name | autoweek.cz

První závod autonomních aut

První závod autonomních aut

20.02.2017 | Vladimír Rybecký | Trendy

V rámci podniku formule E na městském okruhu v Buenos Aires se uskutečnil historicky první závod vozidel bez řidičů. Souboj dvou vozidel Roborace DevBot skončil nehodou jednoho z nich.
Robotické vozidlo DevBot se už vloni v srpnu představilo na okruhu Donington Park, ale v Buenos Aires se poprvé dvě tato vozidla utkala ve vzájemném souboji. Na rozdíl od původně představené futuristické studie, těžící ze skutečnosti, že ve voze nebude řidič, testovací vozidla DevBot vycházejí z běžných závodních prototypů, takže mají i tradiční kokpit a mohou být řízena řidičem.
 
Historicky první závod dvou vozidel s elektrickým pohonem a bez řidičů za volantem se uskutečnil na městském okruhu v Buenos Aires. Tuto historickou událost zdramatizovala nehoda jednoho z roboaut. Došlo k ní v souboji obou vozidel, když žlutý DevBot 2 ve snaze předjet vedoucí červený DevBot 1 najel příliš rychle do zatáčky a při ostré změně směru jízdy zavadil o bariéru. Fotografie havarovaného vozu zveřejnil argentinský Autoblog. Představitelé Roborace slíbili, že video ze závodu se objeví na Youtube v pátek 24. února.
 
Druhé vozidlo dojelo bez problémů do cíle závodu, přičemž mu byla naměřena největší rychlost 186 km/h. Průměrná rychlost ale nebyla zveřejněna. Během jízdy bylo robotické vozidlo vystaveno nečekané zkoušce, když na trať vyběhl pes. Červený DevBot 1 dokázal zareagovat, zpomalil a psu se vyhnul.
 
Marketingový šéf Roborace Justin Cooke byl po závodě navzdory nehodě spokojen: „Bylo to pro nás fantastické, protože čím více podobných situací uvidíme, tím více se dokážeme poučit a pochopit, jak máme uvažovat při práci u počítače a jak vyhodnocovat získaná data. Vůz byl sice poškozen, nicméně vše půjde opravit. A nejlepší na tom je, že se jezdci nic nestalo, protože tam žádný nebyl!“
 
Poškození vozu DevBot 2 není nijak velké, takže bude připraveno k dalšímu souboji v rámci následujícího závodu formule E, který se uskuteční 1. dubna v Mexiku. Poté se 13. května odehraje velká evropská premiéra v ulicích Monaka.
 
Vozidla během závodu nebyla ovládána dálkově, ale jejich jízdu řídil software umělé inteligence. Využíval při tom data z Lidaru a dalších snímačů. Během závodu spolu obě vozidla komunikovala navzájem, aby se předešlo jejich vzájemnému střetu. V Buenos Aires jela obě roboauta v testovací podobě bez karoserie, ale to se změní ve chvíli, kdy budou zahájeny skutečné závody. V nich se mají prostřednictvím těchto vozidel utkávat tvůrci AI softwaru.  Přitom budou muset robotická vozidla bezchybně zvládat nejen navigaci, ale současně musí dokázat reagovat na okamžité změny podmínek a především na nejrůznější závodní situace. To samozřejmě nevylučuje, že při závodech může docházet k nehodám. Cílem Roborace je účast deseti týmů s identickými vozy.