name | autoweek.cz

Počet uživatelů carsharingu HoppyGo v roce 2019 vzrostl o 57 %

Počet uživatelů carsharingu HoppyGo v roce 2019 vzrostl o 57 %

13.02.2020 | Vladimír Rybecký | Trendy

Obliba sdílené mobility v Česku každoročně stabilně roste ve dvouciferných číslech. Majitelé vozů si vloni díky carsharingu rozdělili přes 12,5 milionu korun. Uživatelé P2P carsharingu HoppyGo mohou již vybírat z 1800 vozů od 1400 majitelů ve 240 českých městech.
Zájem o český P2P carsharing, tedy model, kde si uživatelé půjčují auta mezi sebou, roste. Potvrzují to údaje společnosti HoppyGo. Ze statistik vyplývá, že P2P carsharing je na vzestupu a uživatelé sdílenou mobilitu postupně adoptují mezi služby denní potřeby. Rok 2019 největší český P2P carsharing završil s 66 000 uživateli, kteří mají možnost zapůjčit si vůz ve více než 240 českých městech.
 
Carsharing přestává být doménou letních víkendů a pro české motoristy se stává využívanou možností přepravy na cestách všeho druhu. Carsharing je stále doménou velkých měst, jako jsou Praha, Brno či Ostrava, nicméně ostatní regiony přibývají. Řidiči z menších měst mají čím dál více možností, jak se do sdílené mobility zapojit.
 
„I díky rozšíření platformy do všech regionů republiky jsme v minulém roce majitelům vozů vyplatili více než 12,5 milionů korun. Zároveň jsme reagovali na podněty ze strany uživatelů a do nového roku přicházíme s novým vylepšeným pojištěním, které zlevní v průměru o více než 50 %. Carsharing tak bude ještě dostupnější,“ uvádí generální ředitel P2P carsharingu HoppyGo Robin Švaříček.
 
Průměrná délka zápůjčky činila 3,6 dnu, což je o 20 % více než v roce 2018. Uživatelé HoppyGo si celkově zapůjčili vozy na více než 21 000 dní, což bylo o takřka 40 % více než v roce 2018. Uživatelé najezdili v průměru za jednu zápůjčku o 35 % více než v roce 2018, k čemuž výrazně přispěla letní sezona, kdy průměrný nájezd činil 700 km. Úměrně k počtu nabízených vozů rostl i počet poptávek ze strany motoristů. K prosinci loňského roku bylo evidováno téměř 16 000 poptávek, což je o 48 % více než v předcházejícím roce. Uživatelé mohli vybírat již z 1800 aut a více než 300 modelů.
 
Nejtypičtějšími uživateli služby s více než polovičním podílem jsou muži ve věku 25 až 34 let. Ženy tvoří pětinu uživatelů HoppyGo ale jejich zastoupení mezi uživateli roste. „Platforma HoppyGo je přístupná všem, což potvrzuje i 119 evidovaných národností mezi uživateli, i když samozřejmě dominují především tuzemští. Službu využívají všechny věkové kategorie - našemu nejstaršímu registrovanému uživateli bylo v loňském roce 90 let,” uvádí Švaříček.
 
Součástí úspěšného fungování P2P carsharingu je vzájemná důvěra mezi řidiči. Díky systému hodnocení mají uživatelé přehled o tom s kým se na zápůjčce dohodli. V loňském roce se průměrné hodnocení mezi uživateli a pronajímateli zvýšilo na současných 4,89 hvězdiček z pěti.
 
Dobrá zkušenost, vzájemná důvěra a finanční ohodnocení posilují zájem o sdílenou mobilitu. To potvrzují data z průzkumu, který na konci listopadu provedla na reprezentativním vzorku populace 1016 respondentů agentura IPSOS. Za hlavní výhodu sdílené ekonomiky lidé považují zejména finanční výhodnost a komfort. Více než třetina populace uvažuje o tom, že by za finanční odměnu byla ochotná pronajmout svůj vůz. Nárůst zájmu o carsharing se odrazil i ve vyšší obecné znalosti pojmu sdílená ekonomika, který v roce 2019 znalo o pětinu více řidičů než v předchozím roce.
 
„V rámci přiblížení služby co nejvíce řidičům jsme zavedli nový měsíční tarif, se kterým se dlouhodobější zápůjčka auta v porovnání s klasickým operativním leasingem opravdu vyplatí. Bonusem pro zákazníky je i flexibilita takového pronájmu. Na letošní rok chystáme několik zásadních novinek a expanzi do zahraničí. Pracujeme na tom, aby byl rok 2020 pro HoppyGo ještě úspěšnější než ten předcházející,“ uzavírá Robin Švaříček.