jak může ibišek konopovitý změnit automobilový průmysl | Trendy | autoweek.cz

Jak může ibišek konopovitý změnit automobilový průmysl

Jak může ibišek konopovitý změnit automobilový průmysl

08.04.2020 | Rybecký Vladimír | Trendy

Automobilky se snaží přicházet s inovativními technologiemi. Například lehké materiály jako rostlinná vlákna budou hrát stále významnější roli v automobilových konstrukcích. Jednou z využívaných rostlin je ibišek konopovitý, který najdeme v konceptu Toyota LQ.
Lehké materiály přispívají ke snížení hmotnosti, což pomáhá autům k lepším jízdním vlastnostem a zvyšuje jejich dojezd. Jedním z příkladů je kompozit obsahující rostlinné vlákno použitý v konceptu Toyota LQ. Dalším z nich je uhlíkové vlákno, lehké a přitom odolné. To má ale dvě vady, a to vysokou cenu a pracnost výroby.
 
Ne vše, co je lehké, musí být drahé
Hledáme-li způsoby, jak snížit hmotnost, nemusíme z těchto materiálů vyrábět hned celé auto. Elektrifikovaná Toyota LQ má část čalounění na vnitřní straně dveří vyrobenou z nového materiálu, jenž automobilka vyvinula společně s německou firmou Covestro. Kompozit představuje kombinaci dvousložkové polyuretanové pěny a tropické rostliny ibišek konopovitý, kterou Toyota již 20 let využívá k výrobě lehkých a pevných kompozitů příznivých pro životní prostředí.
 
Ibišek je rychle rostoucí rostlina účinně pohlcující oxid uhličitý z atmosféry. Pochází z Afriky, ale pěstuje se kdekoliv v tropickém pásmu včetně USA, Japonska, Číny, Indie, Jihovýchodní Asie a Brazílie. Kenaf, jak se vlákno ibišku konopovitého označuje, přitahuje pozornost automobilového průmyslu jako cenově dostupný materiál s velmi dobrými mechanickými vlastnostmi.
 
Díky nízké hmotnosti materiálu s obsahem kenafu jsou obložení dveří Toyoty LQ o 30 % lehčí než díly vyrobené z tradičního materiálu. Kompozity z polyuretanové pěny vyztužené kenafem mají velmi nízkou hustotu, méně než 1 kg/m2, a současně se vyznačují značnou odolností. Takovouto látku lze použít v každém autě, nejen ve futuristickém, elektřinou poháněném konceptu.
 
Toyota Boshoku zahájila výzkum využití rostlin v plastech na začátku 90. let. Firmu motivovala snaha o automobily ohleduplnější k životnímu prostředí. V této roli se nejlépe osvědčil právě ibišek konopovitý, čili kenaf, dříve využívaný především v textilním průmyslu. Automobilka aktuálně pracuje na výstavbě kompletního procesu výroby tohoto materiálu, který našel využití v Toyotě LQ. Finální produkt má mít podobu plátů, z nichž se budou formovat komponenty do automobilů.
 
Toyota LQ vytváří pevnější pouto s řidičem
Toyota LQ jako nová generace koncepčního vozidla Toyota Concept-i, poprvé prezentovaného v Las Vegas na veletrhu spotřební elektroniky CES 2017, přináší kombinaci autonomního řízení a výkonného interaktivního agenta Yui na bázi umělé inteligence, jenž je schopen učit se od řidiče a zprostředkovat osobní mobilitu podle potřeb uživatele.
 
Jako firma poskytující služby mobility je Toyota přesvědčena, že pokud lidé mají svobodu pohybu, nic není nemožné. Tato vize je postavena na poznatku, že mobilita přesahuje samotnou fyzickou přepravu a měla by brát v potaz lidskou potřebu zapojovat se i po emocionální stránce. Koncept LQ se této filozofie drží prostřednictvím klíčového motivu vývoje, který zní „Learn, Grow, Love - Učit se, růst, milovat“. Agent Yui společně s technologií autonomního řízení přináší jedinečné zážitky spojené s mobilitou, které současně vytvářejí pevnější vztah mezi vozidlem a řidičem, od kterého se učí a na jehož individuální potřeby a přání reaguje. Samotné označení vyjadřuje víru Toyoty v to, že uvedený přístup motivuje k vývoji budoucích vozidel schopných pěstovat vztah mezi automobilem a řidičem.
 
  • Jak může ibišek konopovitý změnit automobilový průmysl
  • Jak může ibišek konopovitý změnit automobilový průmysl
  • Jak může ibišek konopovitý změnit automobilový průmysl
  • Jak může ibišek konopovitý změnit automobilový průmysl
  • Jak může ibišek konopovitý změnit automobilový průmysl