name | autoweek.cz

Renault EZ-Pro - originální řešení městské dopravy

Renault EZ-Pro - originální řešení městské dopravy

29.09.2018 | Vladimír Rybecký | Trendy

Renault konceptem EZ-Pro představuje svou představu o budoucnosti městské dopravy zboží včetně řešení závěrečné fáze dodávek, tzv. „last mile“ (poslední míle) pomocí autonomního vozidla s elektrickým pohonem.
Po představení osobního konceptu EZ-GO na Ženevském autosalonu 2018, Renault v Hannoveru předvedl druhý z trojice konceptů naznačujících možná řešení dopravy blízké budoucnosti EZ-PRO. Třetí EZ ukáže v Paříži, kde budou vystaveny všechny tři koncepty, aby byla více zřejmá jednotící myšlenka tohoto unikátního projektu.
 
Jízda v konvoji i samostatně
Renault EZ-PRO ve skutečnosti představuje systém plně autonomních vozidel s elektrickým pohonem spojujících skladovací prostory na okrajích velkých měst s konečnými zákazníky v městských oblastech. Koncept je unikátní tím, že se skládá z několika samostatných vozidel - vůdčího a až čtyř dalších v konvoji. Každé se může pohybovat i samostatně a zcela nezávisle.
 
Na jednotné platformy lze umístit různé moduly shodné velikosti s konkrétním uspořádáním v závislosti na požadované službě nebo pracovišti: mobilní prodejnu, například květinářství nebo občerstvení, skříňky pro malé balíčky, velkokapacitní nákladní prostor atd. Jednotlivé prvky mají impozantní rozměry - jsou 480 cm dlouhé, 210 cm široké a 220 cm vysoké. Díky tomu je přístup k přepravovanému zboží v nákladovém prostoru o objemu 12 m3 velmi pohodlný. EZ-PRO je vybaven řízením všech kol, které jednotlivým vozidlům poskytuje velkou obratnost.
 
Vedoucí vozidlo, od něhož se ty další oddělují při své cestě za odběrateli, má dvoudílnou architekturu. V jeho přídi je prostor pro řidiče, který zde ale vykonává jen činnost operátora, a druhou tvoří nákladový prostor o objem 8 m3 pro přepravu různých balíků a zboží. Operátor vykonává administrativní úkoly. Proto má k dispozici tablet a malou pracovní plochu na pravé straně. V případě potřeby může převzít kontrolu nad řízením vozidla a ovládat ho pomocí joysticku.
 
Variabilní moduly
Navzdory tomu, že jednotlivá vozidla mají vlastní klientelu a místo dodání, mají společnou elektrickou a autonomní platformu. Flotila robotických vozidel se může pohybovat buď zcela nezávisle, nebo se navzájem spojovat. Konvoj, spravovaný stejným logistickým operátorem, může dopravovat různé druhy zboží. Každé vozidlo může zásobovat několik odběratelů, což přispívá k maximalizaci produktivity a úsporám nákladů. Jednotlivé moduly jsou variabilní, takže mohou být uzpůsobeny tak, aby vyhovovaly nejrůznějším potřebám firemních klientů. Příjemci budou moci zvolit vhodnou dobu a místo doručení pomocí aplikace pro mobilní telefony. EZ-Pro jim umožní obdržet balíčky v recepci nebo do samoobslužných skříněk.
 
Vzhledem k tomu, že dodávky „last mile“ činí až 30 % veškeré dopravy ve městech, bude podle Renaultu možné pomocí EZ-Pro zmenšit výskyt dopravních kalamit sdíleným řešením dodávek, flexibilitě dopravy a autonomnímu řízení. Robotické vozidlo, resp. souprava vozidel, bude komunikovat s městskou infrastrukturou, jako jsou dopravní semafory a dopravní centra, aby se doprava lépe rozptýlila po městě a lépe využívala možnosti komunikací.
 
Plně elektrický pohon má trakční motor umístěný na zadní nápravě. Akumulátory jsou v podlaze a postačují na dojezd 300 km při největší cestovní rychlostí 70 km/h. Využívat lze dynamické indukční dobíjení během jízdy.
 
Vize Renault EZ-PRO by měla být realizovatelná do roku 2030.