name | autoweek.cz

Huawei podepsal licenční smlouvu s VW

Huawei podepsal licenční smlouvu s VW

09.07.2021 | Vladimír Rybecký | Trendy

Telekomunikační gigant Huawei bude v budoucnu vydělávat peníze propojováním automobilů koncernu Volkswagen. Čínský výrobce mobilních telefonů se sídlem v Šen-čenu (Shenzhenu) uzavřel dohodu o poskytnutí patentů s dodavatelem automobilky Volkswagen.
Huawei, známý především svými smartphony a infrastrukturou pro mobilní komunikaci, oznámil uzavření licenční smlouvy s jedním z dodavatelů koncernu Volkswagen. Ani jedna ze stran ovšem nechce sdělit o jakou společnost jde. Volkswagen uvedl, že bylo dohodnuto zachování důvěrnosti. Jde o dodávky pro hlavní divizi Volkswagen osobní vozy. Stejné základní platformy, včetně komunikačních systémů, jaké se používají i v dalších koncernových značkách včetně vozů Škoda.
 
Koncern o dohodě uvedl: „Vítáme skutečnost, že přední společnost v oblasti informačních a komunikačních technologií udělila našemu dodavateli licenci na patenty pro standardní mobilní komunikace. To může být modelem pro stále užší spolupráci mezi průmyslem mobility a průmyslem ICT.“
 
Největší licenční smlouva Huawei
Podle Huaweie se patenty točí kolem technické základny LTE rádiového přenosu dat 4G. Jedná se o dosud největší vlastní licenční smlouvu s automobilovým průmyslem - očekává se, že na základě stávajících smluv bude licencováno více než 30 milionů vozidel.
 
Vzhledem k tomu, že výrobci automobilů stále častěji vybavují svá auta moduly mobilních telefonů, staly se patentové licence pro příslušné technologie aktuálním tématem. Dodavatelé sítí, jako jsou Nokia a Huawei, mají mnoho patentů na základní technická řešení a chtějí za ně vidět peníze.
 
Spor o licence
Spory se vedou mimo jiné o to, zda jsou dostatečné licence, uzavřené prostřednictvím výrobců automobilů. Je běžné, že držitelé patentů dostávají podíl z maloobchodní ceny konečného produktu. Vedou se však spory o to, zda je referenční hodnotou cena celého automobilu nebo pouze cena dotyčné telekomunikační komponenty. Teprve nedávno například společnosti Daimler a Nokia dohodou urovnaly spor o patenty, který trval několik let.
 
Pro Huawei je dohoda s anonymním dodavatelem Volkswagenu obzvláště významným úspěchem: čínská skupina se nedávno dostala pod silný tlak kvůli sankcím ze strany amerických úřadů. Bývalá globální dvojka ztratila na západních trzích chytrých telefonů hodně ze svého podílu, protože její zařízení se musí obejít bez služeb Google.
 
Huawei je pod tlakem
Kromě toho se ukazuje, že v některých zemích Huawei nemůže vkládat velké naděje do účasti na rozšiřování superrychlých celulárních sítí 5G. Jeho kritici se obávají, že čínské politické vedení by mohlo využít svého vlivu na společnost ke zvýšení závislosti evropských high-tech infrastruktur na jejich poskytovateli. Přitom Huawei opakovaně zdůrazňuje, že nejde o státní společnost.
 
Pro Volkswagen a další výrobce automobilů je důležitý přístup k patentovaným mobilním technologiím. Zároveň však také investují do vývoje softwaru a řídicích technologií, které sami vyrábějí. Datové sítě, které umožňují stále větší objem přenášených dat a složitější aplikace, jsou zásadní má-li uspět rozšíření obchodního modelu od čisté výroby automobilů k nabídce personalizovaných služeb a autonomního řízení.