. Díky využití nanotechnologií jsou obě uhlíkové vrstvy oddělené elektrolytem mimořádně tenké a přitom velmi pevné, takže mohou tvořit panely karoserie, a současně mají velkou kapacitu. Velmi tenké superkondenzátory vyvíjí laboratoř nanotechnologie QUT vedená Dr. Nunziem Mottou (na fotografii).

 

Předpokládá se, že vůz vybavený těmito superkondenzátory ujede na jedno nabití až 500 km, což více než dvojnásobná hodnota než u současné generace elektromobilů.

 

Spoluautor projektu superkondenzátorů Dr. Jianzhang Liu řekl: „Superkondenzátory se v současnosti kombinují se standardními lithio-ionovými akumulátory k pohonu elektromobilů. Výsledkem je zásadní snížení hmotnosti a zvýšení výkonnosti. Doufáme, že vývoj  superkondenzátorů v budoucnosti povede k ukládání většího množství energie než u lithio-ionových akumulátorů při současném uchování schopnosti uvolňovat tuto energii 10x rychleji, což znamená, že automobil by v budoucnu mohl být poháněn výhradně pomocí superkondenzátorů umístněných v dílech karoserie.“

 

Na využití karoserie jako akumulátoru pracují již delší dobu technici automobilky Volvo ve spolupráci s Imperial College v Londýně za finanční podpory EU.