name | autoweek.cz

Porsche s písty z 3D tiskárny získá 22 kW

Porsche s písty z 3D tiskárny získá 22 kW

23.07.2020 | Vladimír Rybecký | Trendy

Ve spolupráci s firmami Mahle a Trumpf začalo Porsche vyrábět písty pro 911 GT2 RS formou 3D tisku. Výsledné součástky jsou nejen lehčí, než tradičně vyráběny kované písty, ale zároveň dokáží přidat výkon navíc.
3D tisk už v automobilovém průmyslu nepatří do stádia experimentů. Porsche jej hojně využívá např. při výrobě komponent pro starší vozy, které již nejsou ve výrobě. Nyní však posouvá využití 3D tisku na mnohem vyšší úroveň výrobou pístů pro špičkový model 911 GT2 RS, díky nimž lze z motoru vydolovat až o 22 kW (30 k) víc. Porsche pro 3D tisk pístů využívá kovový prášek vysoké jakosti a čistoty.
 
Písty vyráběné technologií 3D tisku vznikají vytvářením vrstvy po vrstvě dokud není 3D tvar kompletní. Proces zahrnuje zahřívání a roztavení povrchu prášku laserovým paprskem do odpovídajícího obrysu dílu. Výsledkem je, že téměř jakýkoliv geometrický tvar lze 3D vytisknout po zadání správných údajů z počítače. Porsche uvádí, že jeho procesu pomáhá AI. S 3D tiskem lze díl vyrobit se strukturou, která je optimalizována pro zatížení působící na písty. Výsledkem je, že tyto písty mají o 10 % nižší hmotnost než kované verze. V koruně pístu je také integrovaný chladicí kanál, který nelze vyrobit běžnými metodami.
 
Díky o 10 % lehčím a zároveň pevnějším pístům, vyrobeným technologií 3D tisku, je možné motor vyladit na vyšší výkon. Nové písty také mají integrované chladicí kanály. Celkový výkon plochého šestiválce 3,8 l v 911 GT2 RS tak může vzrůst z 515 kW (700 k) na 537 kW (730 k).
 
Při výrobě speciálních dílů má technologie 3D tisku velkou budoucnost. Díly mohou být vyrobeny postupně v jednotlivých vrstvách, aniž by bylo předtím nutné vyrobit určitou formu odlitku. Stačí jen mít správná data.
 
„Díky novým, lehčím pístům můžeme zvýšit otáčky motoru, snížit teplotní zatížení pístů a optimalizovat spalování. To umožňuje získat až o 30 k větší výkon z biturbo motoru o výkonu 700 k a současně zvýšit účinnost,“ vysvětluje Frank Ickinger z oddělení vývoje pohonů v Porsche.
 
V současné době Porsche také 3D tiskne části středních sedadel pro modely 911 a 718 a brzy si zákazníci budou moci vybrat mezi třemi úrovněmi pevnosti.