name | autoweek.cz

Kia připravuje Sportage Mild-hybrid

Kia připravuje Sportage Mild-hybrid

16.05.2018 | Vladimír Rybecký | Trendy

Nový částečně hybridní pohon (Mild-hybrid) Eco Dynamics+ ve voze Kia Sportage mHEV spojí vznětový motor s elektrickým obvodem 48 V a elektromotorem v roli startér/generátoru. Nový systém se objeví i v modelu Ceed a dalších. Bude spojen i se zážehovým motorem.
Kia Motors ve druhé polovině roku 2018 představí svůj první částečně hybridní pohon (mild-hybrid) pracující se vznětovým motorem a elektrickým obvodem s napětím 48 V. Nové hnací ústrojí EcoDynamics+ snižuje emise CO2 tím, že při akceleraci pomáhá spalovacímu motoru prostřednictvím startér/generátoru MHSG (Mild-Hybrid Starter-Generator) napájeným z přídavné 48 V baterie.
 
Výhodný poměr ceny a výkonu
Technologie pohonu EcoDynamics+ přináší ve srovnání s plně hybridními systémy lepší poměr ceny a výkonu. Mild-hybrid Kia byl navržen tak, aby uživatele nijak neobtěžoval, a tak nevyžaduje žádné dobíjení ze zásuvky. Soustava mHEV pohonu Kia EcoDynamics+ používá pro redukci emisí NOx systém selektivní katalytické redukce (SCR) a snižuje emise CO2 až o 4 % podle nové metodiky WLTP.
 
Prvním modelem, který ještě v roce 2018 nový částečně hybridní pohon se vznětovým motorem EcoDynamics+ nabídne, bude Kia Sportage. V roce 2019 bude následovat nová Kia Ceed třetí generace, oba tedy z produkce závodu Kia Motors Slovakia, a poté další modely Kia. Uvedením 48 V mHEV pohonu se Kia stane prvním výrobcem, který nabídne hybridní, plug-in hybridní, elektrický (s akumulátorem) a 48 V mHEV pohon.
 
Základem obvod 48 V a startér/generátor
Částečně hybridní (mHEV) technologie Kia využívá kompaktní Li-Ion akumulátor 48 V s kapacitou 0,46 kWh a nový startér/generátor MHSG (Mild-Hybrid Starter-Generator). Jednotka MHSG je elektronicky řízená. Hladce se přepíná mezi dvěma režimy elektromotoru a generátoru. Je spojena s klikovým hřídelem vznětového motoru prostřednictvím řemene. Při akceleraci v režimu elektromotoru vypomáhá výkonem až 10 kW, čímž snižuje zatížení spalovacího motoru a tím i produkované emise.
 
V režimu generátoru systém zpětně získává elektrickou energii pro zpětné dobíjení akumulátoru rekuperací kinetické energie během zpomalování vozidla se zařazeným rychlostním stupněm a při brzdění. Celkové řízení systému zajišťuje vyspělá elektronická řídicí jednotka (ECU), která vypočítává co nejúčinnější využívání dostupné energie se zohledněním zbývající kapacity baterií vozidla.
 
Energii z akumulátoru lze využít i k nové dynamické funkci Stop & Start. Pokud je akumulátor dostatečně nabitý, spalovací motor se při zpomalování se zařazeným rychlostním stupněm nebo při brzdění automaticky vypíná. Jednotka MHSG poté může spalovací motor opět hladce spustit v okamžiku, kdy řidič sešlápne plynový pedál.
 
Kompaktní rozměry
Díky kompaktním rozměrům se celý systém podařilo začlenit do stávající konstrukce vozidla - v závislosti na konkrétním modelu bude 48 V akumulátor zabudován pod podlahu zavazadlového prostoru. Jednotka MHSG je na místě standardního alternátoru. DC/DC měnič 48 V akumulátoru umožňuje jeho propojení s palubním obvodem vozu, takže bylo možné výrazně zmenšit rozměry 12 V baterie. Použití jednotky MHSG zároveň znamená zmenšení klasického startéru, který tak slouží především ke spouštění spalovacího motoru za nízkých teplot.
 
Vznětový mHEV pohon EcoDynamics+ automobilky Kia je možné kombinovat s přímo řazenou i automatickou převodovkou a různým uspořádáním pohonu (předních, zadních, nebo všech kol). Bude dále upraven i pro zážehové motory.