name | autoweek.cz

Hybridní Jaguar XJ Limo Green

Hybridní Jaguar XJ Limo Green

03.06.2010 | Vladimír Rybecký | Trendy

Jaguar poprvé předvedl studii, která je výsledkem projektu Limo-Green, na němž na popud britské vlády od loňského roku spolupracují automobilky Jaguar, Lotus, Caparo Vehicle Technologies a zkušební areál MIRA. Pro prodloužení dojezdu používá motor-generátor Lotus Range Extender.

Cílem projektu Limo-Green je vyvinout a postavit sériový hybridní luxusní sedan. Pro většinu práce na pohonné jednotce se používala poslední generace XJ, ale před nedávnem se veškeré technické vybavení přesunulo do právě představeného Jaguaru XJ v modelové verzi pro rok 2010.

Limo-Green je, stejně jako Chevy Volt a Fisker Karma, poháněn elektromotorem. Jeho výkon je 145 kW a točivý moment 400 N.m. Na jedno nabití lithiového akumulátoru vůz ujede 48 km. Dojezd prodloužený o dalších asi 970 km zajišťuje Lotusem vyvinutý motor 1,2 l. Z dosud dostupných údajů vyplývá, že velký Jaguar XJ Limo Green má v evropském kombinovaném cyklu spotřebu 5,0 l/100 km a emise CO2 pod 120 g/km.

Jaguar nedávno XJ Limo Green představil na výstavě Světového fóra mobility v Německu. Třebaže studie zatím vychází z jediného konceptu lze předpokládat, že Jaguar tuto technologii využije u svých budoucích sériově vyráběných modelů.

Motor Lotus Range Extender (tj. \"prodlužovač dojezdu\") byl vyvinut speciálně pro nový typ vysoce účinných sériově vyráběných hybridních vozidel. Světově uznávaná poradenská divize Lotusu Lotus Engineering jej představila vloni na frankfurtském autosalonu. Motor se u hybridního vozidla připojuje ke generátoru elektrického proudu a poskytuje tak vysoce účinný zdroj elektrické energie pro elektromotor nebo dobíjí akumulátory vozidla. Akumulátor může také napájet elektromotor. To umožňuje takovou konstrukci hnacího ústrojí, které má nízké emise, optimální výkonnost a přijatelný dojezd.

Motor tvoří hliníkový monoblok, jenž v jediném odlitku zahrnuje blok, hlavu válců a výfukové potrubí. Snižuje se tak velikost a hmotnost motoru i náklady na montáž. Tato konstrukce vede k nižším emisím a větší trvanlivosti motoru.

Motor prostřednictvím integrovaného elektrického generátoru poskytuje elektrickou energii 15 kW při otáčkách 1500/min a 35 kW při 3500/min. Range Extender má hmotnost jen 56 kg a je tak ideální pro konfiguraci hnacího ústrojí sériových hybridních vozů. Palivem mohou být paliva na bázi etanolu nebo benzin.