name | autoweek.cz

Deset milionů spouštěčů start/stop Bosch

10.07.2013 | | Trendy

Hospodárná technika slaví jubileum: 10 000 000 spouštěčů start/stop od zahájení výroby koncem roku 2007. Jednoduchá integrace do vozidel všech tříd a až o 5 % nižší spotřeba paliva a emise oxidu uhličitého v kombinovaném cyklu EU. 

Nedávno byl v závodě Bosch v Hildesheimu vyroben desetimiliontý spouštěč pro systém start/stop v rámci celosvětové výrobní sítě společnosti Bosch. Poptávka po této hospodárné technice od zahájení její sériové výroby koncem roku 2007 neustále roste.

„Již dnes je systémem start/stop vybaveno každé druhé nové vozidlo vyrobené v západní Evropě. V mnoha modelech je systém start/stop dokonce ve standardní výbavě.

Náročné cíle v oblasti emisí CO2 zajistí pokračování velmi dynamického vývoje trhu se systémem start/stop,“ říká Dr. Ulrich Kirschner, vedoucí obchodní oblasti Starter Motors and Generators ve společnosti Bosch. Důvod tohoto úspěchu je jednoduchý: „Systém start/stop ušetří s malými náklady velké množství paliva,“ říká Kirschner.

Techniku start/stop od společnosti Bosch používají v současnosti téměř všichni evropští výrobci vozidel – v malých vozech, luxusních sedanech, lehkých užitkových vozech a dokonce i ve výkonných sportovních vozech. Také v USA a Číně se tento hospodárný systém setkává se stále větším zájmem.

Systémy start/stop snižují spotřebu paliva, a tím i emise CO2 v kombinovaném cyklu EU až o pět procent, v městském cyklu dokonce až o 8 %. V hustém městském provozu, zejména v době dopravní špičky, je potenciál pro úspory ještě vyšší. Systém pracuje komfortně v pozadí a než se aktivuje, vyhodnotí velké množství informací od senzorů.

Například senzor akumulátoru zaznamenává stav nabití akumulátoru. Pouze může-li akumulátor zajistit rychlé opětovné spuštění motoru, může být motor po zastavení vypnut.

Dalším příkladem je teplota v interiéru. Je-li velmi chladno nebo naopak příliš horko, běží motor dál, aby bylo rychle dosaženo nastavené příjemné teploty. Měnič při spouštění motoru stabilizuje napětí v palubní síti, aby nedocházelo k přerušení provozu rádia, navigačního systému nebo zařízení handsfree.

Inženýři společnosti Bosch postupně prodlužují dobu vypnutí motoru, aby ještě více snížili spotřebu paliva a emise CO2. V první fázi se bude motor vypínat už při zpomalování těsně před zastavením vozidla a do roku 2016 to bude možné i za jízdy, jakmile řidič uvolní pedál plynu. I v těchto delších fázích s vypnutým motorem jsou všechny bezpečnostní a komfortní funkce zajištěny.

„V závislosti na jízdním profilu ušetří zdokonalené systémy start/stop dalších až deset procent paliva,“ říká Kirschner.