name | autoweek.cz

Koncept BMW i Hydrogen Next

Koncept BMW i Hydrogen Next

29.10.2019 | Vladimír Rybecký | Trendy

Představením BMW i Hydrogen NEXT na autosalonu ve Frankfurtu BMW Group ukázala svůj cíl rozšířit svou nabídku elektrifikovaných vozidel také o technologii palivových článků na vodík vyvíjených ve spolupráci s Toyotou.
BMW Group má představu, že v budoucnu budou vedle sebe existovat různé typy alternativních pohonů. Neexistuje totiž jediné řešení, které by pokrývalo celé spektrum potřeb mobility zákazníků po celém světě. Vozidla s elektrickým pohonem napájeným pomocí palivových článků představují důležitou alternativu a doplněk k systémům s akumulátory a plug-in hybridními pohony. Dokládá to i vývoj vozu BMW i Hydrogen NEXT, který se veřejnosti představil na autosalonu ve Frankfurtu.
 
BMW Group plánuje v roce 2022 představit malou sérii současného BMW X5 vybavenou novou generací elektrického pohonu s vodíkovými palivovými články. BMW i Hydrogen NEXT je prvotní ukázkou toho, co tento model nabídne. BMW Group chce začít zákazníkům poskytovat vozidla s palivovými články nejdříve v roce 2025, ale načasování do značné míry závisí na požadavcích trhu a celkových podmínkách, především budování nezbytné infrastruktury pro zásobování vodíkem.
 
BMW i Hydrogen NEXT ukazuje, že technologii vodíkových palivových článků lze efektivně integrovat i do vozidla, jakým je BMW X5. Díky charakteristickým designovým doplňkům je tento vůz záměrně identifikovatelný jako model BMW i.
 
Elektromobily poháněné vodíkovými články FCEV jsou schopny nabídnout mobilitu s nulovými emisemi při podobném využití, jaké nabízejí vozidla se spalovacími motory. To znamená tankování vodíku v čase menším než 4 minuty, dlouhý dojezd, žádné kompromisy v oblasti komfortu, schopnost táhnout přívěsy a minimální omezení vyplývající z klimatických podmínek. To znamená, že zákazníci mohou využívat dlouhý dojezd automobilu v létě i v zimě. K tomu je však zapotřebí vodíková infrastruktura. Ta je ve většině zemí stále v počátečních fázích vývoje.
 
Společnost BMW Group v roce 2013 navázala spolupráci se společností Toyota Motor, která má se stavbou a provozem vozidel vybavených palivovými články mnohaleté zkušenosti. Cílem spolupráce je společný vývoj pohonného systému využívajícího technologii vodíkových palivových článků. Výzkumné oddělení společnosti BMW Group od léta 2015 testuje několik prototypů BMW řady 5 GT poháněných technologií vodíkových palivových článků, které byly vyvinuty ve spolupráci s automobilkou Toyota. V roce 2016 obě společnosti podepsaly dohodu o partnerství na vývoji. Od té doby spolupracují na budoucích generacích pohonných systémů s palivovými články a na modulárních komponentách pro tato vozidla. Oba partneři technologii palivových článků věří a budou i nadále spolupracovat na jejím dalším vývoji, protože infrastruktura a trh po celém světě rostou.
 
V lednu 2017 se BMW Group a Toyota spojily s 11 předními energetickými, dopravními a průmyslovými společnostmi, aby zahájily globální iniciativu Hydrogen Council. Jejím cílem je realizovat další kroky v rámci dlouhodobých cílů vodíkové energetické revoluce. Od června 2019 má rada Hydrogen Council 60 členských společností.