name | autoweek.cz

Čtyři koncepty elektrických vozidel od Renaultu

Čtyři koncepty elektrických vozidel od Renaultu

27.09.2009 | Vladimír Rybecký | Trendy

Letošní Frankfurtský autosalon byl celý ve znamení konceptů vozidel na elektrický pohon. Renault ale všechny šokoval nejen jejich nevídaným počtem, ale také jejich technickou rozmanitostí. Nejmenší z nich má navíc hranatá kola připomínající lunární vozidlo.

Všechny koncepty Renaultu do modelové řady dostupných elektrických vozů, které mají být uváděny do sériové výroby od roku 2011 a budou určeny pro širokou škálu zákazníků a způsobů využití. Pozoruhodné na nich jsou podrobnostmi o budoucí infrastruktuře a technice, která je bude podporovat. Příkladem je systém Quickdrop. Jde o jeden ze tří způsobů nabíjení vozidla. V tomto případě rychlé výměnné stanice během tří minut nahradí vybité za nabité akumulátory.
Označení Z. E. v názvu všech elektrických konceptů znamená zero emissions, tedy nulové emise. Koncepty Renault Fluence Z. E. a Renault Kangoo Z. E. ze sériově vyráběných modelů s plynovým pohonem. To znamená, že je velmi pravděpodobné, že se dostanou do výroby.
Výkonný šéf Carlos Ghosn ve Frankfurtu navíc omráčil posluchače tvrzením, že všechny čtyři vystavené koncepty se během tři let skutečně začnou sériově vyrábět, takže aliance Renaultu a Nissanu se stane vedoucí světovou silou díky ucelené modelové řadě modelů Z. E. Nissan nedávno představil vlastní kompaktní vůz Leaf, poháněný elektromotory. Kupodivu ani jeden z konceptů Renaultu nebyl jen jeho verzí s pozměněným designem, jak se původně předpokládalo.


Twizy Z. E.
Miniaturní svižné městské vozidlo s uspořádáním sedadel 1+1 pohání elektromotor o výkonu 15 kW. Nejmenší z vystavených elektrických konceptů podle viceprezidenta pokrokového designu u Renaultu Patricka Lecharpyho ukazuje dva klíčové cíle - definuje nové vyjádření designu v souvislosti s elektrickým pohonem a přesto stále ještě působí jako automobil. A to i přesto, že rozměry vozidla jsou jen o málo větší než skútru - délka 2300 mm, šířka 1130 mm a poloměr otáčení 3 m. Největší rychlost je 75 km/h, přičemž akcelerace odpovídá skútru s motorem o objemu 125 cm3. Od toho se liší karoserií, která obklopuje cestující a tak jim poskytuje prvotřídní ochranu.
Nový způsob komunikace s řidičem, který nevyvolává úzkost, představuje květ lotosu umístěný na horní straně přístrojového panelu. Jeho korunní lístky informují řidiče o stavu nabití akumulátoru tím, že se zavírají.


Zoe Z. E.
Čtyřmístné miniauto dlouhé 4100 mm je určeno ke krátkým každodenním jízdám v městských oblastech. Má nůžkovité dveře vpředu, zatímco vzadu mají podobu motýlích křídel. Polyuretanový gel na přední a zadní straně vozu podtrhuje jeho hi-tech vzhled a současně chrání díly karoserie při menších kolizích. Speciální střecha optimalizuje ovládání klimatu při zajištění prodlouženého dojezdu. Tento systém má kromě tradičních i nové, poněkud futuristické funkce, spočívající ve zvlhčování, detoxifikaci a poskytování aktivní vůně. Střecha byla navržena jako inteligentní ochranná membrána, která dokáže získávat energii prostřednictvím plástvových fotovoltaických článků. Vytváří rovněž zajímavý vzhled interiéru.
Dojezd 160 km umožňuje elektromotor o výkonu 70 kW. Lithio-ionové akumulátory jsou chlazeny pomocí velkých nasávacích otvorů na každé straně vozu. K větší aerodynamické účinnosti napomáhá i vysouvací zadní spoiler.


Fluence Z. E.
Elektrická verze nového pětimístného rodinného sedanu Fluence (tj. čtyřdveřové podoby modelu Mégane) s dojezdem 160 km. Je vybavena pneumatikami Michelin s malým odporem. Vůz o délce 4820 mm má zavazadlový prostor o objemu 327 l.
Trakční elektromotor má výkon 70 kW. Tři způsoby nabíjení lithio-ionových akumulátorů jsou standardní (trvá 4 až 8 hodin), rychlé (za 20 min) nebo během tří minut výměnným systémem Quickdrop.

 

Kangoo Z. E.
Elektrická dodávka pro velké vozové parky a komerční využití s elektromotorem o výkonu 70 kW, lithium-ionovými akumulátory a solárními střešními panely umožňujícími i vyhřívání volantu.