name | autoweek.cz

BYD uvádí na trh plně elektrický e6

BYD uvádí na trh plně elektrický e6

12.11.2011 | Vladimír Rybecký | Trendy

Čínská automobilka BYD, vytvořená výrobcem akumulátorů, je významným průkopníkem elektromobility. Její projekty jsou už několik let halasně ohlašovány a získaly významnou investorskou podporu z USA. Nyní uvádí na trh dlouho očekávaný elektromobil BYD e6.

Jednou z hvězd čínského automobilového průmyslu je BYD (Build Your Dreams) ze Šenženu. Přesto, že je až šestou největší čínskou automobilkou, její model BYD F3 (což je zdařilá kopie Toyoty Corolla) byl v roce 2010 nejprodávanějším vozem v Číně.

Společnost BYD začínala jako výrobce dobíjecích akumulátorů. Její akumulátory pohánějí více než polovinu mobilních telefonů na světě a velké množství laptopů. Další složka společnosti vyrábí mobilní telefony pro nejlepší světové značky jako jsou Nokia a Motorola. Proto není divu, že její divize BYD Auto je průkopníkem v revoluci elektromobilů dotované čínskou vládou. Čína totiž nemá jinou možnost, než přejít na elektrická vozidla, pokud se nechce zadusit výfukovými plyny. BYD tak má ideální pozici k tomu, aby byl vysoce ziskovou společností. Legendární investor Warren Buffet proto před třemi lety prostřednictvím své investiční společnosti Berkshire Hathaway získal za 230 milionů dolarů 10 % akcií BYD.

V roce 2008 BYD uvedl na trh hybrid s duálním režimem F3DM. Tento vůz byl v podstatě prvním ve velkém vyráběným hybridem s prodlouženým dojezdem na světě. Jeho dojezd jen na akumulátory byl 65 až 100 km. Jeho prodlužení umožňoval tříválcový zážehový motor o objemu 1000 cm3. Dojezd před dalším dobitím se tak prodloužil až na 480 km.

V září 2010 BYD začal vyrábět 12 m dlouhý plně elektrický autobus e-BUS12 s prodlouženým dojezdem 300 km. Tyto autobusy už jezdí ve městech Šenžen a Čangša. Celkem už jich bylo objednáno a dodáno 200. Tři tyto autobusy nedávno objednalo i letiště ve Frankfurtu n. M.

Po důkladném testování svého plně elektrického modelu e6 taxislužbou a fleetovými partnery jej nyní uvádí na čínský trh. Jde o pětimístný crossover poháněný elektromotorem o výkonu 75 kW a dosahující největší rychlosti 140 km/hod. Uváděný dojezd tohoto vozu je 300 km, což by byl nejdelší dojezd mezi volně prodejnými elektromobily současnosti.

BYD je jedním z největších producentů lithio-ionových akumulátorů na světě (podle některých zdrojů dokonce vůbec největším). Překvapující proto je, že e6 nepoužívá lithio-ionové akumulátory jako většina elektromobilů na světě. BYD e6 totiž má železo-fosfátové akumulátory samostatně vyvinuté touto společností pro e6. Třebaže tyto akumulátory mají jen poloviční až tříčtvrtinovou hustotu energie než Li-ion akumulátory, uvádí se, že jsou bezpečnější a méně škodlivé pro životní prostředí, neboť neobsahují žádné toxické elektrolyty ani těžké kovy. Platí pro ně desetiletá záruka a mají životnost na 6000 nabíjecích cyklů. Ještě významnější je to, že zákazníkům poskytují větší pružnost pro možnosti nabíjení. Lze využívat buď rychlodobíjecí stanice nebo je dobíjet přes noc ze sítě pomocí speciální dobíjecí skříně, kterou bude v Číně instalovat společnost China Southern Grid.

BYD e6 je rovněž vybaven nově vyvinutým systém označovaným jako „BYD-i“. Jedná se o vestavěnou komunikační platformu podporující to, co BYD označuje jako „novou generaci infrastruktury zabudované ve vozidle“. BYD-i používá chytrý telefon řidiče ke spojení s internetem a poskytuje celou řadu služeb včetně odemykání a zamykání dveří automobilu pomocí telefonu, zapínání klimatizace několik minut před jízdou, vyhledávání zpráv nebo aktuálních informací (ceny akcií, přehled letů, rezervace hotelu, informace o přírodních katastrofách i o počasí) nebo komunikaci přímo s call-centrem v případě nehody. BYD-i je rovněž ústředím pro vestavěné systémy pro zábavu (DVD, rozhlas, mobilní digitální televize), hlasový navigační systém a zadní kameru usnadňující parkování.

Pětimístný automobil bude čínské zákazníky stát 249 800 juanů (742 000 Kč). Bez značné vládní dotace ve výši 120 000 juanů (356 000 Kč) by ale cena modelu e6 začínala na úrovni 369 800 juanů (1 098 000 Kč).

BYD svá hybridní vozidla F3DM a elektromobil e6 už několikrát vystavoval na severoamerických autosalonech a sliboval jejich uvedení na trh v USA na rok 2010 a posléze 2011. Z různých důvodů z toho vždy sešlo. Zatím ale není jasné, kdy se s exportem těchto aut skutečně začne, protože podle amerických partnerů automobilky zatím v USA, především v Kalifornii, údajně chybí potřebná infrastruktura pro dobíjení těchto vozidel. O možnosti dovozu vozidel BYD e6 do Evropy se zatím oficiálně nemluví, byť čínská automobilka má už v Evropě (včetně ČR) předběžné dohody a zastoupení.