name | autoweek.cz

Motorsport směřuje k elektromobilitě

Motorsport směřuje k elektromobilitě

09.11.2020 | Vladimír Rybecký | Trendy

Nejen formule E, ale také německý seriál závodů extrémních cestovních vozů DTM stejně jako světové rallye by už brzy mohly přejít na vozy s elektrickým pohonem. V rallycrossu už se vozy s elektrickým pohonem zkoušejí.
Technický partner německé série cestovních vozů DTM Schaeffler během posledního závodního víkendu se stávajícími prototypy kategorie Class One představil závodní vůz s elektrickým pohonem. Vychází z konceptu 4ePerformance, který společnost Schaeffler představila v roce 2018 a který poháněly čtyři elektromotory z monopostu formule E.
 
Budoucnost DTM: zelená a elektrická
Inovativní technologie elektrického pohonu společnosti Schaeffler je od roku 2014 úspěšná ve formule E a už se používá i v sériových automobilech. Jako výrobní a inovační partner DTM Schaeffler spolu s pořádající organizací nového seriálu ITR (Internationale Tourenwagen Rennen) na okruhu Hockenheimring představili prototyp vozu se čtyřmi trakčními elektromotory - každým pohánějícím jedno kolo. V roli platformy pro vývoj elektricky poháněného vozu DTM se vůz předvede při závodech DTM v roce 2021 a od roku 2023 by se DTM mohlo stát seriálem pro plně elektricky poháněné automobily.
 
Demonstrační vůz generuje výkon 800 kW (téměř 1200 k), což je téměř dvojnásobek výkonu motorů V8 současných vozů DTM, které mají přes 450 kW. Vůz zrychlí z 0 na 100 km/h za 2,4 s, tedy o 0,4 s rychleji než současné vozy DTM. Je také vybaven technologií řízení Space Drive, tedy řízením bez mechanického spojení mezi volantem a koly (drive-by-wire), která už byla v motoristickém sportu úspěšně vyzkoušena, a integrovaným řízením dynamiky vozidla pro ovládání čtyř motorů.
 
Elektrické WRC z Nového Zélandu
Zatímco se účastníci mistrovství světa v rallye WRC stále dohadují o podrobnostech předpisů pro rok 2022, která uvedou hybridní pohon, bývalý tovární jezdec Hyundai Novozélanďan Hayden Paddon ukázal světu vysoce výkonný elektricky poháněný soutěžní automobil Hyundai Kona EV.
 
I když ve vývoji je i další soutěžní automobil Opel Corsa-e, jedná se o první, továrně podporovaný (i když jen prostřednictvím společnosti Hyundai Nový Zéland) automobil pro rallye s výkonem srovnatelným s vozy WRC.
 
Soutěžní automobil Hyundai Kona EV postavila Paddon Rallysport Group za přispění firmy Stohl Advanced Research and Development (STARD) Rakušana Manfreda Stohla, který bude dodávat pohonné jednotky pro připravovaný projekt elektricky poháněného vozu pro rallycrossu Projekt E. Je založen na nosné struktuře elektromobilu Kona, obdobné jakou Hyundai hodlá použít pro WRC od roku 2022.
 
Akumulátor, střídač a trakční motor, dodávané společností STARD, jsou schopny dosáhnout maximální výkon kolem 660 kW (900 k), ale v úpravě pro rallye, kde by měl absolvovat celou délku rychlostních zkoušek, bude výkon kolem 300 až 370 kW (asi 400 až 500 k) a točivý moment 1100 N.m. Vzhledem k hmotnosti vozu 1400 až 1500 kg (podle použitého akumulátoru) by vůz měl mít srovnatelnou dynamiku s moderními vozy WRC, které mají o trochu nižší výkon (285 kW/380 k), ale hmotnost jen 1190 kg.
 
Kona umožňuje použití dvou, tří nebo čtyř trakčních elektromotorů, každý s teoretickým maximálním výkonem 220 kW. Paddon doufá, že v příštích 12 měsících se bude vůz moci objevit v novozélandských soutěžích.
 
Projekt E už závodí
Elektrické pohonné ústrojí STARD, označované REVelution, už úspěšně absolvovalo první závody série Projekt E v rámci podniků mistrovství světa FIA v rallycrossu. Na rozdíl od formule E vozy v této sérii nepoužívají k dobíjení akumulátorů generátory ale výhradně zdroje elektrické energie nezatěžující ovzduší. Proto také jezdí jen na těch tratích, kde jsou tyto zdroje k dispozici.
 
Zkoušené vozy využívají tři trakční elektromotory, které mají kombinovaný výkon 450 kW (613 k) a okamžitý točivý moment 1002 N.m, a pohon všech kol. Mistrovství světa FIA v rallycrossu má přejít na čistě elektrický pohon od sezony 2022.