name | autoweek.cz

Melkus RS - vzpomínka na Dederonii

Melkus RS - vzpomínka na Dederonii

05.01.2010 | Vladimír Rybecký | Trendy

Východní Němci stále častěji propadají Ostalgii. Senzací posledních měsíců je nejen naděje na návrat Trabantu, ale i plastové bomby z východu - vozu Melkus RS. Ten druhý se zdá být mnohem reálnější.

Heinz Melkus založil v roce 1955 v Drážďanech soukromou autoškolu a začal stavět závodní automobily vlastní konstrukce. Byl s nimi natolik úspěšný, že se mu v 60. letech začalo podle tvůrce vozů Lotus říkat „Chapman východu“. Na jeho závodní kariéru navázali neméně úspěšně jeho synové Ulli a Peter. Závodní monoposty Melkus patřily k tomu nejlepšímu, co se na závodních okruzích ve východním bloku objevovalo.

V roce 1969 přišel Heinz Melkus s myšlenkou vyrobit sportovní kupé na bázi oblíbeného vozu Wartburg. Lehoučká laminátová karoserie v kombinaci s vyladěným dvoudobým tříválcem činila z Melkusu RS1000 automobil s jedinečnými dynamickými vlastnostmi plně ve stylu Chapmanových Lotusů. Melkusy RS1000 se staly nesplnitelným snem mládeže v NDR. Během deseti let - do roku 1979 - jich totiž mohlo být vyrobeno pouze 101 kusů, z nichž většina byla určena k závodění.

Po sjednocení Německa navázal na odkaz Heinze Melkusů jeho vnuk Peter, který s manželkou Birgit založil v Drážďanech firmu Autohaus Melkus. Ta prodává vozy BMW a Lotus. Také se stará o historické automobily se značkou Melkus.

V květnu 2006 se k Peterovi připojil jeho strýc Sepp a založili novou firmu Melkus Sportwagen s cílem vyrábět sportovní vozy inspirované legendárním RS1000. Od jara 2008 začal vývoj vozu a přesně 30 let po představení RS1000 byl v září 2009 slavnostně odhalen nový RS2000.

 

Melkus RS2000 je ručně vyráběným sportovním vozem respektujícím základní ideály Melkusových konstrukcí, tedy především velmi lehkou stavbu namísto velkoobjemového výkonného motoru. K tomu se přidaly vyklápěcí dveře jako u RS1000. Konstrukce vozu i jeho design je dílem profesora katedry dopravy university v Drážďanech a zakladatele firmy studioFT Lutze Fügenera, s nímž spolupracoval Jens Timmich. Výsledek jejich práce nezapře nejen inspiraci RS1000, ale také Lotusem Elise.

Nosná struktura, tvořená samonosnou skořepinou, je vyrobena převážně z hliníku vytuženého uhlíkovým kompozitem. Výsledkem je, že automobil má pohotovostní hmotnost jen 950 kg. Ve voze byly použity veškeré dostupné moderní technologie počínaje přeplňováním motoru až po protiprokluzový systém či airbagy. Interiér je vybaven veškerým komfortem včetně klimatizace a hifi-aparatury. Zavazadlový prostor v přídi má na tento typ vozu solidní objem 225 l.

 

Firma Melkus Sportwagen, jejíž provoz řídí Sepp Melkus, má v Sasku výrobní kapacitu na produkci 25 těchto vozů ročně. Každý z vyrobených vozů bude díky speciální dvoubarevné kombinaci kůže v interiéru originálem.

Prodejní cena Melkusu RS2000 byla stanovena na 107 500 eur (2,85 milionu korun), což znamená, že se opět pro většinu východních Němců bude jednat o nedostupný sen. Každopádně podle Seppa Melkuse je už první série vozu objednána a prodána.

 

Základní technické údaje

Podvozek

Hliníková samonosná skořepina vyztužená uhlíkovými kompozity. Zavěšení kol vpředu i vzadu na dvojitých trojúhelnících. Motor je uložen před zadní poháněnou nápravou. Pohotovostní hmotnost 950 kg.

Karoserie

Ze skelného laminátu na bázi polyesteru. Délka 3910 mm, výška 1151 mm. Zavazadlový prostor 225 l.

Motor

Řadový čtyřválec 1,8 l DOHC 16V VVTLi, mechanické přeplňování, 198 kW (270 k) při 7800/min.

Převodovka

Šestirychlostní přímo řazená.

Výkony

250 km/h, 0-100 km/h za 4,9 s, 9,8 l/100 km.